Hjälp mot brummande trafo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Hjälp mot brummande trafo

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-02 19:46

Jag har ett Adytonslutsteg vars nätdel surrar i nätfrekvens. Inte alltid, men nästan, och bara hemma hos mej. Jag antar att det är nån störning på elnätet. Jag har provat att vända på stickproppen och bytt faser i proppskåpet.
Har prövat med DCfilter. Det hjälper inte. Trafon sitter fast.
//Patrik

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 20:22

Först måste jag fråga vid vilken ungefärlig frekvens surret är som störst och om det är mekaniskt eller "kommer ut från högtalarna"
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-02 20:25

Det är typiskt nätbrum, 50 hz, hörs inte i högtalarna. Ibland låter det inget och ibland stör det ordentligt.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 20:41

Ok, du skriver att trafon sitter fast.

Det är inte något annat i apparaten som brummar ? locket eller dylikt ? Skruva åt allt du kommer åt så att det sitter som berg.

Pet testet är nog min rekommendation så kan du i alla fall härleda den mekaniskt resonerande delen.

En bra sak att göra för att prova sig fram är att använda något ometalliskt (ej ledande) för att peta och trycka på trafon och omgivningen för att härleda varifrån brummet kommer.

Om det minskar eller ökar i nivå när du trycket på trafon...
Har den några dämpgummin i infästningen ?
Du skulle kunna prova att byta eller lossa och skruva åt fästena lite olika för att se om brummet ökar, minskar.

Naturligtvis kan lösa lindningar ställa till det men de brukar ju avge en del tjutande vid betydligt högre frekvenser, sådant lär ju också märkas vid pet testet.

Lycka till och låt inte strömmen bekanta sig med ofrivilliga kroppsdelar. 8O :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-02 21:06

Hej! Jag lovar att jag redan har försökt allt du tipsar om! Ljudet kommer liksom inifrån trafon!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 21:48

Usch vad du krånglar :wink:
Kasta skiten, ska jag komma och vårstäda bort den åt dig ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 21:54

Plocka ur trafon och kapsla in den i epoxy :)

Hjäper inte det får du sänka den i nybroviken.

Men ! vavaava 8O

Kom nu på att du skrev ju förut att den INTE brummade hos någon annan, bara hos dig !
I så fall misstänker jag att du inte har anslutit den till ett jordat uttag, fast den ska ha det ?
I annat fall kan ditt "jordade uttag" vara ett fuskverk av en slö elektriker. (du vet såna där med spretigt hår som bara svarar kort och svävande på direkt tilltal.) 8)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-02 21:59

En sån där med keps som bara tittar ner i marken när han tilltalas? Hm, har testat i alla uttag hemma och ojordade borta. Har hört att tex ett kylskåp eller nåt i kåken kan störa elnätet på det här viset!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 22:10

Jo kylskåp, mikrovågsugnar etc. brukar ju kunna ställa till en del om de ligger på samma fas.

Men lite logiskt tänkande här säger ju tydligt att det inte är något fel på din stärkare utan att helt enkelt...

Det är du som är felet ! :D
DU jäklas med den och den gillar inte det. Vad skulle du själv tycka om att ständigt få hästjazz med Dolly Parton rätt upp i mumindalen ? :wink:
Ni är helt enkelt osams, för att din musiksmak är kass, prova med lite tyngre hårdrock så ska du nog se att ni blir bundisar igen. :wink:

Har du något störande magnetfält i närheten ?
Puh det här verkar jobbigt, antar att din fastighet inte har ordentlig jordning.
Brummade det inte när du anslöt den till ojordat uttag "borta" ?
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-01-02 22:19, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-02 22:17

Jag har försökt att fjäska med Marilyn Manson och Rage, men inget verkar hjälpa. :cry: Jag får prova med att dra en ledning till elementet, det är ju lätt!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-02 22:29

Hallå lever du ? Tyckte det gnistrade till från Uppsala hållet. :wink:
Inaktiverad användare!

Återgå till Teknikforum