radikalt öka membranvikt = ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

radikalt öka membranvikt = ?

Inläggav phloam » 2007-10-19 15:02

Har för mig att jag sett någon bild på element försedda med tyngder - jag undrar, vad medför detta egentligen? Vilken bakomliggande princip används s.a.s?

Jag gisssar att det är tänkt att påverka basen (?) men hur och med vilka konsekvenser/biverkningar?

Edit: Har inget emot att andra modifikationer av membran tas upp, t.ex. vad som kan hända ljudmässigt vid t.ex. lagning av en kon, osv osv.

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-19 18:56

Verkningsgraden (och känsligheten) skjunker om membranet görs tyngre. Hur basåtergivningen påverkas beror ju på vilken låda den sitter i också, det går inte entydigt att svara på. Imho: Det verkar ju ganska korkat att sätta vikter på membranet, finns säkert bättre sätt att utnyttja möjligheten till tyngre svängande massa, t.ex. styvare membran eller mer tråd på talspolen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-19 19:19

Jag lirade elbas en gång i tiden. Sen blev det familj och jag "fick inte vara ut och leka" längre. hade 2st 15"-are över som inte alls passade till HiFi. Verkningsgraden låg runt 100dB vilket är på tok för högt för HiFi. Tror att Qts låg på 0,2-0,25 och Fs på 34,5Hz.

Konerna behandlades med ett lager epoxi och ett lager Silikon. Vill minnas att Fs hamnade nedåt 25Hz och Qts beräknades till 0,33-0,35 vill jag minnas. Utifrån detta kunde lådvolymen beräknas. Resultatet blev att elementen monterades |<>| mottaktkopplade i ett"soffbord på en 80-100 liter. Mottaktkopplingen innebär i runda slängar att C halveras och M fördubblas så lådvolymen halveras och tunnellängden fördubblas.

Detta drevs av ett par bryggkopplade Sentec PA-8 och delades aktivt vid 80Hz. Det gav ett otroligt auktoritärt intryck vid den tiden det begav sig - tidigt 80-tal.

Med åren har lugnat ner mig och nöjer mig med att coata lite grann för att ge stöd för filtret.

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-19 20:15

Slavbaselement brukar vara försedda med tyngder för att kunna stämmas av till önskad frekvens. Kan det vara sådana du sett?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-20 21:22

paa skrev:Slavbaselement brukar vara försedda med tyngder för att kunna stämmas av till önskad frekvens. Kan det vara sådana du sett?

Mycket möjligt, rentav troligt!

Lite intressant att fundera på detta, hur olika parametrar påverkar varandra.... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-20 21:25

En lustig konsekvens av en extra massa förbunden med talspolen är att övre gränsfrekvensen för elementet sjunker. Fundera på den, en stund :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum