Lågnivåkabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

Lågnivåkabel

Inläggav subsand » 2007-08-10 12:46

Ja alltså lågnivåkabeln till förstärkaren hur lång kan en sån vara utan att det blir fel?
De säljs ju i alla möjliga längder.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Lågnivåkabel

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 12:55

subsand skrev:Ja alltså lågnivåkabeln till förstärkaren hur lång kan en sån vara utan att det blir fel?
De säljs ju i alla möjliga längder.

I de flesta fall tiotals meter utan några som helst problem. I några extrema fall helst inga meter alls... (oftast dyr high-end-utrustning med riktigt dyra missanpassade kablar)

Vad har du för källa och förstärkare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-08-10 14:10

Datorns ljudkort integrerat moderkortet till stärkaren NAD 302.
Har datan i ett annat rum. Tänkte dra uppemot 20 m kabel.

Hörs det tydligt när det blir fel eller?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 14:16

subsand skrev:Datorns ljudkort integrerat moderkortet till stärkaren NAD 302.

Ja, eller inte alls! Det som kan hända är att du tappar en aning diskant beroende på kapacitansen i den långa kabeln. Jag skulle dock tro att det går alldeles utmärkt.

Inget kan gå sönder. Prova!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-08-11 13:26

subsand skrev:Datorns ljudkort integrerat moderkortet till stärkaren NAD 302.

Räkna med ca 5-7 m lakritskabel max, 30 m finfin KTV-antennkabel.

Hörs: tja, kan hända, men normalt inte tydligt, utan som att man tills lut börjar tycka det låter lite avrundat, kanske svagt beslöjat.

Om man bara har lite grann för mycket kabel.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-11 13:39

perstromgren skrev:Inget kan gå sönder. Prova!

Njaaa, asså mellan två olika rum kan eluttagen vara anslutna till olika faser. Det kan ge spänningsskillnader som går genom signalkabeln. Typiskt obra! Mät innan du ansluter.

Ang kabeln, så är min erfarenhet att integrerade kort inte är något vidare, så kabeln blir nog inte den svaga länken.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-12 19:31

lasselite skrev:

Njaaa, asså mellan två olika rum kan eluttagen vara anslutna till olika faser. Det kan ge spänningsskillnader som går genom signalkabeln. Typiskt obra! Mät innan du ansluter.

Å tusan! Men det måste väl gälla alla anslutningar, om man har apparater i gamla hus, där ju ingen kan vara säker på vilken fas uttagen är anslutna till, ens i ett och samma rum.

Har du förstört något genom att göra så här?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-08-12 22:06

Spänningsskillnader kan kan det bli även om samma fas används.

Datorer är normalt skyddsjordade, så då brukar chassie och signaljord ligga på ca 0 volt.

Förstärkare är ofta ojordade. Chassie och signal jord kan ligga på olika spänningar, säg ca 115 volt.

Med båda apparaterna anslutna till väguttaget och förstärkaren påslagen. Så tar man sin RCA-sladd och ansluter till förstärkaren, vad händer... jo, då RCA kontakten ansluter mitt pinnen innan jorden så kommer förstärkaren få 115 volt som insignal!!!! Kan låta rätt så högt.

Tips: Ha alla starkströmskablar urdragna vid ansluting av RCA kablage.

Många datorer/ljudkort är ökända för att ge störningar på ljudutgången vid tilslag och frånslag.

Jag rekommenderar Toslink (optisk digital) sladd om en dator skall anslutas till förstärkare.

//Michael

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-13 00:35

Nä jag har tack å lov klarat mig.

Nackdelen med optisk digital anslutning är väl att de är så sällsynta på stereoförstärkare. Som nad 320... :wink: I övrigt håller jag så klart med :)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-13 07:29

perstromgren skrev:
lasselite skrev:

Å tusan! Men det måste väl gälla alla anslutningar, om man har apparater i gamla hus, där ju ingen kan vara säker på vilken fas uttagen är anslutna till, ens i ett och samma rum.

Har du förstört något genom att göra så här?

Lyckades med att ta sönder ett klass D steg med switchad nätdel just p.g.a. olika faser i nätuttagen, så man bör nog se upp och helst hålla sin anläggning inkopplad i samma nätuttag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 08:29

Mich skrev:Med båda apparaterna anslutna till väguttaget och förstärkaren påslagen. Så tar man sin RCA-sladd och ansluter till förstärkaren, vad händer... jo, då RCA kontakten ansluter mitt pinnen innan jorden så kommer förstärkaren få 115 volt som insignal!!!! Kan låta rätt så högt.

Tips: Ha alla starkströmskablar urdragna vid ansluting av RCA kablage.

Det låter som ett tips ur en handbok för apparater. Säkert ett bra tips, men... Från mina 35 år av ryckande i RCA-kablar har jag aldrig varit utsatt för att ha sönder något. Brukar ni andra dra ur nätsladdarna innan ni kopplar i och ur RCA-kablar? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-13 08:55

perstromgren:

Nej, jag brukar inte det. Nätkablarna får alltid sitta i.
Byter jag signalkabel slutsteget så stänger jag av det.
På försteget byter jag till en annan ingång.
Däremot tar jag aldrig bort båda kanalernas signalkabel samtidigt, utan har alltid minst en inkopplad för att slippa eventuella pop och sprak p.g.a. potential skillnader i jord mellan apparaterna.
Har aldrig lyckats ta sönder någon apparat p.g.a. dessa jordskillnader, även om det kan kännas lite vanskligt att jorda signalpinnen i RCA kontakten med upp till ~240 Volts spänningsskillnad.
Om jag har rätt för mig så är dessa spänningsskillnader kapacitivt inducerade i apparaternas nätdelar och enbart en liten kapacitans som skall laddas upp för att skillnaderna ska likställas.
Därav den korta smällen som ibland kan uppstå.
Denna lilla kapacitans är nog inget som kan skada utgången på, t.ex. ett försteg som i regel alltid har ett seriemotstånd på utgången just för att skydda mot onaturliga kapacitiva laster.
I vart fall har jag inte lyckats knäcka någon apparat än så länge...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 09:01

Mich, har du någon kommentar till hedlunds inlägg? Vidhåller du ditt tips om att dra ur nätsladdarna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-08-13 09:01

Jodå, det har hänt. Det som brukar få stryk är elektroniska ingångsväljare på förstärkare. Det värsta man kan ansluta är en signalkabel från en stationär dator ansluten till ett ojordat vägguttag. Har man dessutom förstärkaren igång kan även högtalarna ta skada.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-08-15 22:31

Ja, strömkablarna bör tas ur. Beror på hur apparaterna är gjorda. Finns det riktiga 230 brytare i dom så räcker det med att stänga av med den. Är alla (notera alla) apparater skyddsjordade så fås ingen spännings diff, så då kan strömkablarna sitta i. Om man har en strömfördelningsdosa med brutare på, så kan man använda den.

Trixet med att byta en lågnivå åtgången är bra.

Detta med en liten kapacitans som skall laddas upp kan man säga stämmer, MEN att ladda upp denna via 'live' pinnen i en lågnivå ingång är inte att rekommendera. Bör ske via jord ledare. Så strömmer inte går via kretsar i apparaterna.

En närbesläktad sak som bör beaktas är ESD urladdningar. Glad och munter kommer man hem med en ny apparat. Packar upp den, ställer den på plats trycker in RCAn i befintlig anläggning och sedan RCAn i den nya apparaten. När RCAn är ca 1 cm från kontakten i den nya apparaten så smäller det till. Både ljud och ljus om en häftig spänning/ström urladdning. Undra om den skadades!

Jag brukar alltid gå emot med jorden på kablage mot den apparat jag skall ansluta den till innan jag ansluter. På detta sätt så får båda apparaterna samma potential. Notera dock att detta funkar inte med den där ca 115 volts skillnaden som diskuteras ovan.

PS. Detta med elektrostatiska urladdningar är lite lurigt. Apparaten behöver inte gå sönder med engång, utan bara skadas. Eventuellt kan prestanda försämras, men kanske inget som märks. Däremot så kan den gå sönder om några dagar, veckor, månader eller år. Det är det som gör det så viktigt med ESD skydd i en fabrik. Om det alltid gick sönder med engång, så skulle det räcka med en sluttest för att stoppa skadade apparater i en fabrik, men det gör det inte.

//Michael

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-16 12:03

Svempa skrev:Jodå, det har hänt. Det som brukar få stryk är elektroniska ingångsväljare på förstärkare. Det värsta man kan ansluta är en signalkabel från en stationär dator ansluten till ett ojordat vägguttag. Har man dessutom förstärkaren igång kan även högtalarna ta skada.

Eftersom jag regelbundet får rejäla stötar från min dator när jag råkar ta i den och samtidigt i elementet så håller jag med.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-08-16 19:18

Det ordnade sig iallafall. Slog av förstärkaren medan jag kopplade bara. Inget pajjade. Änvände lakritssnören 20m .Märker inte av diskantfall.
Tackar för hjälpen

Återgå till Teknikforum