Moderator: Redaktörer
Jax skrev:De är specade med max spänning för att i synnerhet högohmiga motstånd kan få internt överslag om spänningen är för hög.
IngOehman skrev:Eller externt överslag! (Ström som kryper eller slår (ofta en kombination) på utsidan är inte sällan ett större problem eftersom man bara behöver 1kV/mm i luften.)
Vh, iö
Svante skrev:Jax skrev:De är specade med max spänning för att i synnerhet högohmiga motstånd kan få internt överslag om spänningen är för hög.
Jo, visst, men det betyder ju att stämpeln 1/2W inte gäller för de högohmiga varianterna. Det finns inte en chans att få in 1/2W i ett 10 Mohms motstånd utan att överskrida 1 kV.
Jooooon skrev:Så man troligt är att motstånden i denna del av skopet har blivit "nerbrutna" med tiden?
Mätte idag spänningen i denna högspänningsdelen, närmare 1300 volt ligger det där. Av någon för mig obegriplig anledning så går all ström från denna nätdel genom en helt vanlig trimpot![]()
Håhåjaja. Är det verkligen ingen som vet var man kan tänkas hitta motstånd som tåler uppåt 500 volt?
Morello skrev:Enkelt: varken Pmax eller Umax får överskridas.
Ärendet avslutat.
Hedlund skrev:IngOehman skrev:Eller externt överslag! (Ström som kryper eller slår (ofta en kombination) på utsidan är inte sällan ett större problem eftersom man bara behöver 1kV/mm i luften.)
Vh, iö
Undrar lite över detta, och har jag lärt känna dig rätt har du ett svar på min fråga.
När jag byggde elektrostathögtalare för ca. 10 år sedan så inskaffade jag så mycket böcker och kunskap jag kunde hitta, och då angavs coronaurladdningsgränsen till 5 kV/mm och att man som "tumregel"inte bör ha mer än 3 kV/mm då urladdningen började på en lägre spänningsnivå vid hög luftfuktighet + att man skulle ha en viss tolerans för mylarfilmens rörelser vid högre ljudtryck.
Hänger dessa fenomen ihop, eller är det olika saker ?
Hedlund skrev:Ha, 10000 Volt. Jävla krypspänning, vi jobb med 400 000 Volt.
Hedlund skrev:Tyckte vår transformator vi har till firman på 10000 Volt ingående var ganska mycket, men dom här killarna utryckte sig ungefär så här:
Ha, 10000 Volt. Jävla krypspänning, vi jobb med 400 000 Volt.
Så tydligen är allt relativt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster