Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav paa » 2007-02-11 13:10

Om man vill mäta hur vågfronten från ett högtalarelement ser ut vid olika frekvenser och på olika avstånd från baffeln, finns det någon enkel och praktisk metod som man kan använda med en mätmic och en bärbara dator?

Edit:
Sökord: focalpunkt fokalpunkt vågfrontcentrum vågfrontscentrum
Senast redigerad av paa 2014-11-20 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-02-11 13:40

vad är en vågfront? hur ser den ut idealt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav Svante » 2007-02-11 14:15

paa skrev:Om man vill mäta hur vågfronten från ett högtalarelement ser ut vid olika frekvenser och på olika avstånd från baffeln, finns det någon enkel och praktisk metod som man kan använda med en mätmic och en bärbara dator?


Ordet "vågfront" förutsätter att vågen har en front. Orden" olika frekvenser" förutsätter att man ser på signalen som sammansatt av olika sinusar och eftersom de är periodiska så har de inte en front.

Frågan är därmed inkompatibel med sig själv... :wink: Man kan tala antingen om en front (för alla frekvenser) eller en fasförskjutning (för en frekvens i taget).

Frågeställningen är dock besläktad med begreppet "grupplöptid" och det är väl något sådant du är ute efter. Jag vet att Ingvar hade nån fiffig medod att mäta utbredningen i högtalarkonen med en pickup som han lade mot konen. I princip borde man väl kunna mäta impulssvar med mikrofon på olika avständ och i olika riktningar för att få reda på hur vågfronten breder ut sig i rummet.

De stora pojkarna mäter sånt här med interferometri, man kör ljud genom en rymd och så kör man ljus på andra ledden. Vetandes att lufttrycket modulerar luftens brytningsindex och därmed den optiska väglängden kan man få en bild av ljudfältet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2007-02-11 14:50

det gjorde väl dom där ex-jobbarna i MOLT artikeln? dom gjorde det väl rent mekanisk mha en mikrofon och en pappskiva tycks jag komma ihåg
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-02-11 17:50

Är jag inne på fel spår om jag tror att man kan få en bild av vågfronten genom att påföra en lämplig mätsignal och mäta när [s]löptiden[/s] från ljudkällan i olika vinklar överensstämmer.
Senast redigerad av skrutten 2007-02-11 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav paa » 2007-02-11 17:53

Svante skrev:Ordet "vågfront" förutsätter att vågen har en front. Orden" olika frekvenser" förutsätter att man ser på signalen som sammansatt av olika sinusar och eftersom de är periodiska så har de inte en front.

Jag söker vågutbredning vid sinuston. Det jag vill mäta och plotta är "isobarlinjerna", vilka kommer att ge något som liknar ett polärdiagram.
"Olika frekvenser" betyder att det skall göras flera mätningar och plottninger, en för varje önskad frekvens. Hoppas detta går bättre att förstå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-02-11 19:34

Tror jag förstår vad paa far efter.. tror inte Svante gör det! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav Svante » 2007-02-11 21:12

paa skrev:
Svante skrev:Ordet "vågfront" förutsätter att vågen har en front. Orden" olika frekvenser" förutsätter att man ser på signalen som sammansatt av olika sinusar och eftersom de är periodiska så har de inte en front.

Jag söker vågutbredning vid sinuston. Det jag vill mäta och plotta är "isobarlinjerna", vilka kommer att ge något som liknar ett polärdiagram.
"Olika frekvenser" betyder att det skall göras flera mätningar och plottninger, en för varje önskad frekvens. Hoppas detta går bättre att förstå.


Mja... :D

Tag då ett oscilloskop. X-Y-koppla det. Koppla drivande elektriska signalen till X och mikrofonsignalen till Y. Sätt mikrofonen på ungefär en våglängds avstånd. Justera avståndet så att Lissajoufiguren blir en rät linje. Nu är det exakt en våglängds fördröjning.

Det här funkar nog bäst i princip, i praktiken är det ju ett ganska stort våglängdsområde man vill täcka, så det är kanske inte realistiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-02-11 21:12

Piotr skrev:Tror jag förstår vad paa far efter.. tror inte Svante gör det! :)

/Peter


Huh?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-02-11 22:16

Det tror jag!

Dubbelstråleskåp, mik och ton (-er runt delningen), och Lissajous som statist. Plotta på pappskiva. Rita upp n gånger våglängden, alltså flera cirkelbågar. Höfta fram ett förhoppningsvis gemensamt centrum för bågarna.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-02-11 22:21

O.k. nu börjar det likna något!
Finns det något program som gör om datorn till ett dubbelstråleskop av dom två ingångarna från ljudkortets hö/vä ingång, samtidigt som man kan köra en sinus på ljudkortets utgång?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-02-11 22:28

Svante,

vet inte riktigt hur jag tänkte så jag börjar med att be om ursäkt. :oops: och ber att få återkomma. :?

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-02-11 22:32

Piotr skrev:Svante,

vet inte riktigt hur jag tänkte så jag börjar med att be om ursäkt. :oops: och ber att få återkomma. :?

:)

/Peter


Nejnej, ingen fara, jag uttryckte mig nog lite klumpigt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-02-11 22:33

paa skrev:O.k. nu börjar det likna något!
Finns det något program som gör om datorn till ett dubbelstråleskop av dom två ingångarna från ljudkortets hö/vä ingång, samtidigt som man kan köra en sinus på ljudkortets utgång?


Hmm, sån har jag ju aldrig skrivit nån... :evil: Voffödådå. :? :roll: :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2007-02-11 22:49

Svante skrev:
Piotr skrev:Svante,

vet inte riktigt hur jag tänkte så jag börjar med att be om ursäkt. :oops: och ber att få återkomma. :?

:)

/Peter


Nejnej, ingen fara, jag uttryckte mig nog lite klumpigt. :D


Nejdå ingen fara :) men jag kände mig nästan lite dum ändå för jag kom på att jag inte riktigt hade klar för mig hur jag tänkte och insåg att du förmodligen faktiskt.se hajjade vad paa var ute efter.

Sen var det så att min inre bild av luftens rörelser inte stämde med det du skrev inledningsvis om vågfront och frekvens osv. Är väl fråga om definitioner och dessa har du nog lite bättre grepp på än mig.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-02-11 22:55

Va bra jag har ju både oscilloskop å tongenerator samt ett litet "vridbord" och cmstock hemma.
Rätt så många mätpunkter kan det bli :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-02-11 22:59

skrutten skrev:Va bra jag har ju både oscilloskop å tongenerator samt ett litet "vridbord" och cmstock hemma.
Rätt så många mätpunkter kan det bli :)

Det intressantaste området är väl delningsfrekvensen och kanske plus/minus två oktaver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-02-11 23:01

Svante skrev:
paa skrev:O.k. nu börjar det likna något!
Finns det något program som gör om datorn till ett dubbelstråleskop av dom två ingångarna från ljudkortets hö/vä ingång, samtidigt som man kan köra en sinus på ljudkortets utgång?


Hmm, sån har jag ju aldrig skrivit nån... :evil: Voffödådå. :? :roll: :D

Vad skall du kalla den för nåt fyndigt namn då? :D
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-02-11 23:22

paa skrev:
skrutten skrev:Va bra jag har ju både oscilloskop å tongenerator samt ett litet "vridbord" och cmstock hemma.
Rätt så många mätpunkter kan det bli :)

Det intressantaste området är väl delningsfrekvensen och kanske plus/minus två oktaver.


Det är nog enklare att flytta miken längs pappskivan än att vrida alltihop framför miken. Mät rakt fram och dra ut till 2 eller 3 matchningar. Sedan sidledes åt båda håll, behövs inte så många punkter. Det blir 2 (eller 3) cirklar då. Lägg skivan på bänken och höfta centrum med en bit tråd som går som radie.

Från kanske 3k och uppåt blir det nog ingen större skillnad på mönstret från basen. Mät vid delningen till att börja med, 3-4 k?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-02-11 23:39

paa skrev:
Svante skrev:
paa skrev:O.k. nu börjar det likna något!
Finns det något program som gör om datorn till ett dubbelstråleskop av dom två ingångarna från ljudkortets hö/vä ingång, samtidigt som man kan köra en sinus på ljudkortets utgång?


Hmm, sån har jag ju aldrig skrivit nån... :evil: Voffödådå. :? :roll: :D

Vad skall du kalla den för nåt fyndigt namn då? :D


Bild
http://user.faktiskt.io/svante/lissajou/lissajou.exe

1:06, det var väl inte så illa?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-02-11 23:53

8O

Otroligt!
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-02-12 00:10

phon skrev:8O

Otroligt!


8)

Det hela bygger på att skriva återanvändbar kod. Projektet har <200 rader nyskriven kod, inklusive deklarationer och en del blankrader. Om jag gör en build går kompilatorn igenom 12000+ rader (fast det betyder inte att den använder alla, men jag har skrivit dem).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-02-12 00:21

:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-02-12 11:24

Svante skrev:1:06, det var väl inte så illa?

Helt klart värt en eloge!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2009-01-23 17:21

Svante skrev:
paa skrev:
Svante skrev:
paa skrev:O.k. nu börjar det likna något!
Finns det något program som gör om datorn till ett dubbelstråleskop av dom två ingångarna från ljudkortets hö/vä ingång, samtidigt som man kan köra en sinus på ljudkortets utgång?


Hmm, sån har jag ju aldrig skrivit nån... :evil: Voffödådå. :? :roll: :D

Vad skall du kalla den för nåt fyndigt namn då? :D


Bild
http://user.faktiskt.io/svante/lissajou/lissajou.exe

1:06, det var väl inte så illa?


Måste bara "bumpa" denna lilla tråd.

Det här verktyget fungerar ju alldeles fantastiskt bra.:D
Hade förväntat mig massor med brus och svårigheter att se att det verkligen blir en linje men det blir ju supertydligt på skärmen, hur lätt som helst att se när man är i rätt läge.

Jag plockar "referenssignalen" från högtalarutgången (dämpad) istället för att använda en loop ut-in på ljudkortet, detta borde väl vara optimalt? (dämpad högtalarutgång alltså)

Passar på att tacka Svante för alla små användbara program!

/Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-01-24 00:19

Haha, det där programmet var ytterst kortlivat i min hjärna. Det hade jag totalt glömt bort att jag hade skrivit... Jag hade kunnat ta gift på att jag INTE hade skrivit nåt sånt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2009-01-24 00:26

Har man otur ser vågfronten ut så här:


Bild

:oops:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-01-24 02:47

Svante skrev:Haha, det där programmet var ytterst kortlivat i min hjärna. Det hade jag totalt glömt bort att jag hade skrivit... Jag hade kunnat ta gift på att jag INTE hade skrivit nåt sånt. :D


Det påminner om sådana där krumelurer som det står i böckerna om att man använder sig av vid psykologitester :) Är det måhända en gubbe som ligger ner och vilar och har båda händerna bakom huvudet :)

Förresten, hur låter det om man fixar en sådan där vågfront? :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2009-01-24 16:30

Vågfronter låter jättebra! Frontala vågor e bäst. Brutalt frontala. :) :roll:


Jag undrar varför jag skrev dubbelstråleskop där uppe ? En stråle räcker rätt bra ..... :oops:


Måste nog prova det där Svanteprogget nån dag, hade det redan på hårddisken men hade glömt bort det också .... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2009-01-26 11:09

- Liten mät mic på spröt, samt lysdiod på micken. kanske flera i olika färger?
- Tänd lysdiod vid bestämd nivå.
- Kamera med öppen slutare i mörkt rum.
- Vifta med micken så det lyser :-).

Blir roliga bilder, ide'n sedd någonstans på internet.

- B

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster