modda rotel ra930

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
atejohansson

modda rotel ra930

Inläggav atejohansson » 2007-07-01 16:11

hej jag tänker försöka mig på att modda min gamla rotel förstärkare, och innanni hinner svara med att jag skall lägga pengarna på en ny förstärkare istället så vill jag säga att jag inte gör detta för att finna hifi nirvana utan jag ser detta projekt som ett sätt att lära mig lite mer om hur allt funkar, så hoppas att ni vill vara med och hjälpa mig med tips på modifieringar och råd, några saker som jag har tänkt ge mig på följer i listan nedan, jag har bara grundläggande elektriska kunskaper så min förhoppning är att ni skall leda mig rätt (eller tillrättavisa mig om jag är helt ute och cyklar)

modifieringar jag tänkt:

strömförsörjningen.
" flytta ut den ur lådan
"kondensatorbanken göra större? hur? vilken typ av kondensator?
" byta till torroid transformator
" göra två separata strömförsörjningar en till försteg och en till slutsteg
" nätfilter?
chassit
"byga nytt eller göra det befintliga stabilare (mer väldämpat)
"byta volympotten
"koppla förbi tonkontrollerna
"byta intern kablage
"kortsluta oanvända ingångar
"byta kontakter
"byta andra komponenter mot bättre kvalitet, vilka?

detta är lite olika moddningar som jag läst om. vad tror ni? vill ha synpunkter på de olika förslagen tar även tacksamt emot tips på andra saker jag kan göra, och som sagt var jag gör inte detta för att komma billigareoch snabbare till hifi nirvana utan för att jag vill lära mig

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-02 20:39

Det bästa du kan göra är nog att byta op-ampar, har för mig att det sitter halvdana 5532kretsar i din förstärkare, men jag kan ha fel.

Om det sitter sådana finns det en uppsjö av olika alternativ.
MEN- det kan bli sämre ljud också.

Här är flera subjektiva åsikter från mig, efter att ha moddat en del förstärkare:

Större elektrolyter( värden ) blir oftast( alltid) bättre, men också dyrare.

Byta till metallfilmmotstånd i hela förstärkaren kan lika gärna bli ljudmässigt sämre.
Vibrationsdämpning= ingen skillnad.
Byte av interkablage= försumbart.
Koppla förbi tonkontroller= oftast bättre ljud.
Kortsluta kontakter= försumbart.
Byta kontakter= försumbar skillnad.
Byta volympot= minimal ljudmässig skillnad, men kanske bättre kanalbalans.
Byta komponenter= Om elektrolyter sitter i serie med musiksignalen- byt dom till polypropar ( om dom ryms, och du tycker att kostnaden inte skenar iväg) - blir ofta hörbart mera transparant.
Toroidtrafo= försumbar skillnad , men kanske MER mekaniskt brum.

Separat uppbyggd nätdel, försteg, slutsteg= Blir bättre om dom är korrekt konstruerade, men blir så dyrt att det nog är bättre att köpa annan mer optimerad,begagnad förstärkare.

Användarvisningsbild
atejohansson

Inläggav atejohansson » 2007-07-03 07:20

tack för tipsen,
en fråga angående kondensator banken, kan man bara lägga till fler kondensatorer parralelt med de befintliga utan att ändra på andra kring komponenter?
jag har tänkt lägga in sk smothers (små snabba kondensatorer parralelt med lytarna) de små värdena spelar ju ingen roll i sammanhanget men vad händer om jag lägger in någon farad extra? har nämligen en del lytar över från en kaserad förstärkare

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Lytar till förstärkare

Inläggav agent_cooper79 » 2007-07-05 17:21

Hej,

Jag har moddat lite förstärkare, mest av märket Naim och vet ej hur din svarar på liknande förändringar, men här är mina erfarenheter.

Större och dyrare lytar är som tidigare redan nämnts ofta bättre, dock kan man om man tillför för många farad jämfört med transformatorns VA-tal tappa kvalitet på återgivningen. Förstärkaren känns slö och ger en väldigt "tillbaka" presentation om kondensatorbanken blir så stor att transformatorn inte hinner ladda den ordentligt.

Smoothers har i mitt fall aldrig varit negativt, dock heller inte alltid varit märkbart i mina öron.

Mina förstärkarkretsar har feedbackkretsar där det tidigare suttit elektrolytkondensatorer för att blockera dc. Att byta dessa till filmkondensatorer av samma märkvärde gav en oerhörd förbättring.

Att byta avkopplingskondensatorer till Sanyo Oscon SP eller någon annan med lågt ESR, tex Rubycon ZA är också väl värt att göra. Just detta fungerar fömodligen väl på alla förstärkare.

Än en gång, vad som fungerat för mig behöver inte funka i en annan stärkare, men lycka till och ha kul!

Användarvisningsbild
atejohansson

Inläggav atejohansson » 2007-07-06 09:55

tackar för tipsen nya kondingarär bestälda och lödkolven håller på att värmas upp,
kan jag vinna något på att jorda apparaten? eller riskerar jag brum av jord slingor?

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-07-06 10:42

Elliot sound products har en intressant artikel kallad: Capacitor Characteristics

Så ni menar att han har fel gällande kondensatorer?

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2007-07-06 15:34

Hej Grodan,

Jag kan inte påstå att mätningarna han refererar till är felaktiga, dock vet jag att jag avsevärt förändrat (och i mina öron förbättrat) ljudet på min i övrigt oförändrade anläggning genom att göra ovanstående förändringar.

En sak som inte nämns är tex att elektrolyter ofta uppvisar starka olinjariteter map frekvens, ac-spänning och temperatur om det inte ligger en "tillräcklig" dc-spänning över den, där dc-spänningen är beroende av dielektrikum, spänningstålighet etc. Ett typiskt sådant fall är i min förstärkare kopplingskondensatorer och i feedbackloopen, där enstaka mV dc ligger över komponenten. Det är också i feedbackloopen som jag fått störst resultat vid ett komponentbyte.

Jag kan inte säga att det fungerar för alla, men för mig och de vänner (endast "Naimare") jag hjälpt har skillnaden varit stor.

Mvh. Magnus

P.s.

Länk till olinjariteter och hysteresfenomen som beror på dc-bias över olika kondensatortyper:

http://members.aol.com/sbench102/caps.html
http://members.aol.com/sbench102/caps1.html

d.s.

Återgå till Teknikforum