Död diskant - lever igen!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Död diskant - lever igen!

Inläggav ekeponken » 2007-02-20 21:30

Upptäckte precis att diskanten i min vänstra högtalare är helt tyst.

Är det bara att bita i det sura äpplet och försöka få tag i en ny diskant eller kan det vara något annat fel?

Det är en Acoustic Energy ae109 det handlar om.

(intressant är att det faktiskt låter bättre nu!? åtminstone när jag inte sitter mellan högtalarna, det låter renare och öppnare, kanske har jag upptäckt ett nytt högtalartweak?)
Senast redigerad av ekeponken 2007-02-21 01:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-20 21:35

Skruva loss och undersök diskanten separat?

Jag tror att du som jag inte gillar massa diskant.
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-02-20 23:16

Okej, nu har jag skruvat loss elementet, men jag behöver hjälp med elkunskaperna.
Ingen kabel är loss men jag har kollat vilka punkter som är förbundna med varann och märkte då att båda kontakterna på elementet var i kontakt med den röda polen på högtalarterminalen men ingen av dem var i kontakt med den svarta. Vad betyder detta?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-20 23:19

Att den är helt tyst med all rätt...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-20 23:20

ekeponken skrev:Okej, nu har jag skruvat loss elementet, men jag behöver hjälp med elkunskaperna.
Ingen kabel är loss men jag har kollat vilka punkter som är förbundna med varann och märkte då att båda kontakterna på elementet var i kontakt med den röda polen på högtalarterminalen men ingen av dem var i kontakt med den svarta. Vad betyder detta?

8O
Att du aldrig haft diskant och att förbättringen är subjektiv efter att du upptäckte den tysta diskanten? Sitter det inget filter?
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-02-20 23:23

Jag har aldrig lossat en diskant tidigare så jag vet inte vad jag ska kolla efter. Jag tvivlar på att det har varit så hela tiden...men man kan ju aldrig vara helt säker...

Jag skrev fel tidigare. Diskanten är i kontakt med den svarta högtalarterminalen men ej den röda.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-20 23:26

ekeponken skrev:Jag har aldrig lossat en diskant tidigare så jag vet inte vad jag ska kolla efter. Jag tvivlar på att det har varit så hela tiden...men man kan ju aldrig vara helt säker...

Lämpligt ska varsin pol på diskanten vara kopplad till varsin pol från förstärkaren, sen finns det ju lite olika filtertyper som funkar lite olika... men går sladdarna ihop till samma punkt säger du?? Kan du lossa sladdarna från diskanten och testa att bara koppla signal till denna direkt från högtalarsladdarna, under kort tid alltså.
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-02-20 23:34

DISKANTEN LEVER IGEN!!!!

Fast jag fattar inte vad som är felet. Bak högtalaren finns det fyra terminalkontakter, två röda och två svarta och nu var jag helt plötsligt tvungen att koppla till båda de svarta, då började diskanten ljuda igen. Felet är helt klart att det inte finns någon kontakt mellan de båda svarta kontakterna, men det borde det väl göra där?! det sitter ju bara ett bleck mellan de båda.

Tack för hjälpen Tvett!!!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-20 23:59

Inte helt omöjligt att blecket inte hade kontakt riktigt... Satt skruven löst? Oxiderade ytor?
/J

Cygnus resurectum

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-02-21 00:18

Skruven satt inte löst, jag har dock inte kollat blecket, nöjde mig bara med att koppla högtalarkabeln till alla terminalerna (4x1,5mm). Jag går nog djupare in i det en annan gång, ska flytta om ett par dar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-21 10:00

Ta lite bilder!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum