när det gäller cd-spelare känns det rätt accepterat att man kan få en bra sådan (färgande eller inte) för inte allt för mycket stålar
men då det gäller skivspelare av den gamla sorten verkar till och med skeptiker överens om att det krävs både en massa kunskap och ännu mer pengar för att få till det på riktigt
för mig som född i cd-skivans tidevarv har jag aldrig riktigt begripit det där med en skivspelare och alla dess tydligen magiska komponenter
visst att det skiljer mellan pickuper/nålar känns inte svårt att acceptera, precis som det säkert skiljer en hel del mellan riaa-förstärkare
men alltså: jag kan inte förstå hur exempelvis en tonarm, som är en stum jävla pinne, kan ha någon större inverkan på ljudet mer än möjligen att dess tyngd spelar in. det är ju inte omöjligt att hitta dessa "audiofila" pinnar för ett antal månadslöner, hur mycket kan det skilja egentligen?
samma sak med exempelvis skivtallrikar, underlägg etc. alltså vad är det som kan skilja mellan dom som på något vis skulle påverka ljudet?
någon kanske kan redogöra åtminstone lite grann för vilka kritiska komponenter som påverkar och hur de kan skilja sig från varandra, samt givetvis också hur det motiverar några av de enorma prisskillnader man ser (frånsett givetvis de rena fantasipriser som ju finns inom all audioutrustning)