Fråga om Xmax

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten

Fråga om Xmax

Inläggav Maarten » 2004-01-26 15:58

Hej!

Xmax enligt AEs definieras såsom utslaget vid 10% dist vid Fs i friluft eller nåt sånt..

När många tillverkare inte specar Xmax utan bara Voice coil Height (h) och Airgap height (hg), blir Xmax=h/(hg*2) ungefär detsamma som Xmax enligt Aes?

Eller skiljer det flera mm i allmänhet?

Isidor? :? :D (eller annan kunnig)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-26 16:05

Finns ett värde som heter X-mech och som visar hur långt konen kan slå innan den botnar. Det används många gånger som X-max värde också.
Sen är alltid frågan om värdet är p-p eller enkel väg.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-26 16:37

Jag tänker på "det vanliga" Xmax, alltså inte bottninggränsen.

Om sen Xmax anges som topp till topp eller ej gör inte så mycket, bara det anges vad som gäller.

Jag vill helt enkelt ha tag i ett sätt att kunna värdera uppgifter "från papperet".

Om det ej går att generalisera ett sätt att jämföra siffrorna, undrar jag om man ändå inte kan göra det utifrån erfarenhet av de skandinaviska tillverkarnas uppgifter.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-26 21:39

enligt loudspeaker design cookbook så kan man räkna med xmax gånger 15% som "korrekt" linjär slaglängd. det ska tydligen ge en ökning av tredjeharmonisk(third-harmonic) distorsion med 3%.
xmax är alltså det värde som du får genom att dra talspolens längd minus gapets längd. Dela sedan denna siffra med två så får du slaglängden åt ena hållet.
Med LDCs siffror så blir alltså linjära slaglängden för ett magnetsystem med 4mm gap och talspole på 12mm en xmax på (12-4 * 1,15)/2= 9,2/2=4,6mm
Dock tror jag ingen tillverkar kör denna standard utan helt enkelt räknar utan 15% påslag. I de flesta fall där magnetgap och talspoles längd inte står med så är nog xmax(p-p elelr vad det nu kan heta) det värde man får ur formeln. Detta är nog sant åtminstone för de seriösa tillverkarna..

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-27 09:23

Tackar Kraniet!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-27 15:15

Merry X-max?! :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-27 15:19

Hotspur skrev:Merry X-max?! :oops:

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-27 16:10

Hej Mårten,

Allt som handlar om (olinjär) distorsion handlar om olinjäriteter i elementen och dessa är mycket svåra att ha någon generell uppfattning om. Det man kan säga är att distorsionen varierar, och väldigt mycket till råga på allt. Frekvens, förskjutning, spänning, temperatur, luftfuktighet, åldrande - allt påverkar. Detta betyder ändå inte att det inte finns några någorlunda allmängiltiga slutsatser att dra.

Vanligtvis domineras distorsionen från flera hundra Hz och ned till resonansområdet av andratonskomponenten eftersom Bl-produkten (kraftfaktorn) uppvisar en nästan kvadratisk begränsning mot ökande förskjutning. Detta kompliceras ytterligare av osymmetri vid negativ och positiv förskjutning. Lustigt nog får man runt resonans beroende på den olinjära och mot ändlägena minskande kraftfaktorn en ännu lägre motemk som i slutändan ger en högre hastighet för membranet. Lägre hastighet över och under resonans, dock.

Nu är linjär kraftfaktor inte allt, utan även upphängningen måste uppvisa goda egenskaper, speciellt för de allra lägsta frekvenserna, vid och under resonans. Här har man ofta en kubisk karakteristik (typisk styvnande fjäder) som ger upphov till tredjetonsdistorsion. Det är inte ovanligt att denna kommer igång ordentligt vid resonans eller något däröver. Låt oss dock för att ha något att hålla oss till utgå från att kraftfaktorn är viktigast. För övrigt kan man naturligtvis inte säga någonting om upphängningen utifrån uppgifter om hc och hg. Det enda man kan göra är att hoppas att tillverkaren dimensionerat det hela på ett ingenjörsmässigt sätt.

Jag skulle gissa att AES-metoden genomsnittligt överensstämmer hyfsat väl med "tillverkarmetoden" för hyggliga element från välkända tillverkare. Detta är dock mer intuition än någonting annat, eftersom antalet element jag mätt på själv eller sett mätresultat på är begränsat.

För riktigt högklassiga element där man arbetat hårt med att linjärisera systemet är nog tillverkarmetoden väl konservativ relativt AES-metoden. Detta gäller bättre element från JBL, TC-Sounds, Adire Audio för att nämna några (det finns förstås fler, bl.a. en del goda tyska exempel också). (Extremt långslagiga element kan dock komma att få problem med olinjäriteter i upphängningen, speciellt när kraftfaktorn linjäriserats.) Dessa tillverkare har åtminstone klargjort att de förstått problematiken helt eller åtminstone delvis och arbetar för att komma fram med lösningar. Motsatsen gäller förstås halvtaffliga element från, hmmm, lite mindre kompetenta tillverkare. En del riktigt dyra element kan för övrigt uppvisa förvånansvärt hög distorsion. Vissa tillverkare tycks fokusera på vissa parametrar och helt glömma andra.

Jag har tyvärr aldrig själv mätt distorsion på några element från just de danska tillverkarna, men av det jag känner till om deras allmänna kompetens är jag ganska säker på att man som tumregel kan utgå från "tillverkarmetoden" här också.
Senast redigerad av Isidor 2004-01-27 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-27 17:45

Tackar Isidor för ett uttömmande svar! Jag får nog läsa ditt svar flera gånger och fundera en del över hur andraton- och tredjetonsdist uppstår i element :? :) .

Men jag gissade att det skulle vara svårt att generalisera (fast jag hade hoppats att de skandinaviska tillverkarna skulle vara konsistenta)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-27 17:58

Jag glömde ju att nämna våra vänner i Norge (SEAS). Extra dumt eftersom de som en av få tillverkare publicerar distorsionsdata (idag åtminstone för Excel-serien, tidigare alla element vad jag minns). Här överensstämmer resultaten från (hc-hg)/2 relativt väl med AES-metoden.

http://www.seas.no/Excel%20line%20up.htm

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2004-01-29 13:07

Spanska Beyma visar också dist kurvor.
Men det är mest PA-grejor
/Jonas

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-29 13:31

Visar inte JBL distkurvor också?

Det är väl ett av få företag som visar grafer på power compression iaf.
Common sense is not that common.

Återgå till Teknikforum