Moderator: Redaktörer
smile skrev:Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!
https://www.ebay.com/itm/185789903092?h ... R4KzgLanYw
goat76 skrev:smile skrev:Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!
Roger nämnde i annan forumtråd att bananer för lödning är att föredra, men det skulle naturligtvis vara mycket enklare att bara skruva fast dem som de du rekommenderar.
goat76 skrev:smile skrev:Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!
Roger nämnde i annan forumtråd att bananer för lödning är att föredra, men det skulle naturligtvis vara mycket enklare att bara skruva fast dem som de du rekommenderar.
smile skrev:goat76 skrev:smile skrev:Jag har använt mig av denna typ av kontakter, fungerar utmärkt!
Nä, jag rekommenderar inte att skruva fast kabeln.
Det går utmärkt att löda fast kabeln i de kontakter jag länkar.
Skruvarna jag fick med ligger nog i en påse i någon låda någonstans.
goat76 skrev:smile skrev:goat76 skrev:
Jag är ingen större stjärna på att löda kan jag säga, så hur löder man fast kabeln i kontaktcylindern?
Då jag såg en person löda en bananplugg i en butik en gång så har jag svaga minnen av att han skruvade upp kontakten där han sedan kunde löda fast kabeln i en ”halvöppen” cylinder, men den du länkar till är inte som ett ”C” utan istället som ett ”O” i formen, om du förstår vad jag menar?
Japp, lödning är inget jag brukar syssla med som du ser.
goat76 skrev:smile skrev:goat76 skrev:
Jag är ingen större stjärna på att löda kan jag säga, så hur löder man fast kabeln i kontaktcylindern?
Då jag såg en person löda en bananplugg i en butik en gång så har jag svaga minnen av att han skruvade upp kontakten där han sedan kunde löda fast kabeln i en ”halvöppen” cylinder, men den du länkar till är inte som ett ”C” utan istället som ett ”O” i formen, om du förstår vad jag menar?
MacBruce skrev:"Icke 'utflytande' lödningar" är inte godkända, t.ex – sådant lär man sig att se! ( Jag är visserligen utbildad och godkänd för att löda militär flyg-elektronik, men sammantaget vill jag ändå påstå, att allt kokar ihop till att förstå hur en god lödning "ser ut". Det gäller bara att känna igen en sådan och sträva mot att åstadkomma det). Övning ger färdighet... Att se en lödning krypa upp genom kapillärkraften via en aluminiumfog är ett av examenskriterierna – och det skapar "ståpäls" när man lyckas!. Öva!
smile skrev:goat76 skrev:smile skrev:
Jo, jag förstår vad du menar med C och O.
Det är inte helt enkelt att löda större kontakter i metall ihop med grövre kablar, många lödkolvar klarar inte av att leverera tillräckligt med värme är min erfarenhet.
Jag brukar lösa det med en mindre gaslåga.
Spänn fast kontakten i en icke brandfarlig anordning. jag brukar använda ett mindre skruvstäd.
Skala och förtenna kabeln lätt med valfri metod.
Värm upp kontakten ordentligt med gaslågan och förtenna kontakten.
Håll kontakten varm och värm mer med gaslågan vid behov.
Skjut i den förtennade kabeln i den förtennade kontakten.
Tillsätt mera tenn och värme vid behov tills de flyter ihop på ett snyggt sätt.
Låt svalna ordentligt innan du tar loss kontakten ifrån din fästanordning
smile skrev:MacBruce skrev:"Icke 'utflytande' lödningar" är inte godkända, t.ex – sådant lär man sig att se! ( Jag är visserligen utbildad och godkänd för att löda militär flyg-elektronik, men sammantaget vill jag ändå påstå, att allt kokar ihop till att förstå hur en god lödning "ser ut". Det gäller bara att känna igen en sådan och sträva mot att åstadkomma det). Övning ger färdighet... Att se en lödning krypa upp genom kapillärkraften via en aluminiumfog är ett av examenskriterierna – och det skapar "ståpäls" när man lyckas!. Öva!
Jag håller med.
En dålig lödning är förmodligen inte ett dugg bättre än att skruva fast kabeln på kabeln.
Så ska det lödas så ska det lödas ordentligt och rätt
Morello skrev:Jag löder alltid med lupp - då ser man mycket enkelt om tennet flyter ut snyggt, vilket det gör när lödytorna är tillräckligt varma. Stora kontaktdon så som bananer och slikt tarvar förstås hög effekt och en bred spets; alternativt gaslåda.
smile skrev:MacBruce skrev:"Icke 'utflytande' lödningar" är inte godkända, t.ex – sådant lär man sig att se! ( Jag är visserligen utbildad och godkänd för att löda militär flyg-elektronik, men sammantaget vill jag ändå påstå, att allt kokar ihop till att förstå hur en god lödning "ser ut". Det gäller bara att känna igen en sådan och sträva mot att åstadkomma det). Övning ger färdighet... Att se en lödning krypa upp genom kapillärkraften via en aluminiumfog är ett av examenskriterierna – och det skapar "ståpäls" när man lyckas!. Öva!
Jag håller med.
En dålig lödning är förmodligen inte ett dugg bättre än att skruva fast kabeln på kabeln.
Så ska det lödas så ska det lödas ordentligt och rätt
goat76 skrev:Till allas stora intresse så blev det en beställning av Wago knivbananer, de kostar ju nästan ingenting. Jag vilar min gaslåda!
goat76 skrev:Till allas stora intresse så blev det en beställning av Wago knivbananer, de kostar ju nästan ingenting. Jag vilar min gaslåda!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster