Moderator: Redaktörer
1947 skrev:Det beror nog på. I vissa fall kan nätfilter fungera men då gäller det att hitta störkällan och sätta nätfiltret på den.
Har en störning väl kommit ut på elnätet är det mycket svårt att ta bort den med ett nätfilter.
Hade själv ett kylskåp som störde stereon när termostaten slog ifrån. Testade med nätfilter på stereon men det blev inget bättre. Satte så nätfiltret på kylskåpet och det blev tyst.
Hammarstrand skrev:I see..
Läste att svalander slog ett slag för just nätfilter men detta skall jag alltså ta med en nypa salt..
1947 skrev:Det beror nog på. I vissa fall kan nätfilter fungera men då gäller det att hitta störkällan och sätta nätfiltret på den.
Har en störning väl kommit ut på elnätet är det mycket svårt att ta bort den med ett nätfilter.
Hade själv ett kylskåp som störde stereon när termostaten slog ifrån. Testade med nätfilter på stereon men det blev inget bättre. Satte så nätfiltret på kylskåpet och det blev tyst.
I Bamsefars fall känns det, åtminstone med inköpspriset i hand som om det är troligt med någon typ av UPS funktion för att säkerställa jämn spänning. Låter lite som de UPS:erna vi har på jobbet i datahallarna med två-tre servrar för övrigt...IngOehman skrev:Kanske är det en UPS som åsyftas?![]()
Isåfall är det förstås sant att energilagring innehålls.
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:I Bamsefars fall känns det, åtminstone med inköpspriset i hand som om det är troligt med någon typ av UPS funktion för att säkerställa jämn spänning. Låter lite som de UPS:erna vi har på jobbet i datahallarna med två-tre servrar för övrigt...IngOehman skrev:Kanske är det en UPS som åsyftas?![]()
Isåfall är det förstås sant att energilagring innehålls.
Vh, iö
boyafraid skrev::lol:
ja, om man kopplar högtalarna direkt i vägguttaget finns det säkert en poäng med det
verkar dock vara en väldigt märkligt metod för att bevisa något på, då det ju inte är den vägen signalen färdas annars? vettigare hade väl varit att demonstrera samma förstärkare (exempelvis) med och utan strömfiltret
Kaffekoppen skrev:Har du någonsin hört det i högtalare?
Bamsefar skrev:Mjaha...
Ingvar: Det är utmärkt att du inte håller med
Bamsefar skrev:Låt oss börja i rätt ända: Det jag har är en störskyddstrafo. En sådan kan INTE kompensera för spänningsvariationer som sådana i elnätet (dvs den är en passiv komponent, en som kan kompensera / ändra spänningen har aktiva delar i sig). Det den gör är att undertrycka störningar av asymetrisk och symetrisk karaktär.
Bamsefar skrev:Det fungerar ypperligt i min installation och ger en förbättring hos mig (jodå det är faktiskt blindtestat, av misstag till och med...).
Bamsefar skrev:En störskyddstrafo som den jag har säkras av mot 16A trög, och ger ca 13A kontinuerligt ut. Det är en fet transformator placerad i en faradays bur (lite förenklat), och den har en energireserv i sig eftersom det är startströmmen när man "laddar upp faradays buren" som gör att den kräver 16A trög för att i över huvudet taget så att säga starta. Den går, min alltså, att belasta till 70A momentant utan problem....
Bamsefar skrev:Om man kopplar in en UPS, aktiv eller semipassiv (UPS kan vara aktiv = alltid genererande från batteriet, eller semipassiv = koppla in batteriet när spänningen faller ifrån). En UPS har mycket begränsad överbelastningskapacitet och jag rekommenderar verkligen inte att använda en sådan tillsammans med ett vettigt konstruerat slutsteg.
Bamsefar skrev:Det normala är att en UPS klarar 40% överbelastning under en extremt kort tidsperiod = man måste överdimensionera UPSen till vansinga höjder. Ta t.ex. Bryston 14B SST som är specad till 630w/8ohm, den har en startström på 35 Amper... Det fixar ingen UPS utan kraftig överdimensionering, så energilager med en UPS - nja...
Bamsefar skrev:Det är få störskydd som är vettigt konstruerade för övrigt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster