Fräscha upp Rega Planar 3..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanR

Fräscha upp Rega Planar 3..

Inläggav StefanR » 2007-08-15 19:37

Hej på er!

Jag har sökt men har icke funnit..

Min Rega är 11 år i år och förutom byte från Superbias till OM20 har jag inte gjort något åt den sen den köptes. Anar att den inte skulle må illa av lite kärlek..

Mina tankar är som följande:
*En oljedroppe eller så vid "tallrikslagret" (kulan)
*En rejäl injustering av pickup och tonarm, har inte gjorts sen puppan inköptes Dec-2003, sen dess har två flyttlass gått bl.a...
*Eventuellt en ny nål, isf OM40, men det är antagligen inte aktuellt då denna inte gått särskilt mycket.
*Har läst om folk som använder ett färskt tändsticksasks-plån för att "slipa" bort smuts på nålen, något att ha?

Dessutom stör jag mig lite på att det ej finns någon jordkabel på Rega'n. Led mer av det när jag hade skivspelaren nära TV'n, vilket jag inte har nu. Är det bra/värt det att löda dit en egen? Isf, var skall den sitta?

Ang. injusteringen, finns några bra tips på detta?

Mycket tacksam för svar!
Mvh Stefan
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Fräscha upp Rega Planar 3..

Inläggav Bill50x » 2007-08-15 19:53

StefanR skrev:*Har läst om folk som använder ett färskt tändsticksasks-plån för att "slipa" bort smuts på nålen, något att ha?

Dessutom stör jag mig lite på att det ej finns någon jordkabel på Rega'n. Led mer av det när jag hade skivspelaren nära TV'n, vilket jag inte har nu. Är det bra/värt det att löda dit en egen? Isf, var skall den sitta?

Själv skulle jag hellre undvika tändsticksplån överhuvudtaget, men troligen är diamantnålen starkare än plånet. Men själva processen är ett riskmoment och speciellt med en lite dyrare pickup är det inte så roligt om man skadar upphängningen.

Jordkabel ja. Har du några problem, brum typ, av icke-jordningen? Det finns ett talesätt som säger "If it works, don't fix it". Alltså, har du inga bekymmer med brum, lägg din tid på något annat :-)

/ B

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2007-08-15 20:56

Hehe helt rätt tänkt Bill ;)

Som sagt _hade_ jag problem tidigare med brum, men nu är det nog inte lika allvarligt. Var faktiskt så länge sen jag lyssnade så jag inte minns.. :oops:

Ser fram emot att få byta ut RIAA't i förstärkeriet till LTS-RIAA't iaf :D

Just ja, många pratar om en skiva med testspår för att se pickupens spårning etc... Var köper man en sån? Gärna i Göteborgs-trakten, annars går det ju smidigt att beställa oxå..

Önskar mina piPs kunde fanera sig själva så jag kunde börja lyssna på Musik.. :cry:
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Renen

Min Rega...

Inläggav Renen » 2007-08-18 23:49

Har själv en åttitalsrega (Planar 3). Om vrider upp volymen (utan att pickupen är mot skivan hör jag ett litet brum. Detta blir lägre när jag tar i tonarmen. Tolkar detta som "jordproblem" men lider inte av det vid normala lyssningsnivåer.

En annan sak som kan vara bra att hålla ögonen/öronen öppna för är svaj. Jag tyckte häromdagen att min var seg att få upp farten, fick hjälpa till lite med handen i starten. Trodde att det berodde på att remmen slirade. Fräshade upp den med vanlig hederlig tvål (glycerolen piggar upp gummit) men det hjälpte inte. Och sen började den svajja ordentligt, visade sig att limmet som klistrar fast remskivan på motoraxeln "sagt upp sig".

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2007-08-21 01:20

Samma fenomen för mig! Men som sagt var det värre då jag hade skivspelaren närmre TV'n. Har inte märkt något av remmen än dock..

Ingen som har några tips om hur jag bäst (eller sämst) trimmar upp min gamla ögonsten?

edit: glömde remmen
Mvh Stefan

Återgå till Teknikforum