Jämförelse ljudkvalitet XBMC - Klämbox

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51

Jämförelse ljudkvalitet XBMC - Klämbox

Inläggav oa51 » 2007-06-19 23:59

Jag har sedan länge en Xbox som är chippad och har Xbox Media Center inlagt. Den är enligt min mening den perfekta HTPC:n i kombination med Dreambox. Utsökt lättanvänt gränssnitt, stabil, startar snabbt, strömsnål, tyst (efter modifiering).
Har fungerat på en squeezebox efter alla lyriska ömdömen. Har sedan tidigare en del musik på mediaservern hemma.

Min fråga är: Är klämboxen bättre ljudmässigt eller är de likvärdiga om man kör Flac och separat DA- omvandlare ( Benchmark eller Lavry exempelvis). Känns lite onödigt att köpa ytterligare en burk........

mvh Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-23 18:32

Rätta mej om jag har fel - men jag tror att Xbox:en alltid upp-samplar till 48kHz. Med andra ord, det går inte att få en bit-perfekt avspelning. SB3:an har sin egen bit-pipa genom maskinen och får igenom filen helt orörd. Kan man höra skillnad på detta - det får någon annan svara på.

Jag tror dock att jag vågar gissa på att SB3:an spöar en Xbox även om du kör en helt omoddad SB3:a utan extern DAC. Med en extern (bra) DAC blir det ännu bättre. Att sätta en bra DAC på en Xbox känns som att kasta pärlor för svin eftersom digitalsignalen iaf är sönderpillad av k-mixer.

:-)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-06-24 00:34

Koffe, det var just detta jag hört någonstans, men frågan är om det inte är en Windows/ Microsoft - grej? Den moddade boxen kör ju Linux rakt igenom, och ursprungliga operativsystemet används inte alls.

Någon tekniskt kunnig som kan svara på vad som gäller? Det skall visst finnas något som heter Kernel Streaming eller ASIO. Båda dessa format går förbi windows egna K-Mixer enligt uppgift. Vad gäller i fallet XBMC?

mvh Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-24 09:18

Nu blev det lite intressant! Så du kör Xbox:en mot en linux-maskin? Det är coolt!

Jo. Problemet är en Windows/ Microsoft- grej. Det har och göra med hur ljudet är implementerat i 95/98/NT/2000/XP. I en sån miljö är vägen runt problemet ASIO eller Kernel streaming. Båda de metoderna är metoder för att - hårdvarunära - prata med ljudkort. Här har vi ett av kruxen. Xbox:en är inte ett ljudkort (inte SB3:an heller för den delen). Man skulle mycket väl kunna tänka sig en drivrutin som låsas vara ett ljudkort och tar i mot strömmen i ASIO- protokoll och skickar vidare till en nätverkspelare. I en ren MS-miljö har man då kopplat förbi k-mixer men skall skulle tro att man då också har kopplat bort mediatjänsterna Xbox:en använder.

Men... Nu kör du linux så detta är inte ditt problem.

Då finns det två krux/frågor kvar.
1. Kan Xbox:ens hårdvara ta i mot något annat än 48kHz?
2. Om den kan det - vad gör den med det sen?

/K

PS. Vista har inte 48kHz problemet men har istället "trusted computing" och en massa DRM-skit. Det gör i mitt tycket hela operativsystemet oandvändbart. MS skall inte övervaka vad vi tittar på eller vad vi lyssnar på. De har inte att göra med vilka filer vi har på vara datorer.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-06-24 11:42

Visst är det intressant! Egentligen kör jag inte Xbox MOT Linux utan MED.
Dvs bios+ operativsystemet är utbytt mot en linux- variant specialbyggd till boxens processor och övriga hårdvara. Detta gör att den i princip fungerar som en Linux-dator.
Boxen är via nätverk uppkopplad mot 2 digitalboxar med Linux som OS (dreambox) och 2 Pc (XP). Via Samba kan man komma åt filer (ljud, video, foto m.m.
En Pc (ITX moderkort, liten och ljudlös) agerar kortserver och mediaserver. TV- inspelningarna kan nås från valfri box och det finns stöd för 720p.

Jag får fortsätta forska i hur "ljudkortet" i Xbox fungerar.... :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-09-23 09:24

Nu har jag testat om XBMC samplar upp till 48 Mhz. Har tankat ner DTS- filer som ju har en annan samplingsfrekvens, och kört dem via boxens optiska digitalutgång in i min Denon 2105.
Detta funkar bra, vilket bör innebära att signalen inte uppsamplas internt av boxens linuxbaserade operativsystem. (Om boxen uppsamplade skulle det bara bli "tjut och oljud", enl uppgift)

Jag har alltså med en del roligt (nördigt :?: ) mekande (chippning, fläktbyte, byte av OS m.m.) skaffat mig ett mediacenter för film, foto, väderinfo, musik och spel till en kostnad av ca 1000 kr. :D

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-23 09:27

Sweet!

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-09-23 12:21

Inte är väl XBMC linuxbaserad?!? Man kan ju använda den som dashboard i XBOX'en och starta spel etc från den. Däremot pågår ett arbete att porta XBMC till Linux... Man kan också lobotomera sin XBOX och installera Linux på den, men inte köra XBMC på den i Linux-läge...

/MHo

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-23 15:49

DTS filer som har en annan samplingsfrekvens ? Vilken då ?

Såvitt jag vet har DTS normalt sett 48 KHz i samplingsfrekvens.

Ta en CD (WAV) fil, den har garanterat 44.1 KHz. Om det sker sampling rate ändring så lär du ha 48 KHz ut (vilket XB har om jag minns rätt).
Best Regards
Bamsefar

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2007-09-25 21:16

Har jämfört xbox-xbmc med en pc och asio och jag tycker att det är en avsevärd skillnad. Pc och asio var mycket bättre.

Som tidigare sagts så är XBMC bara ett skal och inte ett linux baserat operativsystem. Det är en starkt modifierad w2k i botten.

DTS är så vitt jag vet aldrig 44,1 utan 48 vilket standard för xboxen

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-09-26 20:18

OK! Jag hade fattat det hela fel :oops: Det blir väl till att köpa en klämbox då...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-26 23:08

Koffe skrev:Jo. Problemet är en Windows/ Microsoft- grej. Det har och göra med hur ljudet är implementerat i 95/98/NT/2000/XP.

Nämen... Nä...

Inte är det en Windows-grej att sampla om till 48kHz? Däremot är det nog vanligt att windowsdrivrutiner till ljudkort gör det.

Åtminstone var det så förr i världen att ljudkorten inte hade alla samplingsfrekvenser, och då tog drivrutinen närmsta tillgängliga. Detta i sin tur ledde till att det blev uppspelat i fel fart.

Detta var också under Windows, så omsampling till 48 kHz under Windows är ingen naturlag, det är upp till drivrutinskrivaren.

Tror ju jag iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-10-08 09:32

dts på cd är 44
dts på dvd är 48
sveriges radios klipp är 44
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Återgå till Teknikforum