Digitala kablar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

adagio

Digitala kablar?

Inläggav adagio » 2004-02-06 19:42

Är 110ohm balanserad lämplig/olämplig, för och nackdelar kontra 75ohm med BNC, ren tekniskt?

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2004-02-06 23:23

en känsla säger mig att man bör hålla sig så jävla nära 75ohm som möjligt när det gäller digital överföring... men eftersom jag inte har några vetenskapliga bevis för det så :)
dann .]-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-07 21:32

Jag tycker nog att det inte borde vara något problem. Frågan är i stället vad man har för typ av digitala ut och ingångar. Har man AES/EBU alltså XLR ja då köper man 110 ohm men har man S/PDIF alltså RCA ja då köper man 75 ohm´s kablar så enkelt är det med det.

adagio

Inläggav adagio » 2004-02-08 10:19

Jag har AES/EBU, ST/AT, BNC och RCA, det är därför jag frågar.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-08 22:11

BNC är ju oballat och man brukar köra med koaxialkabel...det bettyder i så fall att det ska vara 75 ohm´s koax. Frågan är bara hur du kan sätta ihop en koax med BNC kontakt. Det krävs väl ett speciellt verktyg för det. ST/AT vet jag inte vad det är...jag tittade i min kokbok som brukar ta upp allt och där står det inget. Hur ser kontaken ut?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 01:35

ATT/ST är en optisk överföring. Kontakterna är av bayonettyp 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-09 14:15

Morello säger:"ATT/ST är en optisk överföring. Kontakterna är av bayonettyp 8)

Det är väl i så fall SP/dif standard men med andra kontakter. Den typen av kontaker har jag bara sett på konsumentprodukter. 8)

adagio

Inläggav adagio » 2004-02-09 15:31

Jag sitter inte i sjön direkt jag kör med balanserad nu, den fick jag med vid köptillfället. Jag ville bara höra om det fanns några tekniska för/nackdelar, eftersom balaserade är tillval och kräver egna kort dvs dyrare tänke jag att det fanns ev fördelar.
Vid normal signalöverföring blir tex signalen vanligtvis några Db starkare när man kör ballat, oballat är väl känsligare för störningar också? Skiljer inte jordplanen sig också på de olika standarderna?
Är inte så tekniskt bevandrad, därför frågar jag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-09 15:40

Nagrania skrev:Morello säger:"ATT/ST är en optisk överföring. Kontakterna är av bayonettyp 8)

Det är väl i så fall SP/dif standard men med andra kontakter. Den typen av kontaker har jag bara sett på konsumentprodukter. 8)

Överföringsprotokollet är detsamma, men kabeln, sändaren, mottagaren och kontakterna är olika. 8) Har en sådan ingång på min DAC, men har aldrig testat den eftersom transporten saknat ST-utgång 8) Kör med 75 ohm koax istället.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-09 17:16

adagio skrev:Jag sitter inte i sjön direkt jag kör med balanserad nu, den fick jag med vid köptillfället. Jag ville bara höra om det fanns några tekniska för/nackdelar, eftersom balaserade är tillval och kräver egna kort dvs dyrare tänke jag att det fanns ev fördelar.
Vid normal signalöverföring blir tex signalen vanligtvis några Db starkare när man kör ballat, oballat är väl känsligare för störningar också? Skiljer inte jordplanen sig också på de olika standarderna?
Är inte så tekniskt bevandrad, därför frågar jag.

Balanserade överföringar påverkas mycket mindre av störningsfält ja. Kablarna påverkas lika mycket, men eftersom ena polen är fasvänd 180 grader så tar störningarna ut varandra då den polen fasvänds tillbaka i mottagarenheten.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-09 17:28

Nu pratade jag iofs enbart om analoga balanserade överföringar :oops:
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-09 17:33

Balanserat är alltid bättre ut störningssynpunkt men i hemmiljö så är det nog inga som helst problem om man kör oballat. Det är sant att ballad digital signal kan ha högre spänning men ljudnivån i slutändan är den samma oberoende om man kör Sp/dif, AES/EBU eller t.o.m. Toslink.

adagio

Inläggav adagio » 2004-02-10 17:40

Jag får väl prova med en färdig BNC-kabel då, vi får se om det är någon skillnad. När det blir vet jag inte, tack för svaren, blev inte mycket klokare dock. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-10 20:19

adagio:"Är 110ohm balanserad lämplig/olämplig, för och nackdelar kontra 75ohm med BNC, ren tekniskt?"
Jag måste erkänna att jag kanske inte förstår din fråga. Men det kan jag säga att ballat 110 ohm är varken sämre eller bättre än oballat 75 ohm. Jag tycker att jag har get svar på när man väljer det ena och det andra. Jag kan tillägga att ballat är dyrare än oballat och när det gäller oballat med BNC kontra RCA så är naturligtvis en BNC kontakt både dyrare och bättre än RCA. Men det låter inte bättre. Till sist ..trots att ballat (AES/EBU) överför en högre spänning än oballat(RCA) så blir det inte högre ljudnivå. Det finns alltså inget lämpligt eller olämpligt. För mig ter sej det här klart som kristall. :roll:

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-02-11 13:13

Beror ju lite på hur uppkopplingsmiljön ser ut. Har man mycket problem med störningar (eller väldigt långa kablar) som gör att man får bitfel på oballad 75ohms koppling så kommer det ju att fungera bättre med ballad 110ohm eller at/st eftersom de är betydligt okänsligare för längd och eventuella störningar.

Rent tekniskt borde at/st vara bättre då man slipper den elektriska kontakten mellan apparaterna så att man kan undvika jordbrum mm, samt att det är ett dubbelriktat interface om man nu har utrustning som behöver kommunicera med transporten.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-02-12 14:47

Om man har ett lyssningsrum i sitt hem där varje kabel är 50 meter lång då ska man nog köra ballat. 8) För oss med små lyssningsrum spelar det nog ingen som helst roll. Henrik du har rätt i när du säger att optisk överföring inte ger något brum men du måste ha optiskkabel av hög kvalitet om du kör stora längder (över 25 m).

Återgå till Teknikforum