Bly är rätt väldämpat för att vara metall.... Natrium är väl också rätt mjukt
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Jag har funderat lite på att göra lådor i rostfritt stål till mina små tangbandare, men jag måste nog öva lite mer på att svetsa först.
Om jag nu inte lyckas övertala nån annan att göra det åt mig
Metall borde vara ett rätt dåligt material om man använder BARA metall, metall i samarbete med MDF till exempel vore bättre, så
man isolerar metallens hårdhet - höga resonansfrekvens och
fortplantningsförmåga ljudmässigt.
Annars RIKTIGT tjock metall kan ju vara en idé, men då ska den vara RIKTIGT tjock då!
Det ska inte vara hårt och styvt utan dött. Blomjord vore optimalt om det höll ihop. Alla material har resistans (=dämpning), massa och fjädring, precis vad som behövs till en resonanskrets. Q-värdet på resonanskretsen talar om hur utpräglad resonanstoppen blir. Q-värdet ökar om massan eller fjädringsstyvheten ökar, men minskar om resistansen ökar. Så varför eftersträva styvt och tungt?
Om man tvungetvis ska ha metaller till lådorna så borde väl gjutjärn vara ett bra alternativ. Det är en av de i särklass bästa vibrationsdämparna bland vanliga metaller. Används ju bla av den anledningen i motorblock (även pris så klart). Vet att det fanns några tyskar som byggde lådor av cnc fräst alu