Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav paa » 2014-11-20 10:32

Numera kan man hitta Lissajou här:
http://user.faktiskt.io/AndersD/lissajou.exe
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav IngOehman » 2014-11-20 14:04

Har faktiskt inte sett den här tråden förrän nu! .:o

Och jag som ägnat mig åt att mäta just vågböjningen vid olika frekvenser framför högtalare i över 40 år(!) och har ju sett vetskap om detta som en rätt så fundamental del av vad man bör ha koll på när man konstruerar högtalare, rekommenderar att man INTE använder en lissajous-bilder på ocilloskopet.

Det är alldeles för begränsande.

Det man bör göra är att använda oscilloskopet i en helt normal mode, och det kan till och med vara enkanaligt.

Sen triggar man från den elektriska insignalen men tittar på den akustiska utsignalen. Det blir hur enkelt som helst då.

Men startar med mikrofonen på den avstånd rakt framför elementet som man vill få fram en böjkurva för. Med mikrofonen där så noterar man var på oscilloskopsskärmen som man ser en nollgenomgång. Sen rör man mikrofonen sakta sidledes och ser till så man hela tiden justerar avståndet till högtalaren således att nollgenomgången finns kvar på samma ställe på skärmen hela tiden. Rita en prick på pappskivan varje gång som fasen är rätt, och förbind prickarna till en linje, som visar hur mikrofonen rörts (=vågens böjning).

Sen kan man gå vidare och göra samma sak på ett annat avstånd, säg någon dm längre bort, o s v....

- - -

Tycker man att det är struligt med den där pappskivan och har ett snurrbord så kan man skippa pappskivan och att flytta mikrofonen, och istället ha mikrofonen på ett stativ och försöka hitta hur man skall ställa högtalaren på snurrbordet för att vridning av bordet inte skall påverka fasavståndet mellan högtalare och mikrofon. Alltså hitta det ställe för högtalarens fokalpunkt där den genomborras av rotationsaxeln.

Om vridning av högtalaren påverkar fasläget man ser på oscilloskopsskärmen så behöver man flytta högtalaren - framåt om vågen böjer av mindre än man trodde, bakåt om vågen böjde av mer än man trodde.

Med den sist nämnda tekniken så förutsätter man att vågens avböjning har formen av ett perfekt cirkelsegment (ger en entydig focalpunkt) vilket den i verkligheten inte har. På grund av baffelformen så är det inte ens säkert att den, trots rotationssymmetriskt element för den aktuella frekvensen, har samma focalpunkt horisontellt och vertikalt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav Martin » 2014-11-22 00:10

När jag har mätt våfrontscentrum har jag använt oscilloskåp och två kanaler, triggat på insignalen till högtalaren och följt när båda signaler överlappat alt. korsat varandra.

Viktigt att tänka på är att minimera reflektioner genom att hålla ritpappen så nära mittgenomskärningen av elementet och mik:en som möjligt samt att hålla fingarna borta vid själva avläsningen av oscilloskåpet. En vanlig torkställning för tvätt är ganska bra att ha till hands.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav IngOehman » 2014-11-22 00:40

Det låter som om du mäter enligt skolboken alltså.

Typ den som jag formulerade på 70-talet men som just ingen kände till* förrän X-jobbarna ville sätta både mina teorier och metoder på test. De klarade sig ju rätt bra tycker jag. 8)

Alltså både teorierna, metoderna och X-jobbarna.


Vh, iö

- - - - -

*Trots att dessa saker faktiskt fanns "publicerade" (hand- och maskinskrivna fotostatkopior) redan 1979 i form av de papper där man kunde läsa om pi60 (som dock inte hade fått något namn ännu.

Det finns även en del äldre skrifter (från utvecklingen av pi60) men de var aldrig avsedda för publicering. Även 1979 (ett år efter att pi60 var klara) var ju många år innan jag skrev ihop något manifest, typ 10 år innan eller mera. Om någon har en kopia av dessa tidiga skrifter så skulle jag tycka det vore kul att se dem igen, även om jag ju minns dem rätt så väl. Jag har själv kvar den version som fanns 1980 och den som fanns 1983. De är rätt så lika varandra, typ i det stora hela samma papper.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav sammel » 2014-11-22 01:07

Intressant om fokalpunkten och vågformen. Undrar om det går att mäta ut med Johny Grenanders mätprogram med exempelvis tidfönster och mäta när impulsen träffar mikrofonen, problemet är väl att få ut när den specifika frekvensen man är intresserad av.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav IngOehman » 2014-11-22 10:38

Detta med fokalpunkten är egentligen inte en tidsfråga, och det är inte en spridningsfråga heller. Men det är en viktig fråga, ehuru nästan bortglömd (eller inte ens påkommen), när man arbetar med integrationen mellan elementen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-11-22 11:25

Ändå har vi pratat om den på det här forumet sedan iallafall tio år
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav darkg » 2014-11-22 11:59

Martin skrev:När jag har mätt våfrontscentrum har jag använt oscilloskåp och två kanaler, triggat på insignalen till högtalaren och följt när båda signaler överlappat alt. korsat varandra.

Viktigt att tänka på är att minimera reflektioner genom att hålla ritpappen så nära mittgenomskärningen av elementet och mik:en som möjligt samt att hålla fingarna borta vid själva avläsningen av oscilloskåpet. En vanlig torkställning för tvätt är ganska bra att ha till hands.


Kanske skulle gå att spänna upp typ organzaväv på en trådram att rita på (klistra klisterpluppar på)?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav celef » 2014-11-22 16:13

sammel skrev:Intressant om fokalpunkten och vågformen. Undrar om det går att mäta ut med Johny Grenanders mätprogram med exempelvis tidfönster och mäta när impulsen träffar mikrofonen, problemet är väl att få ut när den specifika frekvensen man är intresserad av.


det går utmärkt att mäta med llab, från 3.0 finns ju ett tvåkanaligt 'audio oscilloscope' inbyggt
Bikinitider

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav sammel » 2014-11-22 17:11

celef skrev:det går utmärkt att mäta med llab, från 3.0 finns ju ett tvåkanaligt 'audio oscilloscope' inbyggt


Så bra får testa det till nästa projekt känner mest en osäkerhet vad som menas med de olika begreppen vad gäller oscilloscopeanvändande jag har ju åtminstone två själ till att försöka lära mig det
nämligen fokalpunkt o Vågfrontsmätning :) Tack Celef att du påminde mig om vad jag sitter på för dyr-griper i llab :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav IngOehman » 2014-11-23 23:12

Ja, finns det ett oscilloskop med, som kan triggas separat, så kan man förstås använda programmet för det, men det behöver nog hanteras helt manuellt. Alltså som om det vore bara ett oscilloskop.

MagnusÖstberg skrev:Ändå har vi pratat om den på det här forumet sedan iallafall tio år

Ja, jo, er har jag ju fått att tänka på det, men nästan inga andra i hela audiovärlden. :?

Faktiskt är en liten värld, och en väldigt lokal. Inte särskilt representativt för banschen i sin helhet.


Jag önskar hur som helst att jag förstod varför det är ett sammanhang som nästan undantagslöst glöms bort.

Visst, om det är ett trevägssystem med 10"-bas, 3"-mellanregister och 1"-diskant och delningsfrekvenserna är 1000 Hz och 3000 Hz (typ som det ofta var förr) så kan man nästan bortse ifrån integrationsproblem av detta slag. Men i tvåvägarnas tidevarv är det här egenskaper värda att kontemplera.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav sammel » 2014-11-24 10:23

IngOehman skrev:Ja, finns det ett oscilloskop med, som kan triggas separat, så kan man förstås använda programmet för det, men det behöver nog hanteras helt manuellt. Alltså som om det vore bara ett oscilloskop.
Jo ett sådant finns det. Provade för att se hur det funkade, triggade på fel signal, kom jag på efteråt. :(
Funderade på på hur känslig metoden är vad gäller reflexer, och att man borde mäta utifrån centrum i horisontplanet för att få rätt avstånd, bara kollar så jag fattat rätt :)

IngOehman skrev:Ja, jo, er har jag ju fått att tänka på det, men nästan inga andra i hela audiovärlden.


Om det är av betydelse för slutresultatet och man kan påverka det och man kan mäta det då tycker jag det är viktigt.
Skulle gärna vilja ha så mycket info i ämnet som är möjligt för så sanna mätningar som möjligt.

Tack Ingvar för all info du delar och alla ni andra på forumet.
MagnusÖstberg skrev:Ändå har vi pratat om den på det här forumet sedan iallafall tio år

Jag hoppas på en generös ton.
Har ni hängt här i 10 år och diskuterat vågfronts centrum så vet ni nog en hel del i ämnet. Uppskattar tips och länkar från alla som har erfarenhet i ämnet.

Ingvar du som skriver så mycket skulle uppskatta en sammanställning i ämnet, eller varför inte en bok i ämnet "Högtalarkonstruktion" och sedan en i "Mäta din högtalare" eller allt i en. Jag skulle absolut köpa den :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2042
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav sammel » 2014-11-24 12:47

Mätning vid 2500 Hz på ett avsstånd på ca 70 mm från soft domen PL 27-35-06:s frontplattas framsida,
Kan det va rimligt? Den Gula kurvan är elektriska signalen.

SORRY
Kom på att jag troligen hade hade fel polarisering på diskanten. Efter fix så hamnar 1:a vågen ca 130 mm från frontplattan, nu känns det bättre :)
Bilagor
audio osilloscope.png
Mätning vid 2500 Hz
audio osilloscope.png (9.8 KiB) Visad 2652 gånger

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Hur mäter man enklast vågfrontens form?

Inläggav Ronnie » 2021-10-16 11:08

Kan man göra fokalpunktsmätning pålitligt med ett tvåkanaligt oscilloskop utan extern trigger-ingång (bara Edge Trigger) eller kommer de båda vågformerna (tongenerator/mikrofon) inte visas förskjutna på skärmen?
Jag är sugen på att köpa ett batteridrivet oscilloskop för att minimera sladdtrassel.
/Oscilloskopnewbie


Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster