Mitt i rummet-olämplig lyssningsposition?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Mitt i rummet-olämplig lyssningsposition?

Inläggav David_A » 2007-08-27 12:35

Har ett lyssningsrum som är på 4.3*8.2m. Har hela tiden suttit i den främre delen av rummet, och det har fungerat bra. Nu vill jag dock flytta tillbaka lyssningsplatsen ca 50-70cm för att få stereobilden att fungera perfekt med mina i64s. När jag gör detta så hamnar jag dock ganska precis mitt i rummet(på längden alltså).

Vilka problem eller vinster kan jag räkna med att få i basen? Min tidigare topp vid 40hz tycks kvarstå, men efterföljade dipp vid 50-60hz blev också lite djupare på ena kanalen enligt Tactens mätningar. I övrigt lite jämare förlopp längre upp i frekvens.

Idag står två torn med tre Ino 10" på höjden nära hören. Har ytterligare 6st element som väntar på lådor, som är tänkt att placeras mellan tornen i en rad. Kommer dipparna/topparna att minska avsevärt av denna placering, eller bör hela bassytemet ställas upp annorlunda?

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-08-27 14:36

Profundus-X12 !? 8O

(Sträcker mig efter luktsaltet...)
Mvh
Patrik Berglund

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-27 15:15

generellt bruakr man väl vilja sitta nära 1/3del av rummets bredd/längd. Inte rikgtigt 1/3 men det är nog tillräckligt nära.
När du sitter mitt i rummet kommer du sitta "mitt i" de stående vågorna som bildas. Sitter du 1/3 in från väggen hmnar du sas mitt emellan olika tryckmaximum och minimum så du "jämnar till" effekterna av stående vågor.
Det är lätt att höra effekterna av detta ifall du spelar en ton av rätt frekvens, i ditt fall ca 40hz. Och sedan går runt i rummet så kommer du höra bastonen kraftigare på vissa ställen (tex mitten) och svagare på andra ställen.
Har du en tresitssoffa med mittenplatsen i "sweetspot" kommer det förmodligen låta bättre (mer neutralt) om du sitter längs ut åt sidan i soffan. På samma vis komemr det formodligen låta bättre om du sitter en meter framför eller bakom mitten av rummet i längsled.

Dock kommer du ju sitta mer i "efterklangsdelen" av rummet om du sitter bakom mitten medan du kommer vara mer i "direktklangsområdet" om du sitter framför mitten. Kan tänka mig att det i vissa fall kan innebära rätt stora ljudförändringar. Men det är ju mera en smakfråga då vad man föredrar.

Men en meter ändring innebär ju bara att du behöver flytta högtalarna ca en halv meter isär/ihop för att behålla samma vinkel. Bör inte vara så svårt att anpassa.

(så här är det jag resonerar när jag ställer upp stereon. är kanske inte helt korrekt, men rent praktiskt tycker jag det funkar iaf. Bästa är ju förstås att experimentera själv istälelt för att lyssna på vad andra säger/tycker)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-27 15:28

Förhållandet 1/3 verkar ju väldigt ojämt och tryggt, och refereras ofta till i akustiska sammanhang, men att det ändå kan vara problematiskt inser man om man ser på det som 1/(1+2)! Det finns något som kallas gyllene snittet, och det är inte 1/3 eller 2/3.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-27 15:40

Enligt IÖ är en placering "på rumsellipsen" för både lyssnare och högtalare en bra utgångspunkt.

Men ofta sätter ju rummets övriga geometri sina begränsningar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-08-27 16:04

Ja rumselipsen lär jag inte kunna sitta på i detta rum. Då får jag parkera bredvid baren i rummet(där man iofs brukar hamna tillslut ändå :wink: )

Dom försök som jag hitills gjort tycker jag har pekat på att det låter bäst från mitten och framåt. Kommer jag längre bak så börjar det låta lite för distanserat för min egen smak.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-27 16:09

David_A skrev:Dom försök som jag hitills gjort tycker jag har pekat på att det låter bäst från mitten och framåt. Kommer jag längre bak så börjar det låta lite för distanserat för min egen smak.
Ja, är rummet över 8 m långt, så... 8O :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-27 16:12

paa skrev:Förhållandet 1/3 verkar ju väldigt ojämt och tryggt, och refereras ofta till i akustiska sammanhang, men att det ändå kan vara problematiskt inser man om man ser på det som 1/(1+2)! Det finns något som kallas gyllene snittet, och det är inte 1/3 eller 2/3.

1,618 ja vilket blir 1/1,618= 0,618 vilket delat i två är ungefär 0,31
inte så långt från 1/3=0,333

vad betyder det då rent praktiskt? 8,2(m)*0,31 är 2,542 och 8,2*0,33 är 2,706. En skillnad på ungefär 15cm vilket jag ser som rätt obetydligt i sammanhanget. Jag har då inte provat men jag gissar att jag skulle ha svårt att höra skillnad på de två olika fallen. Speciellt med tanke på våglängden hos de aktuella frekvenserna (20-120hz eller liknande. även vid 300Hz är våglängden ca 7,5 ggr större än 15cm).

Men visst har du rätt i det du säger. Därav min restriktion ang det jag säger om praktisk applikation.

edit: egentligen bör man väl räkna på halva rumemts längd alltså 1/3 av halva rummet vilket blir ca 1,35. Alltså ca 4,2+1.35= 5,5 vilket är ungefär 8,4/1,618=5,19 vilket är fyra dm från 8,4*0,67=5,59.
Men rent hörbart tycker jag det är svårt att höra mycket mer skillnad än mitt i rummet och 1/3-steg från väggarna. Vilket i praktiken blir 8 olika platser i rummet. Två i varje "hörnkvadrat" av rummet varav den ena oftast är för nära väggen för att kännas bra. Så du får 4 olika tänkbara platser. Ofta vill man av nån anledning gärna sitta mitt i rummet i sidled så du får du två olika platser. Aningen framför rumemts mitt eller aningen bakom rummets mitt längsled.

Men som sagt spela en baston och gå runt själv så hör du ju vart du tycker det funkar. Du kanske har mjuka väggar så problemet inte är så uttalat och då kan ju ju lika gärna sitta i rumemts mitt om du nu känner för det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-08-27 16:51

Aningen framför mitten har jag suttit hela tiden förut, och det har också fungerat bra rent subjektivt i basen. Kanske får ta och göra om bastornen så att dom inte hamnar bakom i64:orna. Då kan man putta in dom en 70-80cm mot bakväggen så kan jag sitta där.
Frågan är bara då hur man får plats med 12st 10" mellan högtalarna....

En sak som dock förbyllar mig är att 40hz toppen ändå inte blir mindre 1m framför mitten. Däremot så blir det otroligt jämt mellan båda baskanalerna i mätningen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-27 17:01

David_A skrev:
En sak som dock förbyllar mig är att 40hz toppen ändå inte blir mindre 1m framför mitten. Däremot så blir det otroligt jämt mellan båda baskanalerna i mätningen.

vet inte om jag förstår hur du menar där.

En annan sak att fundera på när du har så många baslådor är ju om du inte ska fundera på att placera ut dom längs väggarna.
Vet inte om du läst denna http://www.lts.a.se/artiklar/Rummet2.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-08-27 22:42

La precis märke till att jag nu faktiskt sitter ca 50cm bakom rummets mitt. Tydligen har jag alltså suttit närmare mitten förut... Så då är det väl antagligen bara att gilla läget :)
Ska bli kul att se hur det blir med fler baslådor, men jag tror att dom kommer att hamna vid främre väggen allihopa. Lite bökigt att lösa det snyggt med lådor i hela rummet just nu. Kanske kan bli ett framtida projekt med ännu fler baslådor/torn vid bakre väggen. Då kan jag passa på att använda mina överblivna i56 till fyrkanalsstereo :D

TAck för tipsen iallafall!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-27 23:22

David_A skrev:Då kan jag passa på att använda mina överblivna i56...

Show off a**hole :wink: Jag vill oxå ha ett par i56 över. Nu har jag bara ett halvt vardagsrum över...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Återgå till Teknikforum