Symmetrical Air Friction Enclosure (S.A.F.E)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Symmetrical Air Friction Enclosure (S.A.F.E)

Inläggav soundbrigade » 2007-08-23 12:23

Jag letar i mina papper men hittar inte beskrivningar på en udda högtalarkonstruktion - S.A.F.E eller Symmetrical Air Friction Enclosure. Konstruktionen som är patenterad i USA beskrivs ungefär på följande sätt:

Bild

Tryckvågen från elementets baksida passerar en lång tunnelvindling där ljudet delar upp sig och kombineras gång på gång. Tanken är att ljudvåden ska möta maximal friktion, därav den besynnerliga konstruktionen, vilket då ska ge bättre basåtergivning.
Konstruktionen ser mycket ut som en TL eller 1/4-vågspipa, men eftersom principen skiljer såg får man väl betrakta den som en egen konstruktion.Jag har (dåliga) kopior av en konstruktion publicerad i Radio Electronics 1982:
Dålig kopia (rar, 1,1MB)

Jag är mest intresserad om en slik konstruktion skulle passa ett litet 3" TB-element.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-23 12:30

för dom som inte orkar ladda ner raren ->här

förstår dock inte hur det där skiljers sig från en vanlig låda med mycket stag :?

edit: ser att du redan varit där sb :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-23 12:45

Kraniet skrev:edit: ser att du redan varit där sb :)

Jag var sugen att bygga en sådan låda redan 1981 ...

Japp lådan är stagad men kanalen är ju en serie hål som tvingar luften att "sära sig" och förena sig och detta görs då över en så stor yta som möjligt.

Om jag tänker till lite skulle ett långt rör med massa lagom packad ull göra samma sak, men någon ville väl ha med en patenträttighet i sitt CV.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-23 12:47

men det blir väl rätt stora förluster antar jag.
basreflex är väl det som är mest effektivt.

edit: Naim har ju nån liknande grej som dom använder. En liten låda där elementet sitter som är kopplat till en större låda via en "ventil".

edit: kom just på att det Naim gör måste ju nästan vara samma sak som Carlsson gjorde. Det som kommit att bli känt för "Acoustic Dampening" (från Small även om Carlsson var före). (OT..)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-23 13:28

Jfr med Lynn Olsons Ariel, som han helt enkelt kallar "transmission line":

Bild

Från http://ai.kaist.ac.kr/~suh/DIY/Ariel.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-23 13:29

Exakt en sådan! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-23 14:44

Ariel har potential (väldigt bra ingående komponenter) men den jag lyssnat på led av pipresonanser som var rätt jobbiga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-08-23 21:15

Det där har jag faktiskt funderat på, men jag visste inte att det redan var en beprövad teknik för lådor!

Det jag funderade på vid tillfället var detta: När blir denna princip en transmissionslinje och när slutar den vara en dipol? (U-baffel) Hur många gånger måste ljudet brytas och återkombineras för att det ej längre ska vara en dipol... räcker en gång?

Återgå till Teknikforum