(Ev dum) fundering/fråga om dämpning av högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Reconsider

(Ev dum) fundering/fråga om dämpning av högtalare

Inläggav Reconsider » 2007-09-13 14:55

Teori: Om man med en fintandad spackel skulle sprida ut polyurethanlim på en högtalares innerväggar, som dessinnan fuktats lätt - så skulle ju polyurethanlimmen "jäsa" och bilda ett hårt skum som borde ha en ganska bra resonansdämpande effekt.

Någon som tror iden skulle fungera som dämpmaterial?
Någon som har provat?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-13 15:57

I o m att det blir hårt (och lätt), så blir det väl ganska dålig "dämpande" effekt ? Iofs är väl alla extralager med avvikande egenskaper bra, men något med mer massa t ex skulle nog vara bättre. Antar att du vill minska lådväggens vibrationer.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Reconsider

Inläggav Reconsider » 2007-09-13 16:11

Ja, det är ju tanken.
PolyU blir ju, om den är av god kvalitet , fullkomligt fylld med en massa luftinneslutningar och man skulle kunna tänka sig att dessa har en ljuddämpande effekt.
Gissar att man kan få polyU-massan att bli cirkus tre centimeter tjock eller mer, med ett lager lim.

Men som sagt - här är jag ute på knappt nattgammal is.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-13 16:31

Tror i så fall mera på att limma en gummimatta av något slag på insidan, t ex en gammal "dörrmatta" om vill spara pengar... :)

Annars brukar dubbla lådväggar med s k "dämplim" emellan vara bäst. Men det är förstås en mer komplicerad konstruktion.
Har själv limmat blyplåt på lådväggar i liknande sammanhang.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-13 16:35

Svar: Nej.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-13 17:21

Om man tänker sig skumplast med öppna porer så har det ju använts som fronter till högtalare och dess egenskaper är väl i bästa fall diskantspridande.

Om man tänker sig ett poröst material som är yt-tätt så närmar man ju sig "dubbla väggar med dämplim" även om innerväggen är mycket tunn. Man skulle kanske kunna tänka sig att limma innerväggar med skum för att få en "laminerad" låda med bättre dämpning?

Jag tror inte riktigt på det här med att limma på tunga material. Får en känsla av att man bara flyttar ned resonanserna till ett område där de är närmast omöjliga att ta hand om!

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Re: (Ev dum) fundering/fråga om dämpning av högtalare

Inläggav skrutten » 2007-09-13 17:53

Reconsider skrev:Teori: Om man med en fintandad spackel skulle sprida ut polyurethanlim på en högtalares innerväggar, som dessinnan fuktats lätt - så skulle ju polyurethanlimmen "jäsa" och bilda ett hårt skum som borde ha en ganska bra resonansdämpande effekt.

Någon som tror iden skulle fungera som dämpmaterial?
Någon som har provat?

Vilka resonaser vill du dämpa? Ståendevägor i lådan eller panelresonanser eller nåt annat?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Reconsider

Inläggav Reconsider » 2007-09-14 09:45

Alla dom resonanser / stående vågor som är oönskade i en högtalarkonstruktion förstås.

Jag ville bara vara lite innovativ, utan att jag själv ha tillräckliga fakta i målet.
Morellos distinkta svar, antyder ju att det inte var någon bra tråd att dra i.
Själv gillar jag mer svar av typen; "Nej , därför att..."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-09-14 10:37

Jocke skrev:Om man tänker sig skumplast med öppna porer så har det ju använts som fronter till högtalare och dess egenskaper är väl i bästa fall diskantspridande.

Dämpningen i skumplast med öppna porer beror bl.a. på strömningmotståndet. Om man kan blåsa genom plasten utan motstånd är dämpningen låg och det är sådant material man ibland sätter framför högtalare. Tätare material (typ skumgummimadrass/akustikpanel) kan med fördel användas för ljuddämpning men i högtalarlådor är det lite kritiskt och inget för amatörer.

Jocke skrev:Om man tänker sig ett poröst material som är yt-tätt så närmar man ju sig "dubbla väggar med dämplim" även om innerväggen är mycket tunn. Man skulle kanske kunna tänka sig att limma innerväggar med skum för att få en "laminerad" låda med bättre dämpning?

Nej, det är inte så en dämplimmad låda med dubbla väggar skall fungerar. Vad man gör är att man ta två lika tjocka paneler och limmar ihop dem med dämplim. När panelerna försöker gå i resonans (svänga) uppstår en skjuvning i fogen. Om dämplimmet ("guckan") har rätt egenskaper kommer dämpningen av konstruktionen att närma sig dämplimmets, trots panelernas styvhet. En elegant lösning utan resonanser. Enkelsidig dämpning fungerar på annat sätt och är inte lika elegant (tycker jag).

Jocke skrev:Jag tror inte riktigt på det här med att limma på tunga material. Får en känsla av att man bara flyttar ned resonanserna till ett område där de är närmast omöjliga att ta hand om!

Tja, lägger man på material utan styvhet så minskar ju rörelserna och man har då tagit hand om dem även om det lilla försök till resonans som skulle kunna finnas har förskjutits nedåt i frekvens. Men skall man gå vägen att bara öka massan så blir konstruktionen tjock, tung och otymplig om man använder paneler av normal tjocklek.

/D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-15 12:34

Reconsider ifall vi koncentrerar oss på ståendevågor så kan dessa ganska enkelt dämpas genom att man inför en absorbent där vågrörelsens hastighet är som högst och trycket som lägst. Detta området ligger i mitten mellan lådans parallella väggar.
Om nu lådan har parallella väggar förstås... Vad jag då kan fundera över det är varför de flesta högtalare har absorbenten runt väggarna där våghastigheten är låg och trycket högt, och där då absorbenten gör minst nytta?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Reconsider

Inläggav Reconsider » 2007-09-15 15:27

Jag känner att dämpningen är ett fält jag inte känner till alla delar av.

Kan man säga att man vinner något med att bara dämpa mittpartiet, jämfört med att lägga ett "dämplager" över hela insidan?

Användarvisningsbild
Reconsider

Inläggav Reconsider » 2007-09-15 15:40

Jag känner att dämpningen är ett fält jag inte känner till alla delar av.

Kan man säga att man vinner något med att bara dämpa mittpartiet, jämfört med att lägga ett "dämplager" över hela insidan?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-15 18:39

Skaffa en sån där högtalarråtta som suger åt sig mekaniska vibrationer och sätt på högtalaren.
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-15 20:44

och sätt på högtalaren

8O Snuskgubbe!!

;)

/Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-15 20:56

Reconsider skrev:Jag känner att dämpningen är ett fält jag inte känner till alla delar av.

Beror på........ :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-15 21:00

Reconsider skrev:Jag känner att dämpningen är ett fält jag inte känner till alla delar av.

I en sluten låda kan man dämpa hela volymen med lämpligt absorbentmaterial, men en basreflexlåda måste ha en viss odämpad volym innanför porten, annars tappar den det mesta av sin helmholz-verkan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Reconsider

Inläggav Reconsider » 2007-09-15 22:31

Det är ju lördag...
Och Soundbrigade har kanske tagit sig en mind-expanding vätskekur...
Jag vill eninra om att vätskor av färgade sorter kan ha en whiplash-effekt som inte märks av förrän efter flera, flera timmar.
Kan väl berätta hur det blev?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-16 09:09

Det örde sig om en överkonsumtion motsvarade 1,2 dl vitt Riesling-vin. Idag mår jag prima, om man bortser från förkylningen jag haft hela veckan. Oavsett intag av sinnesexpanderande vätskor eller ej vaknar man alltid med en död pungbäver i truten varje morgon - när man är förkyld.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Reconsider

Inläggav Reconsider » 2007-09-17 19:39

Amaroneviner har enbart positiva effekter faktiskt. Rekommenderas.[/i]

Återgå till Teknikforum