Skiva för att mäta på cd-spelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Skiva för att mäta på cd-spelare

Inläggav norman » 2003-08-30 18:43

Hej, tänkte göra en cd-skiva med lite signaler för att mäta lite på cd-spelare. Tänkte ha med rena sinustoner så man kan mäta frekvensomfång och dist. Fyrkantsvåg kanske också kan vara kul för att se eventuell olinjär fas hos "utgångs"filtret.
Frågan är vad det finns för andra signaler som kan vara vettiga att ha med? står lite still i mitt huvud nu...

Edit: man kan ju ha med pulser också (enstaka samples=1)

Edit2: Vore kul om man kunde skriva in "bitfel" på skivan och se vad som händer i felkorrigeringskretsarna, jag har dock alldeles för dålig koll på hur data lagras på cd skivor...(sen funkar det väl inte i normala brännprogram att manipulera bitarna och ändå få paritetsbitarna som dom ursprungligen var)

Edit2.1: det där med jitter borde man väl kunna se om man kör ett pulståg med given exakt tid mellan varje. Man kanske kan ha ett långsammare pulståg i ena kanalen och synka efter den och sen kolla på det snabbare tåget i andra kanalen?..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-08-30 20:45

Mycket bra inlägg! Om knoppen kan logga in så hoppas jag att har något att bidra med! :)

Själv så skulle jag vilja har lite 'enhetspulser' på en sådan skiva. Kanske sådana som ligger lite imellan direkta samples. Det hade varit trevligt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-08-30 21:19

Dock blir det lite svårt att lägga samples mellan sig själva när man redan är i den digitala världen... :) men man kan ju ha två jämte sig med lite mindre amplitud som summerar ihop sill till en sinc på rätt ställe. (men det var nog så du menade)

Brände en skiva precis men där la jag bara enhetspulser på enstaka samples (alltså mitt på). Testade att kolla på signalen från datorns ljudkort och där ser allt bra ut, ser ut som bandbreddsbegränsade pulser (sinc). Nu är det lite matpaus men snart skall jag kolla min gamla cd...

(Kan man göra nåt roligare en lördagskväll än att mäta pulser på en cd? :) )

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-08-30 21:27

norman skrev:(Kan man göra nåt roligare en lördagskväll än att mäta pulser på en cd? :) )


Man kan vakta två mer eller mindre galna hundar (eg bra den ena som är lite vild) som väger mer än dubbelt så mycket som en själv tillsammans! Kanske t o m tre ggr... 8O (Jo så blir det nästan 190kg mot 63...) 8O :) 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-08-30 21:56

Kanske inte kul men ack så spännande! får hoppas du klarar dig helskinnad ur det :)

Tillbaka till mätningarna:
Nu kollade jag på min gamla philips cd med bitstreamomvandlare( :( ) och där ser pulserna precis ut som sinc också... fyrkanten ser också ut som en bandbreddsbegränsad fyrkant..

THD vid 1khz och 4khz låg på 0.003%, dock har jag mätt med datorn som är bandbreddbegränsad vid 20khz och tillsammans med programmat kanske inte är att lita på..(?)...

de här mätningarna kanske inte säger nåt men nu har man iaf börjat att mäta lite, kom gärna med mer tips på signaler som plockar fram brister hos d/a omvandlare!

Edit: mätte också på ett pulståg med var 40:e sampel=1 i högra kanalen och var 5:e =1 i vänstra kanalen, synkade oscilloskopet efter högra kanalen och kollade på båda kanalerna. Då ser man att alla pulser i vänstra kanalen kommer i rätt tid jämfört med högra kanalen (och alltså kommer på samma ställe för varje cykel). Nu vet jag iof inte alls hur stora tidsavvikelser och med vilken frekvens jitter påverkar signalen... Nån som vet kan ju upplysa mig så kan jag göra en bättre anpassad mätning :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster