Torx?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Torx?

Inläggav Patrik_B » 2007-06-18 22:02

Jag skulle öppna min förstärkare för att damma ur den lite. Men torxen som håller fast chassit har ett litet stift i mitten så det krävs en rörformad (alltså med ett hål i mitten) torx för att kunna dra runt skruven.

Är rörformade torxmejslar ovanliga eller är det bara jag som har en dålig verktygslåda?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-18 22:14

Finns satser på t.ex Biltema som innehåller sådana.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-06-18 22:26

aha, typ en sån här alltså: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80428

Hmm, undrar varför det heter Tamperproof Torx. :roll: :lol:
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2007-06-18 22:42

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80422 är en sats med bara specialare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Torx finns lite mer att läsa under rubriken "Variants".

Sådana skruvar brukar sitta på saker som man inte "ska" pillra på, t.ex. TV-boxar och fästen till låscylindrar mm.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-06-19 08:49

Piggen i mitten kom till för att så många förstörde torx skruvar när de använde insex bits eller flat skruvmejsel för att dra dem.
Med piggen så tvingas man ha en torx-bit för att kunna dra skruven.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-06-19 08:59

nikstra skrev:http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80422 är en sats med bara specialare.

En sån får det bli...
Mvh
Patrik Berglund

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-19 10:28

silvervarg skrev:Piggen i mitten kom till för att så många förstörde torx skruvar när de använde insex bits eller flat skruvmejsel för att dra dem.
Smart!

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-06-19 10:32

Kaffekoppen skrev:
silvervarg skrev:Piggen i mitten kom till för att så många förstörde torx skruvar när de använde insex bits eller flat skruvmejsel för att dra dem.
Smart!

Men fruktansvärt irriterande. Jag fick varken dit mina torx-, philips-, mejsel- eller insexsbitsar när jag försökt igår! :roll:
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-19 10:38

Patrik_B skrev:
Kaffekoppen skrev:
Smart!

Men fruktansvärt irriterande. Jag fick varken dit mina torx-, philips-, mejsel- eller insexsbitsar när jag försökt igår! :roll:

Så, schas iväg till Biltema/Clas Ohlsson nu då, så vi slipper höra gnället i fortsättningen! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-06-19 11:09

Patrik_B skrev:
Kaffekoppen skrev:
Smart!

Men det är väl skönt att nått fungerar som det är tänkt...

Piggen säger ju:
Pilla inte här om du inte vet vad du gör... I alla fall inte om du saknar rätt verktyg...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-19 12:51

Det jag blir helt vansinnig på är alla de olika formaten på skruvskallar !! :evil:
Oavsett vad man ska skruva idag så har man alltid fel mejsel - och får gå tillbaks och leta efter en mejsel som kan tänkas fungera.

Senast var det gräsklipparen där de hade använd Torx (tror jag det var) för kåpan ! Inte fan har jag eller andra i gemen torxmejslar! :evil:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-19 12:59

i skrev:Senast var det gräsklipparen där de hade använd Torx (tror jag det var) för kåpan ! Inte fan har jag eller andra i gemen torxmejslar! :evil:

Jag säger som till Patrik: Så, schas iväg till Biltema/Clas Ohlsson nu då, så vi slipper höra gnället i fortsättningen! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-19 13:02

Dual action torx, man kan använda alla mejslar utom de som avses, för de har man inte hemma .... :roll:

Piggen i mitten gör det enklare att använda en vanlig plan skruvmejsel.
Man får bra stöd av piggen, men sitter det hårt går piggen av.

Då passar å andra sidan en vanlig torx-mejsel igen, väldigt smart. :D
Senast redigerad av phon 2007-06-19 13:03, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-06-19 13:02

Hej!

Det är nog dags att skaffa torx-mejsal då.
Torx har ju fördelen att den kan överföra större moment och mindre risk för att mejseln/bitsen slinter.

Den industriella användningen av Torx ökar ju också eftersom det förutom fördelarna ovan också är en produkt som är väl lämpad för automatmontering.

Detta gör ju att fler och fler av produkterna vi får hemma blir med Torx.

Dessutom, taggen i mitten är för att den är "tamper-proof" inte för att folk förstör sina skruvar med fel bits.

Med vänlig hälsning

Marftin

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-20 05:19

perstromgren skrev:
i skrev:Senast var det gräsklipparen där de hade använd Torx (tror jag det var) för kåpan ! Inte fan har jag eller andra i gemen torxmejslar! :evil:

Jag säger som till Patrik: Så, schas iväg till Biltema/Clas Ohlsson nu då, så vi slipper höra gnället i fortsättningen! :D

Vill nog ha något bättre kvalitet än ett slumpvis Biltema/Clas Ohlsson märke. Har dragit sönder en hel del mejslar... :(

Men vad - och var köper man det ? :?
(Det finns ju kvalitetsmärken som SnapOn men jag tänkte mig en inte fullt så dyr nivå.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-20 13:53

i skrev:Vill nog ha något bättre kvalitet än ett slumpvis Biltema/Clas Ohlsson märke. Har dragit sönder en hel del mejslar... :(

Det är ju en klok invändning, men för de enstaka tillfällen då man behöver en torx med konstig pigg för att öppna den nya DVD:n, tycker jag att de duger fint.

För mer frekvent bruk har du givetvis alldeles rätt, en riktig skruvmejsel är en klok investering. Om man öppnar DVD-apparater med torx med konstiga piggar dagligen kommer saken i ett annat läge.
... tycker jag!

Per

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-06-21 23:16

Dellstig skrev:Hej!

Det är nog dags att skaffa torx-mejsal då.
Torx har ju fördelen att den kan överföra större moment och mindre risk för att mejseln/bitsen slinter.

Den industriella användningen av Torx ökar ju också eftersom det förutom fördelarna ovan också är en produkt som är väl lämpad för automatmontering.

Detta gör ju att fler och fler av produkterna vi får hemma blir med Torx.

Dessutom, taggen i mitten är för att den är "tamper-proof" inte för att folk förstör sina skruvar med fel bits.

Med vänlig hälsning

Marftin

Precis ! Torx är helt fantastiskt ! En torxskruv går nästan inte att runddra ! Jag har inte lyckats än iaf !

Jag har däremot försökt att lossa en Torx som satt så in i djävulen med en Kamasa-mejsel genom att stoppa in en annan mejsel i skaftet... Det slutade med att skaftet lossnade från klingan !.... Och Kamasa är inte direkt dåligt om vi säger så....

Jag hoppas verkligen att alla spårkruvar, krysskruvar, och PZ kommer att försvinna !

Torx är världens bästa skruvskalle !

Mvh/Janne

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-06-21 23:22

i skrev:
perstromgren skrev:

Vill nog ha något bättre kvalitet än ett slumpvis Biltema/Clas Ohlsson märke. Har dragit sönder en hel del mejslar... :(

Men vad - och var köper man det ? :?
(Det finns ju kvalitetsmärken som SnapOn men jag tänkte mig en inte fullt så dyr nivå.)

Kamasa är helt ok för sitt pris tycker jag !

Annars skulle jag nog köpa Hazet om jag fick välja själv...

Mvh/Janne

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-06-21 23:39

Man skall inte förakta Biltema för den delen heller ! Dom säljer några riktigt bra verktyg kan jag säga !

Jag har använt ett sådant här mästerverk under nästan 5 års tid !

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79599

Fantastiskt bra !

Komplettera med denna !

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92679

Man kommer åt nästan överallt ! :)

Mvh/Janne

Återgå till Teknikforum