Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Det verkar ju inte bara vara samplingsteoremet som gått förbi obemärkt... Är det något som står i artikeln som är korrekt?
BddB skrev:Hej !
Kanske Morello och Max_Headroom kan vara så vänliga och redogöra för Harry Nyquists samplingsteorem, jag har nog glömt det
Lindvall,
Om "bättre" innebär att signalens förlust är mindre finns inga belägg för ditt påstående, tvärtom finns det massor med brister hos vinylen. Bland dessa kan nämnas: Förhållandevis ultrahög dist, taffligt signal/brusförhållande, svaj, begränsat frekvensomfång, slitage, taskig kanalseparation med mera Men visst kan vinyl låta bra från en fin spelare Har dock aldrig hört en LP-spelare som spelar med i närheten samma renhet som CD.
-lindvall- skrev:Måhända du har rätt i det, men som sagt, jag står fast vid att jag aldrig har hört en bra cdspelare som har presenterat musiken på ett behagligare och trevligare sätt än en bra skivspelareDärav kan man dra slutsatsen att vinyl låter bättre än cd. Om man nu har kompetensen att ställa in en skivspelare rätt. Och har en bra pickup förstås.
Jag accepterar din subjektiva ståndpunkt i frågan Håller du med om att CD är ett vida överlägset i objektiv mening, dvs att CD bevarar signalen i avsevärt större utsträckning än LP
Pabo skrev:Jag föredrar att höra originalet så oförvrängt som möjligt. Låter det då dåligt så är det till att skaffa bättre skivor.
Kan man få ut en snygg sinus vid 20kHz så kan man få ut all musik oavsett hur komplex den är. Det är lika komplicerat att återge en sinuston som tre samtidigt så länge det totala frekvensinnehållet inte är högre i den blandade signalen.
Kraniet skrev: LP är ju ett analogt medium medan CD är "komprimerat". CD styckar ju upp signalen och viss information försvinner medan LP fortfarande innehåller "allt".
Kraniet skrev:LP är ju ett analogt medium medan CD är "komprimerat". CD styckar ju upp signalen och viss information försvinner medan LP fortfarande innehåller "allt".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster