snabb fråga om högtalarkabel på XLR

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

snabb fråga om högtalarkabel på XLR

Inläggav philip » 2007-05-16 11:36

Hej alla glada, jag har fått tag på två slutsteg med XLR ut, kabeln (orginalkabel) har xlr i båda ändar och jag är osäker på villka av de tre ledarna jag ska koppla till mina högtalare med "vanlig" banan/skruvplint.

Min spontana idé var 2 och 3 men nu är jag osäker, går det att mäta upp med en multimeter?

Varför har man högtalarkabel med tre ledare?

Tack på förhand!

/philip

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-16 11:39

Är du säker på att alla tre stiften är anslutna? Går lätt att kolla med en multimeter. Du får köra genomgångsmätning från stift i ena änden till stift i andra änden av kabeln.

En fördel med XLR eller Speakon, är att de blir rätt kortslutningssäkra jämfört med bananer eller gafflar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: snabb fråga om högtalarkabel på XLR

Inläggav Almen » 2007-05-16 11:44

philip skrev:Varför har man högtalarkabel med tre ledare?

En vanlig tillämpning är väl PA-anläggningar, som på grund av miljökrav (läs fulla personer) behöver vara litet mer robusta än motsvarande hemmasaker. Där är det väl mera själva kontaktens låsmekanism man vill åt, än just att det är tre ledare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-16 11:46

Bygla 1 med 3 i kontakten om du kör med två ledare i kabeln.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-16 11:53

tack för snabba svar!

jo jag kunde faktiskt ha kollat om jorden var lödad i båda ändar innan jag frågade :oops:

Jag var dock lite disträ igår när jag höll på för i samma veva insåg jag att jag hade 300volt i mina vägguttag och då stängde jag ner och gick hem.

XLR måste vara den ultimata kontakten, varför inte den sitter i ALLT är för mig en gåta. Så det är inte XLR i sig som jag ifrågasätter, mer om det fanns någon elektrisk fördel med en separat "jord".

om nu alla tre stifta är anslutna, hur mäter jag vilka som ska användas?
Kan jag skada hågtalaren genom att koppla "fel" eller blir det bara tyst?

//P

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-05-16 12:47

Jag skulle inte byglat några pinnar hos kontaktdonet/kablaget när det skall användas till slutsteg. Blir det fel kortsluter man ju då slutsteget...

Spela lite musik, och sätt multimetern på växelspänningsläget och mät över vilka 2 pinnar på slutsteget du har signalen på.

Polaritet lyssnar du dig fram till. Det går ju fort att skifta med banankontakter.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-16 13:20

philip skrev:
...Så det är inte XLR i sig som jag ifrågasätter, mer om det fanns någon elektrisk fördel med en separat "jord".
...
//P

Alltså normalt använder man XLR kontakter när man har balanserade
överföringar. Det handlar då om 2 st ledare till signal (där den ena är fas-
vänd mot den andra) och 1 st ledare för jord.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-16 14:19

Alltså normalt använder man XLR kontakter när man har balanserade
överföringar. Det handlar då om 2 st ledare till signal (där den ena är fas-
vänd mot den andra) och 1 st ledare för jord.

ja precis, och det har jag aldrig sett i högtalarkablar förr, balanserad överföring förutsätter ju att det sitter en trafo i andra ändan typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-16 15:04

Du menar verkligen att kabeln har tre ledare? Är alla anslutna? Bara för att det sitter tre stift behöver inte alla vara kopplade.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-16 17:22

RogerGustavsson skrev:Du menar verkligen att kabeln har tre ledare? Är alla anslutna? Bara för att det sitter tre stift behöver inte alla vara kopplade.

nä jag har fortfarande inte kollat det så det är rent hypotetiskt, nu ska jag iväg och köpa ny multimeter. Jag hade inte alls 300volt i väggen men jag hade en defekt multimeter och nu har jag en fet räkning från elektrikern.

Med min nyinköpta multimeter ska jag genast kolla hur många ledare som är inkopplade och jag återkommer med besked asap.

Tack alla för svar, ni är så fina!

/Philip

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-16 17:27

Förstår inte rubriken! "Högtalarkabel med XLR"?? Det används väl bara i signalkablar - lågnivå!? Eller har jag missat något?
:?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-16 18:22

Nej, XLR är rätt vanligt i PA-slutsteg. Numera verkar Speakon har tagit över en del. XLR tål ju en hel då kontaktpinnarna är rätt väl tilltagna. Egentligen för grova för signalanslutning.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2007-05-16 18:35

Nefilim skrev:Förstår inte rubriken! "Högtalarkabel med XLR"?? Det används väl bara i signalkablar - lågnivå!? Eller har jag missat något?
:?

Nejdå det sitter XLR i Sonab OA116 och OA2212, dock är de fyrpoliga.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-17 13:58

hmm, alla tre ledare verkar användas och det beror nog på att det sitter en typ av delningsfilter i slutsteget, jag testade lite snabbt igår och hur jag än kopplade lät det dåligt så jag lägger ner idén om dessa slutsteg.
Slutstegen är gjorda för en speciell högtalare (som jag inte har) men jsg tänkte att man kunde testa iallafall...

tack för all hjälp.

Återgå till Teknikforum