Kan ett nätfilter minska eller ta bruset?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Kan ett nätfilter minska eller ta bruset?

Inläggav Hammarstrand » 2007-03-21 13:39

Tjenare!
Har funderat lite över det där med nätfiler..
Tror ni att ett sådant kan ta bort det svaga bruset som hörs från högtalarna när ingen musik spelas?

Har kollar lite på både Supras och Monster Cabels modeller för runt 1000:- men frågan är om det e en bra investering?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-21 13:53

Nej.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-21 14:03

Fråga ett: Sökning ger...

Fråga två: Nej
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-03-21 15:05

I see..
Läste att svalander slog ett slag för just nätfilter men detta skall jag alltså ta med en nypa salt..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-21 15:12

Hammarstrand skrev:I see..
Läste att svalander slog ett slag för just nätfilter men detta skall jag alltså ta med en nypa salt..

Svalander både slår slag, viftar och gestikulerar för en massa prylar. Tro inte allt du läser...

1947

Inläggav 1947 » 2007-03-21 15:31

Det beror nog på. I vissa fall kan nätfilter fungera men då gäller det att hitta störkällan och sätta nätfiltret på den.
Har en störning väl kommit ut på elnätet är det mycket svårt att ta bort den med ett nätfilter.
Hade själv ett kylskåp som störde stereon när termostaten slog ifrån. Testade med nätfilter på stereon men det blev inget bättre. Satte så nätfiltret på kylskåpet och det blev tyst.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-21 18:21

1947 skrev:Det beror nog på. I vissa fall kan nätfilter fungera men då gäller det att hitta störkällan och sätta nätfiltret på den.
Har en störning väl kommit ut på elnätet är det mycket svårt att ta bort den med ett nätfilter.
Hade själv ett kylskåp som störde stereon när termostaten slog ifrån. Testade med nätfilter på stereon men det blev inget bättre. Satte så nätfiltret på kylskåpet och det blev tyst.

Du fick ett ljus att gå upp för mig just nu... 8O :D
Mundus Vult Decipi

Flamenco

Psyko

Inläggav Flamenco » 2007-04-08 11:34

Enligt min tekniskt okunniga synpunkt så visst kan nätfilter ha en positiv verkan på ljudet. Använder själv ett seriöst filter från en dator från datorernas barndom på min CD-spelare, och jag påstår att ljudet stramas upp med fastare basgång (inga inlägg om ordvalet ”fastare” tack!). Enligt dåtiden var datorer mycket känsliga för ”nätströmmens” störningar. Borde inte det resonemanget vara överförbart till CD-spelare? Då jag som nämnts i inledningen inte är någon teknikexpert, så påstå ni att det är ett subjektivt intryck. Så whatever, så länge jag påstår mig uppleva en förbättring. Skall därför experimentera med ett filter även på förstärkaren.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-08 12:09

Hej :)
jag vill nog hävda motsatsen mot vad de flesta säger här. jag tycker att nätfilter gör bra skillnad. för ett antal år sen prova jag Devek nätfilter med mina NAD prylar och skillnaden blev ganska stor när nätfiltret kom till. påpekas bör dock att alla nätfilter på marknaden inte är att lita på

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-08 12:11

Hammarstrand skrev:I see..

Hej :)
det bästa är om du provar dig fram själv för att se om just du märker skillnad

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-08 15:24

ja, och då blint såklart

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-08 15:33

Helt klart kan ett korrekt installerat och konstruerat störskydd, t.ex. störskyddstrafo, ge en förbättring. Det normala när man får en förbättring är att t.ex. förstärkaren har en undermåligt konstruerad och dimensionerad nätdel.

MEN det som är den största fördelen med en störskyddstrafo är att man får ett extra energilager i närheten ;)

Så den som kategoriskt avfärdard t.ex. störskyddstrafos bör nog ta en titt på sitt elnät först - det finns dom som har tur och inte behöver störskydd, men jag behöver...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 15:40

Så om man har en undermåligt konstruerad förstärkare kan man få en förbättring genom att köpa något som skall göra det förstärkaren borde klarat av? ;) ?

Det där med energilagringen kan ju däremot vara intressant. De som är intresserade i frågan bör väl titta på hifimagasinet där just Bamsefar säljer en dylik tingest till ett riktigt bra pris. Hade jag pengarna skulle jag kopplat in den i mitt torp..av andra skäl än audio..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-08 16:09

1947 skrev:Det beror nog på. I vissa fall kan nätfilter fungera men då gäller det att hitta störkällan och sätta nätfiltret på den.

Håller med till 100%, jag har exakt samma erfarenhet. Det är alltid bäst att ge sig på källan!

Tycker för övrigt att det i de fall som hifi-apparater verkligen behöver ett nätfilter, så bör detta dimensioneras specifikt för apparaten. Helst bör det också sitta i själva apparatens gränsskikt mellan "utanför lådan" och "lådans inre".

Jag tror för övrigt att jag för en gångs skull inte håller med Bamsefar. En störskyddstrafo ger inte någon nämnvärd användbar energilagring, bara galvanisk isolation och LP-filtrering. Vill dock reservera mig för att begreppet störskyddstrafo kanska ibland används på andra sätt än de jag känner till. :oops: Kanske är det en UPS som åsyftas? :P

Isåfall är det förstås sant att energilagring innehålls.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 16:13

IngOehman skrev:Kanske är det en UPS som åsyftas? :P

Vh, iö
I Bamsefars fall känns det, åtminstone med inköpspriset i hand som om det är troligt med någon typ av UPS funktion för att säkerställa jämn spänning. Låter lite som de UPS:erna vi har på jobbet i datahallarna med två-tre servrar för övrigt...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-04-08 18:50

Jag har en UPS hemma.

Lånade ut den till en kompis som påstod att den gav ett bättre ljud i hans stereo då han testade den.

Skulle detta vara värt att testa på sin egen stereo, t ex låt säga, mata alla komponenter utom slutsteg...

UPS'en klarar 2500W ut (den har lite trötta baterier men det visar sig mest i lägre driftstid vid avbrott...)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-04-08 20:29

Kan man inte resonera som bilstereofolket gör: att en rejäl kondensator före förstärkaren bara gör gott?Jag vet att den jämförelsen haltar, men en UPS som utjämnar ev. toppar och dalar i strömförsörjningen kan väl inte vara fel?

Vet inte om jag fattat helt fel, men jag ser en UPS som att hälla vatten i en lätt lutad hink och sen sedan ta sitt vatten från "avrinnet" från hinken....

Ev. ojämnheter i vattenförsörjningen märks då inte...
Iaf inte lika mycket, särskilt inte om de är kortvariga.

Så ser jag på elnätet.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-08 20:37

Ja ungefär så kan man se det.

En UPS kan dock vara återkopplad således att beroendet av inspänningen upphör helt, eller till och med blir inverterat!

Mer anvancerat än att beskriva ett halvlinjärt* LP-filter alltså.

Vh, iö

- - - - -

*Jag skriver halvlinjärt för att klargöra att en kondensatorbank i en nätdel ju matas via både transformatorns hyggligt linjära primära och sekundera förluster, men även via likriktarens olinjäritet.

Det samma gäller förresten hinkparallellen, men liksom tvärtom! :wink: Där är det ju inrinnet systemoberoenden (ehuru stört) medan utrinnet är det som är mest nivåolinjärt. Kanske påminner hinken mest om en helt vanlig spänningsstab av shunttyp ändå, där spänningen motsvaras av nivån.
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-08 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-04-08 20:38

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Kanske är det en UPS som åsyftas? :P

Vh, iö
I Bamsefars fall känns det, åtminstone med inköpspriset i hand som om det är troligt med någon typ av UPS funktion för att säkerställa jämn spänning. Låter lite som de UPS:erna vi har på jobbet i datahallarna med två-tre servrar för övrigt...

Det finns ju en sorts transformatorer som (förr?) användes för utjämning av spänningsvariationer, kommer inte ihåg vad de kallas, har en sådan i förrådet. De använder ngn slags "resonans" fenomen m a a järnkärnan, tror jag. I vilket fall innebär det en "tröghet" vad gäller spänningsförändringar (och därför även effekt?).

Någon som kan sånt här får utveckla det.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-08 20:58

Mjaha...

Ingvar: Det är utmärkt att du inte håller med ;)

Låt oss börja i rätt ända: Det jag har är en störskyddstrafo. En sådan kan INTE kompensera för spänningsvariationer som sådana i elnätet (dvs den är en passiv komponent, en som kan kompensera / ändra spänningen har aktiva delar i sig). Det den gör är att undertrycka störningar av asymetrisk och symetrisk karaktär. Det fungerar ypperligt i min installation och ger en förbättring hos mig (jodå det är faktiskt blindtestat, av misstag till och med...). En störskyddstrafo som den jag har säkras av mot 16A trög, och ger ca 13A kontinuerligt ut. Det är en fet transformator placerad i en faradays bur (lite förenklat), och den har en energireserv i sig eftersom det är startströmmen när man "laddar upp faradays buren" som gör att den kräver 16A trög för att i över huvudet taget så att säga starta. Den går, min alltså, att belasta till 70A momentant utan problem....

Om man kopplar in en UPS, aktiv eller semipassiv (UPS kan vara aktiv = alltid genererande från batteriet, eller semipassiv = koppla in batteriet när spänningen faller ifrån). En UPS har mycket begränsad överbelastningskapacitet och jag rekommenderar verkligen inte att använda en sådan tillsammans med ett vettigt konstruerat slutsteg. Det normala är att en UPS klarar 40% överbelastning under en extremt kort tidsperiod = man måste överdimensionera UPSen till vansinga höjder. Ta t.ex. Bryston 14B SST som är specad till 630w/8ohm, den har en startström på 35 Amper... Det fixar ingen UPS utan kraftig överdimensionering, så energilager med en UPS - nja...

Det är få störskydd som är vettigt konstruerade för övrigt...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 21:05

Ok!

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-08 22:44

Var på Görans Hifi för nån vecka sedan,jag fågade om det var nån mening att köpa ett nätfilter.!Då gjorde han som så att han kopplade in en special högtalare rätt in i ström uttaget och då sparkade det och levde jävel och sedan tog han och satt i "högtalaren" i nätfiltret och då försvann nästan allt sprakande och brusande direkt..

Vad säger ni? var detta en bluff apparat eller är det så här det verkligen är?För isåfall borde varenda Hifi nörd ha ett strömfilter..Han menade att man får inte ett bättre ljud men att det ljud som finns där kommer fram tydligare..

/Danne

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-08 22:50

:lol:

ja, om man kopplar högtalarna direkt i vägguttaget finns det säkert en poäng med det
verkar dock vara en väldigt märkligt metod för att bevisa något på, då det ju inte är den vägen signalen färdas annars? vettigare hade väl varit att demonstrera samma förstärkare (exempelvis) med och utan strömfiltret

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-04-08 22:51

Problemet med det testet är att det säger mer om hans dåliga strömförsörjning än om det hjälper dig att köpa nätfilter. (Han kanske hade en kollega som damsög fikarummet precis när ni satt och lyssnade... En hel del "skit" som borstarna på en gammal damsugare ger på elen)...

Hur mycket av den störningen tar sig över ett normalt och korrekt konstruerat spännings agg till en normal audio hårdvara är den korekta frågan?

Hade han nätfilter på ALLA andra produkter i butiken?

Om inte måste man fråga varför?

Sen är jag helt övertygad att ett väl valt nätfilter placerat i chassit precis innan nätagget ger en bättre förutsättning till en fin likström i apparaten... (tillsammans med lagom mycket kondensatorer och kanske lite spänningsreglering...) Men om det hörs eller bara låter sig mätas med ett ocsilloskop vet jag inte.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-08 23:02

boyafraid skrev::lol:

ja, om man kopplar högtalarna direkt i vägguttaget finns det säkert en poäng med det
verkar dock vara en väldigt märkligt metod för att bevisa något på, då det ju inte är den vägen signalen färdas annars? vettigare hade väl varit att demonstrera samma förstärkare (exempelvis) med och utan strömfiltret

Han menade på att det som låter ur den såkallade högtalaren kommer att fotplanta sig i förstärkaren och sedan föras vidare ut till högtalarna.

/Danne

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 23:10

Har du någonsin hört det i högtalare?

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-08 23:23

Kaffekoppen skrev:Har du någonsin hört det i högtalare?

Nja det har jag nog inte gjort,men det låter lite små logiskt för en amatör som mig att om man minskar bruset så borde ju ljudet komma fram bättre.Han sa:du tycker säkert inte att du hör nåt brus nu men om du hade prövat ett nätfilter så hade du direkt hört en stor skillnad för ljudet som dränktes av brus,nu hade kommit fram mycket tydligare..
Men som sagt jag köpte aldrig nåt nätfilter för jag blev inte helt övertygad..

/Danne

Flamenco

Vore kul att få veta vad expertisen tycker

Inläggav Flamenco » 2007-04-09 08:07

Är inte elektroniken i en CD-spelare liknande en dators, eller principen hur de fungerar, och då avser jag inte kondensatorer o.dyl? Jag har en svag minnesbild om att jag har läst för länge sedan att i datorns barndom, vet ej hur det förhåller sig med detta idag, att det var av största vikt att dessa hade väl fungerande nätfilter. Om den inledande frågan stämmer, borde då nätfilter eg. vara av största vikt. Och varför finns myndighetskrav på att t.o.m vitvaror skall ha avstörningsfilter monterat numera? Detta borde tala för att det är av största vikt att ”nätet” hålls störningsfritt för bästa verkan?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-09 12:59

Bamsefar skrev:Mjaha...

Ingvar: Det är utmärkt att du inte håller med ;)

Gläder mig att du inte motsätter dig mitt petimetrande, då fortsätter jag. :wink:

Tycker ju det är lite noga att fysikaliskt korrekta beskrivningar erbjuds. Jag skall göra mitt bästa i det nedanstående.

Bamsefar skrev:Låt oss börja i rätt ända: Det jag har är en störskyddstrafo. En sådan kan INTE kompensera för spänningsvariationer som sådana i elnätet (dvs den är en passiv komponent, en som kan kompensera / ändra spänningen har aktiva delar i sig). Det den gör är att undertrycka störningar av asymetrisk och symetrisk karaktär.

Stämmer. Rent tekniskt beskrivs de egenskaper du nämner bäst som att trafon ger trenne egenskaper: Galvanisk isolation, HP-, samt LP-filtrering.

Bamsefar skrev:Det fungerar ypperligt i min installation och ger en förbättring hos mig (jodå det är faktiskt blindtestat, av misstag till och med...).

Ofrivilliga blindtester i all ära, men de brukar rendera väldigt blygsam konfidens (för få lyssningar). Fast jag känner ju inte till det specifika fallet.

Dessutom är kanske konfidensen inte så himla intressant om den som utsatts defacto reagerat, letat och hittat! Då finns ju inget skäl att ifrågasätta, så det gör jag inte. :wink:

Bamsefar skrev:En störskyddstrafo som den jag har säkras av mot 16A trög, och ger ca 13A kontinuerligt ut. Det är en fet transformator placerad i en faradays bur (lite förenklat), och den har en energireserv i sig eftersom det är startströmmen när man "laddar upp faradays buren" som gör att den kräver 16A trög för att i över huvudet taget så att säga starta. Den går, min alltså, att belasta till 70A momentant utan problem....

Njae...

1. Startströmmen för en stor trafo beror på var i perioden man råkar vara när man kopplar in primären till elnätet. Det är inte en energilagring som kan jämföras med t ex en kondensatorbank. När primärspänningen försvinner försvinner även sekundärspänningen mer eller mindre omedelbart. De minimala avvikelser mellan dem beror bara på den begränsade bandbredden hos trafon. Men tänk på att trafon släpper igenom 50 Hz. Varje periodhalva är en hundradelssekund lång, så mer LP-filtrering (läs; energilagring) än att den räcker i en bråkdel av det, finns inte.

2. En säkring på 16 A trög klarar i regel att under längre perioder släppa igenom över 30 A utan att den går. Kortvarigt klarar de betydligt större strömmar än så. 70 A är inte otänkbart (beror på fabrikat, typ och tid), men det har ingenting med att den får hjälp från energilagring i trafon att göra.

3. Att en trafo är specificerad till t ex 13 A (3 kVA) betyder inte att den inte kan släppa igenom mera effekt än så från elnätet - det betyder bara att tillverkaren av den inte tycker att den skall göra det långvarigt, och i regel sätts gränsen av att den i längden blir för varm. I förekommande fall kan gränsen också vara satt efter hur stor inre spänningsförlust man kan acceptera. Småtransformatorer är ibland lindade för en påtaglig överspänning obelastade.
. Ser man till den inre resistansen i en trafo (kan betraktas från både primär och sekundär genom att man transformerar över serieförlusterna från andra sidan med omsättningens kvadrat) så är det i regel väldigt låg, och i sig inget hinder för att väldigt mycket större strömmar (och effekt) än den nominella, kan passeras. Men detta har alltså inget med lagrad energi i trafon att göra utan är alltså energi som kommer från elnätet mer eller mindre i realtid.

Jo en sak till: Magnetisering av en transformatorkärna har inga nämnvärda fysikaliska likheter med laddning av en faradays bur, även om en viss kapcitans förstås finns mellan trådvarven på sekundärlindningen, men dem kan man försumma. Det är många dekader mindre energier än kärnans magnetisering.

Bamsefar skrev:Om man kopplar in en UPS, aktiv eller semipassiv (UPS kan vara aktiv = alltid genererande från batteriet, eller semipassiv = koppla in batteriet när spänningen faller ifrån). En UPS har mycket begränsad överbelastningskapacitet och jag rekommenderar verkligen inte att använda en sådan tillsammans med ett vettigt konstruerat slutsteg.

Det kan jag hålla med om, och då förutsätter jag att du med "vettigt konstruerat" menar ett som är stort, det vill säga ett vars nätdels kondensatorbank renderar extremt stor startenergi.

Bamsefar skrev:Det normala är att en UPS klarar 40% överbelastning under en extremt kort tidsperiod = man måste överdimensionera UPSen till vansinga höjder. Ta t.ex. Bryston 14B SST som är specad till 630w/8ohm, den har en startström på 35 Amper... Det fixar ingen UPS utan kraftig överdimensionering, så energilager med en UPS - nja...

Det har du förstås rätt i. 35 A blir i runda slängar 8 tusen watt. Finns det inga UPS:er med bypass? :wink:

Bamsefar skrev:Det är få störskydd som är vettigt konstruerade för övrigt...

Kan hålla med dig om vi talar om dem som är gjorda specifikt för Audio-marknaden.

Har stött på en som hade en helt hysterisk sekundärinduktans, så till den milda grad att den brände powerknappen på apparaten som var kopplad efter "störfiltret" när man slog av den. :o

Vid ett tillfälle för många år sedan på ett LTS-möte hade en möteshållare tagit med sig två olika anläggningar (icke ihopkopplade) som var och en var försedd men ett nätfilter. När en apparat i den ena anläggningen slogs på så smällde det i högtalarna i den andra anläggningen så illa så att ett baselementet (tror det var ett 12" stort JBL-element) gick sönder! När båda nätfiltren kopplades bort försvann problemet helt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-09 18:38

Hmm, om man kör en UPS från batteri, hur gör den då om batteriets likspänning till växelspänning? Hur ren blir den växelspänningen?

Är inte risken överhängande att det blir ganska mycket övertoner?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Teknikforum