Faslinjära högre ordningens delningsfilter och deras problem

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Faslinjära högre ordningens delningsfilter och deras problem

Inläggav paa » 2007-02-20 17:16

Jag startar denna tråden eftersom diskussionen om faslinjära högtalarfilter är för intressant för att försvinna som OT-ämne i en mässtråd. Citaten är hämtade härifrån: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 041#338041

paa skrev:Känner du till några andra högtalare med högre ordningens filter som är minimumfassystem (faslinjära), än dom du konstruerat?

ingoehman skrev:Inte såhär på rak arm, men det finns inga hinder för att åstadkomma dylika, så det finns skäl att tro att det kan finnas. Det går faktiskt utmärkt att skapa ett HP-filter för att komplettera vilket LP-filter som helst (eller vice versa!), och nå en perfekt faslinjär delning!

Joförresten - nu kom jag på ett bra exempel: B&O gamla fillerdriver-patent är ett som åstadkommer högtalare som uppnår faslinjäritet med branta filter!

Sen kan man ju fråga sig hur man skall definiera Quads elektrostathögtalares delningsfilter, som är en sorts "låtsasfördröjningslänkar"? (Det vill säga dylika uppbyggda med poler och nollställen.)

Det är nog rimligt att kalla dem för högre ordningens filter, och Quad-elektrostaterna är definitivt högtalare med prima faslinjäritet!

Jag var ju även inblandad i filterarbetet på Peter Bremens (nu Steidl) tvåvägshögtalare med den där tyska titanrundstrålaren i toppen. Där gjorde jag filtret således att HP-delen var rätt brant, medan LP-delen innehöll kompensation för all fasdistorsion från HP-delen. Jag tror dock att Peter gick tillbaka till en mera konventionell filler-lösning till sist. Dock kan man ifrågasätta om det är rätt att definiera toppelementet som ett faslinjärt system - trots envägigheten.

Vh, iö

- - - - -

PS. I den digitiala världen är det inga svårigheter att åstadkomma helt faslinjära delningar med valfri branthet.

Man måste dock minnas att det drar med sig två linjärfaskomponenter som man oftast inte tänker på - nämligen beräkningstiden + den för överföringsfunktionens tidsuträtande nödvändiga fördröjningen.

Dessa kan ställa till med oanande bekymmer t ex när det är viktigt med synkronisering mellan ljud och bild, eller när man blandar realtids- och inspelade ljud.

IngOehman skrev:
paa skrev:
IngOehman skrev:...det finns inga hinder för att åstadkomma dylika, så det finns skäl att tro att det kan finnas. Det går faktiskt utmärkt att skapa ett HP-filter för att komplettera vilket LP-filter som helst, och nå en perfekt faslinjär delning!

Om man simulerar fasgången med olika filter så brukar det bli så att fasen svänger iväg kraftigt och högpassdelens faskurva fortsätter på den inslagna linjen som lågpassdelen initierat under delningsfrekvensen. Bara om det är första ordningens filter kan man "lura" ihop kurvorna för att dom har svängt totalt så lite så att dom "läker" ihop till en "rak" linje. Men, hur skall man tänka för att "läka" ihop fasgången från ett högre ordningens lågpassfilter som redan svängt 90 grader eller mer vid delningen, med fasvridningen från ett högpassfilter och ändå summera till ca -+ 0 grader?

Ja, det där är en fråga som säkert känns befogad hos många.

Det enkla svaret på frågan är att om man vill ha en total överföringsfunktion som är 1 (ut = in) men har en som är A, så bör tillläggsfunktionen (ja, tre stycken l) som vi kan kalla B vara 1-A.

Då blir nämligen summan av A och B = 1! :P

(Vilket jag hoppas är självklart för alla, eftersom A+B, när B = 1-A, blir A+(1-A) = 1)

Vad betyder detta nu praktiken? Jo, att man kan köra in valfri signal som passerat "en halv" (läs t ex ett HP-filter, eller ett LP-filter) överföringsfunktion i en differentialförstärkare vars positiva ingång matas av insignalen (1) medan den negativa ingången matas av den halva signalen (A).

Ut kommer den signal som kompletterar A så att summan blir 1! :P

Dock skall man nämna att denna signal (som för det mesta ser ut ungefär som summan mellan ett första ordningens filter och ett bandpassfilter i de fall då A är brantare än ett första ordningens filter) kommer att uppvisa en mer eller mindre smalbandig puckel i närheten av delningen. :o Det krävs därför att det element som skall hantera denna kompensationssignal är både tillräckligt bredbandigt och gärna dessutom har naturligt hög känslighet i detta register.

Denna signal (B) kan om man vill plockas isär i två komponenter, där den ena är en HP/LP-transformerad version av filtret som släppt ur sig signal A. Då får vi en rest, som faktiskt till 100% motsvaras av det bidrag som fillern i B&O-högtalarna skulle lägga till. Föga förvånande. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. I verkligheten är det mycket mera komplicerat dock, eftersom även höjd måste tagas för den överföringsfunktioner som de använda högtalarelementen har, men det är en annan historia, som jag i och för sig tror att jag dragit här på faktiskt för ett par år sedan eller något sådant... Eller kanske var det en artikel jag skrev i något sammanhang? Jag minns inte.

Eller förresten var det nog ett föredrag jag höll för en högtalartillverkare vars namn kan få vara onämnt. Hur som helst går problemet lätt att lösa för den som önskar - bara de grundläggande förutsättningarn finns, och fraförallt måste man vara medveten om att delningsfrekvensen måste vara tillräckligt låg således att våglängden blir lång i förhållande till avståndet mellan de element som samarbetar i delningen.

lilltroll skrev:
Kaffekoppen skrev:
Vee-Eight skrev:Är det inte mkt petimeterdiskussion och väldigt lite Gignos-mässa? :)
En nörd-diskussion som passar mig, men kanske på fel plats. Jag har nog samma frågeställningar som paa. Får inte ihop det med den litteraturen jag läst. Väntar spänt på att upplysas ytterliggare..

Nu hann Öhman svara först såg jag, men jag visar ett exempel ändå.

Ett LP filter med gränsfrekvensen 1 rad/s (Butterworth)

>> BUTT

Transfer function:
1
-----------------
s^2 + 1.414 s + 1

Och så komplementet

>> 1-BUTT

Transfer function:
s^2 + 1.414 s
-----------------
s^2 + 1.414 s + 1

Det är bara nollställena som skiljer (så klart)

Adderar du dem så får du => 1

Till skillnad från HP filtret med gränsfrekvens 1 rad/s

Transfer function:
s^2
-----------------
s^2 + 1.414 s + 1

paa skrev:Om man nu vill att båda elementen ska spela i fas med varandra också genom hela delningen, såsom ett tvåvägs Linkwitz-Riley eller ett Duelund Synchron-filter, vad är det som möjliggör det? Är det nödvändigt med högre ordnings bessel-filter till lågpassdelen för att kunna uppnå detta med ett filter med "tilläggsfunktionen"?

Svante skrev:I LR-fallet möjliggörs det av att täljaren i summan är reell och nämnarpolynomet är lika för de två grenarna. Då blir det identiska fasskift i de två grenarna.

celef skrev:jag tror denna snubbe har meckat med "fashögtalare" som ni skriver om

http://www.geocities.com/kreskovs/John1.html

En fråga som är till största delen obesvarad:
Om man nu vill att båda elementen ska spela i fas med varandra också genom hela delningen, såsom ett tvåvägs Linkwitz-Riley eller ett Duelund Synchron-filter, vad är det som möjliggör det? Är det nödvändigt med högre ordnings bessel-filter till lågpassdelen för att kunna uppnå detta med ett filter med "tilläggsfunktionen"?
Senast redigerad av paa 2007-02-22 15:40, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-20 17:30

Både ja och nej...

Det är nödvändigt, men det räcker inte. Man måste därtill i filtret ha en "äkta" delaylänk. (Bortsett ifrån alla element-re-eq som behövs förstås. Men dessa är ju rätt självklara.)

Gör man det hela i en digitala världen är det förstås mycket enklare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-20 17:45

Hur ser då en delaylänk i ett passivt filter ut?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-20 17:53

Går det bra med en rymddelay eller måste det svänga om den också? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-20 18:30

paa skrev:Hur ser då en delaylänk i ett passivt filter ut?

Det finns inga som kan användas för passiva (effektöverförande) filter. :?

Däremot kan man ju alltid filosofera över vad som går att åstadkomma med teoretiska dylika! 8)

I den aktiva filtervärlden kan man dock åstadkomma delaylänkar med analoga medel, men de blir inte riktigt av tillfyllest kvalitet för högvärdig musikåtergivning. :? Dock kan man ju alltid göra dem med hjälp av AD- och DA-omvandligare med digital delay däremellan.

Att göra dem (filtrena) helt i den digitala världen är dock mycket lättare, och mera logiskt är det nog också, om man ändå har både en digitalt originalsignal (musiken på CD?) och dessutom ändå tänker göra filtret aktivt.

Jag gillar inte digitiala lösningar dock, av flera skäl. Ett är att jag tycker om att slippa gå in i den digitala världen om ursprungssignalen är analog, ett annat är att jag inte kan åstadkomma dem själv eftersom jag inte är tillräckligt kunnig i saker som har med programmering att göra. :oops:

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-20 18:33

En stegad baffel eller en diskant i en vaweguide då, ger den tillräcklig delay i sammanhanget?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-20 19:30

Nej, en eventuell sådan har inget med frågan att göra.

Den delay som behövs, måste finnas FÖRE den differansförstärkare som används för att extrahera den signal som skall utgöra den komplettarande faslinjära filterhalvan (i klartext: HP-filtret).

Stegad baffel är en mycket senare fråga, och dessutom en som lätt blir en kompromissrisk, om den skall satisfier flera önskamål på en gång. Läs: Vågutbredningsoptimering OCH tidsjustering.

Den senare optimeringen bör därför lösas på annat sätt än med hjälp av stegad baffel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-20 20:38

Vill också påminna om detta, att det ideala inte säkert är det mest önskvärda.

Svante skrev:Kan påminna om detta exempel som visar hur illa det går off-axis när man har ett "idealt" delningsfilter, dvs med nollfas och "brickwall" i båda grenarna.

http://user.faktiskt.io/svante/idealcrosssim.exe

PS. Notera trippelstavningen... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-20 23:19

Svante skrev:Vill också påminna om detta, att det ideala inte säkert är det mest önskvärda.

Svante skrev:Kan påminna om detta exempel som visar hur illa det går off-axis när man har ett "idealt" delningsfilter, dvs med nollfas och "brickwall" i båda grenarna.

Menar du därmed att t.ex ett linkwitz-rileyfilter med faskompensation (digitalt utförd eller på annat sätt) skulle ha några nackdelar mot ett normalt linkwitz-rileyfilter?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-20 23:21

IngOehman skrev:Nej, en eventuell sådan har inget med frågan att göra.

Den delay som behövs, måste finnas FÖRE den differansförstärkare som används för att extrahera den signal som skall utgöra den komplettarande faslinjära filterhalvan (i klartext: HP-filtret).

Stegad baffel är en mycket senare fråga, och dessutom en som lätt blir en kompromissrisk, om den skall satisfier flera önskamål på en gång. Läs: Vågutbredningsoptimering OCH tidsjustering.

Den senare optimeringen bör därför lösas på annat sätt än med hjälp av stegad baffel.

Vh, iö

Det låter ju nästan som det skulle vara omöjligt att konstruera passiva fasriktiga delningsfilter av högre ordningen? Men, det kan du väl inte mena?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-21 00:23

paa skrev:
Svante skrev:Vill också påminna om detta, att det ideala inte säkert är det mest önskvärda.

Menar du därmed att t.ex ett linkwitz-rileyfilter med faskompensation (digitalt utförd eller på annat sätt) skulle ha några nackdelar mot ett normalt linkwitz-rileyfilter?

Ja, jag tror det. Ska man faskompensera ett sånt filter så blir det icke-kausalt, dvs det för-ringer. förringningar hörs mycket mer än efterringningar. Det illustrerar programmet på sitt sätt, även om det inte gör precis samma sak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-21 01:00

Det tror inte jag däremot. Allt beror ju på ordningstalet, och ett LR-filter av måttligt högt ordningstal (4:e?) kompletterat med digital faskorrektion - får inte farliga förringningar.

paa skrev:
IngOehman skrev:Nej, en eventuell sådan har inget med frågan att göra.

Vh, iö

Det låter ju nästan som det skulle vara omöjligt att konstruera passiva fasriktiga delningsfilter av högre ordningen? Men, det kan du väl inte mena?

Inte alls.

Men svårigheten* beror ju på hur många krav man staplar på varandra. Det du skrev sist är lätt att lösa, enligt den modell jag redovisat tidigare. Men vill du att även elementen skall vara i fas med varandra (begreppet brukar kallas fashomogenitet eller "inter phase difference" på engelska) så blir det klart svårare, och vill du därtill att det inte skall förekomma någon sorts loobing överhuvudtaget blir det svårare igen.

Jag har dock beskrivit modeller för det också, där man balanserar loobingproblemet i en d'Apploito-konfiguration med basarnas vertikala interferens som motmedel mot den kraftiga power-respons peaken som blir följden annars, på grund av loobingen.

Så vad är omöjligt?

Både "svårt" och "komplicerat" (som även skiljer sig från varandra) är ju något helt annat än "omöjligt". 8)

Vh, iö

- - - - -

*Och potentiella bieffekter, så som brus från delaylänkar m.m...

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2007-02-21 02:31

Har jag förstått det rätt om jag tror att fasfel betyder mest i den låga delen av frekvensområdet (upp till 6-7 kHz, 100-250 Hz i synnerlighet). Om man gör delningar eller korrigeringar över 6-7 kHz spelar inte så stor roll eller?

/Leo

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-22 14:38

IngOehman skrev:
Så vad är omöjligt?

Både "svårt" och "komplicerat" (som även skiljer sig från varandra) är ju något helt annat än "omöjligt". 8)

Vh, iö

- - - - -

Om det krävs en delaylänk för att uppnå samtidig fasriktighet och fashomogenitet, och den inte går att göra passivt, så framstår det ju ganska omöjligt, eller?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 14:55

Vem har sagt att en delaylänk inte går att åstadkomma passivt?

Om det är jag så ber jag om ursäkt - vad jag borde ha skrivit är att det inte (mig veterligt) idag går att göra passivt EFTER effektförstärkaren. Alltså som en filterlänk som transitterar effekt. I varje fall inte med rimligt lätthet (men det går faktiskt det med, med tillräckligt många allpass (LC-kryss) länkar som greppar in strax ovanför audioområdet).

Oavsett allt detta är det definitivt enklare att göra det före effektförstärkaren, och helst dessutom med aktiva kopplingar. Det är ju int längre effektöverföringar som behöver hanteras, utan enklare spänningssignalhanteringar man kan ägna sig åt då. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-22 15:46

IngOehman skrev:Vem har sagt att en delaylänk inte går att åstadkomma passivt?
Vh, iö

Jo så här skrev du en bit upp i tråden
IngOehman skrev:
paa skrev:Hur ser då en delaylänk i ett passivt filter ut?

Det finns inga som kan användas för passiva (effektöverförande) filter. :?
Vh, iö

Men du har tydligen kommit förbi detta lilla problem i pi60, för det ingår väl inte något aktivt filter med lågninvådelay till den?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 17:06

Det finns andra metoder också... :wink:

Man behöver ju inte använda just delay+differansmetoden. För vissa (ett fåtal) specialfall finns det genvägar, som gör att man kan realisera delningsfunktionerna direkt, utan delay+differansmetoden, men det drar med sig en massa andra effekter, som det inte är säkert att de passar i alla sammanhang.

Det som är så trevligt med just delay+differansmetoden är att man slipper alla sådana korsverkande egenskaper, och att den ger konstruktören möjlighet att skapa godtyckligt branta filter, vars summa ändå ger faslinjära högtalare* (läs: Minimumfas). :P

Det är ett mysterium att den inte, mig veterligt, använts av några på marknaden existerande högtalare, någonsin. :o

Även om man inte med lätthet kan göra analoga delayer, är det ju en smal sak att göra en digital delay, men AD/DA-gränssnitt. Med 24/96 av högsta klass är man ju liksom hemma.

Vh, iö

- - - - -

*Enligt normal audioterminologi, nota bene. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-22 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-22 17:15

Här finns ett kalkylblad för delay + diffransmetoden eller......
http://www.pvconsultants.com/audio/tp/tpsd.htm
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:08

Kul!

Glöm dock inte att både re-eq för elementen liksom "re-time" för deras placering i rummet saknas i kalkylbladet. Båda är av vital vikt för att ett system med avsedda egenskaper skall kunna skapas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-22 18:15

IngOehman skrev:Kul!

Glöm dock inte att både re-eq för elementen liksom "re-time" för deras placering i rummet saknas i kalkylbladet. Båda är av vital vikt för att ett system med avsedda egenskaper skall kunna skapas.

Vh, iö
Ok, men låt oss säga att vi lyckas få båda elementens vågfronter att överensstämma både formmässigt och (imaginärt för en tänkt minimumfas-eq till rak frekvensgång) tidsmässigt. Då stämmer kalkylbladet?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:23

Njae... Om du har lyckas med det så skulle jag snarare vilja säga att du överflödiggjort kalkylblandet*.

Om du menar att du lyckats med det för elementen som enskildheter vid just delningfrekvensen, genom lämplig placering i tid och rum (vilket kan gå i sällsynta fall, i synnerhet om diskanten försetts med någon sorts spridningskontrollerande aggremang) så förslår fortfarande inte kalkylarket, eftersom elementen ju måste stämma överens fasmässigt och sakna intrinsiska amplitudfel vid alla andra frekvenser också.

Kort sagt: Kalkylarket är bara en del av sanningen, om utgångspunkten är något annat än att högtalarelementen för LP och HP delen är identiska med varandra. *Och om de är det kan man ifrågasätta poängen# med att ha en delning överhuvudtaget... :wink:

Vh, iö

- - - - -

#Fast då bortser jag förstås ifrån effekttålighetsaspekter. :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-23 13:48

IngOehman skrev:Kort sagt: Kalkylarket är bara en del av sanningen, om utgångspunkten är något annat än att högtalarelementen för LP och HP delen är identiska med varandra. *Och om de är det kan man ifrågasätta poängen# med att ha en delning överhuvudtaget... :wink:

Vh, iö

Är inte det ungefär samma sak som att säga att det är inte filtrets frekvens och fasgång som skall följa en önskad funktion, utan elementets akustiska output?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-23 14:09

Ja det utgår jag ju ifrån givetvis, att det är den uppmätta akustiska responsen hos de filtrerade elementen som är målet.

Är problemet i så fall att man behöver veta elementens avvikelse från minimumfas?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-23 14:19

Om de inte har är dubbelkon så borde väl inte elementen ligga långt från minimumfas? Eller finns det sådana skräckexempel?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-23 14:24

Ja, man tycker ju det borde vara relativt enkelt att matcha elementens "akustiska centrum" (i den meningen som punkten där mätavståndet borde vara noll) kring delningen så att targetresponserna som man får ur kalkylbladet sedan kan följas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-23 14:51

Saken är dem att det finns flera akustiska centrum hos nästan alla högtalarelement (alla som är större än oändligt små, och som har ett membran med frekvensberoende ljudhastighet).

Med flera olika menar jag inte bara att det är en frekvensberoende sak, utan även en aspektberoende. Man kan definiera den akustiska ljudsändningspunkten med såväl tids- som rumsaspekter i blickfånget (akustiskt centrum respektiva akustisk fokalpunkt). Båda har ju betydelse för systemets beteende, och det är långt ifrån säkert att de är överens med varandra... Det behöver de för övrigt inte vara heller, men de måste vara korsvis överens när man relaterar elementen till varandra.

Martin skrev:Ja det utgår jag ju ifrån givetvis, att det är den uppmätta akustiska responsen hos de filtrerade elementen som är målet.

Är problemet i så fall att man behöver veta elementens avvikelse från minimumfas?

Avvlkelse från minimumfas räcker inte man behöver veta deras avvikelse från överföringsfunktionen 1! (Eller k, där k är känslighetskonstanten.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-23 15:04

Avvlkelse från minimumfas räcker inte man behöver veta deras avvikelse från överföringsfunktionen 1! (Eller k, där k är känslighetskonstanten.)
Ok, men är det något annat förutom avvikelsen från minimumfas (alltså inklusive en frekvensberoende avvikelse från akustiskt centrum), faktisk frekvensrespons och akustiskt centrum (i den meningen jag menar, alltså där det virtuella mätavstånder är noll) som man behöver ta med i beräkningen? Är det någon ytterligare aspekt i öveföringsfunktionen som man behöver veta för att få avvikensen från 1? Förutsatt att man öven lyckats matcha formen hos vågfronterna för elementen (för de berörda frekvenserna kring delningen).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-24 08:18

Nej, då har du alla information du behöver, oräknat då aspekter som inte inbegrips i småsignaltänkandet givetvis.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-27 00:32

IngOehman skrev:Det finns andra metoder också... :wink:

Man behöver ju inte använda just delay+differansmetoden. För vissa (ett fåtal) specialfall finns det genvägar, som gör att man kan realisera delningsfunktionerna direkt, utan delay+differansmetoden, men det drar med sig en massa andra effekter, som det inte är säkert att de passar i alla sammanhang.

Får man fråga vilka specialfall som kan realiseras direkt, utan delay-differans? Speciellt intressant torde vara ett specialfall som ger ett fashomogent resultat!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-27 13:41

Specialfallen är inte enkla att beskriva. Det finns många olika, och de
är inte några entydiga egenskaper som kännetecknar dessa specialfall
heller, nämligen. :?

Däremot kan jag berätta om hur man oftast (alltid, rent av?) kan
identifiera dem. :P

Man använder helt enkelt delay+differans-metoden - och sedan
analyserar man (framförallt HP-utgångens) frekvens- och fasgångs-
egenskaper!

Då ser man om de går att realisera (utan tonkurvefel inom audio-
bandet) med hjälp av "minimumfas+allpass-komponenter", det vill
säga om den negativa* linjärfasdelen i överföringsfunktionen kan
elimineras i filtrets realisering.

När man väl gjort det får man avgöra om realiseringens avvikelser
från delay+differens-metoden är destruktiva eller konstruktiva med
avseende på faslinjäriteten (det vill säga om avvikelserna ökar fasfelen
eller minskar dem, jämfört med det minimumfassystem som en perfekt
realiserad delay+differans-filtrering renderar).

Är de konstruktiva (fasolinjäritetsmotverkande) är systemet att
betrakta som faslinjärt (enligt uråldrig praxis för nomelklaturen för
högtalare#). Är de destruktiva blir det inte ett faslinjärt system.

Ino piP är ett exempel på det senare, medan pi60 är ett exempel på
det förstnämnda. Båda har tämligen rak fasgång och därmed även ett
bra pulssvar, men piP är något sämre än ett strikt minimumfasystem,
medan pi60 (/pi60s) är bättre.

Vh, iö

- - - - -

*Linjärfasdelen är faktiskt (trots att det är en positiv delay man
använts sig av) negativ, det vill säga den förutsäger framtiden! Att
något sådant är helt och funnständigt omöjligt(!) fattar förstås alla.

Att det ändock är det den gör :o beror förstås på att man betraktar
ett sådan system med lite fördröjning (exakt samma fördröjning som
filtret får på sig för att räkna ut överföringsfunktionen).

#Se alla andra diskussioner om begreppet faslinjär högtalare...

Nästa

Återgå till Teknikforum