Mytbildning kring rörhäckar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Mytbildning kring rörhäckar?

Inläggav brumel » 2004-02-16 21:52

Tänkte försöka slå hål på lite myter angående rör genom att lägga fram dessa påståenden.

1)Rör producerar öronvänlig dist. Mest bestående av 2:a, 4:e, 6:e delton.

2)Rör kan spela subjektivt högre än transistorer pga att disten är öronvänlig.

3)Rörsteg klipper ofta kraftiga transienter.

4)Rörsteg klarar sig med låg dämpfaktor pga av att vissa högtalares impedanstopp passar bra ihop med rörstegens höga utgångsimpedans vilket ger en kraftigare bas.

5)Rörsteg trivs inte med låg impedans eftersom de inte kan producera den ström som krävs.
Let forever be

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-16 22:20

Jag tycker dina påståeenden låter sunda och vettiga.

Kan dock inte en del av problemen kommas runt med OTL-lösningar, som t.ex. Bernt här på forumet gjort? Hans förstärkare skulle dock bli mycket dyra i serieproduktion.

Vilka för/nackdelar finns med OTL?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-16 22:27

4:e och 6:e övertonen får man leta rätt länge efter. 8)

Punkt 3 är något lustig, eftersom rör inte per automatik innebär låg effekt.

Generellt sätt bör man skilja på vad som beror på rören per se och vad som kan härledas till tafflig ingenjörskonst. Rören har på senare tid fått mycket skit, som egentligen borde tillskrivas konstruktörerna 8O Man kan ju knappast skylla SET-stegens prestanda på rören. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-16 22:49

Du har en klar point där Morello med konstruktörens roll. Punkt 3 innebär väl att rörsteg ofta har ganska låg effekt men även att det är svårt att uppskatta när dom får tillfällig andtäppa då dom kopplar in limitern. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2004-02-18 09:50

Punkt 5 tycker jag inte är helt solklar. Impedansanpassningen är ju beroende av utgångstransformatorns lindningsomsättning.
Men å andra sidan kan ju inte rör leverera ström på samma sätt som emitterföljare heller.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Mytbildning kring rörhäckar?

Inläggav Harryup » 2004-02-18 10:44

Det handlar väl mest om att bra grejor i bra matchningar låter bra, dåliga grejor eller dåliga kombinationer låter illa.
Om man har en rörförstärkare med låg uteffekt som passar till Lowther så kanske man inte skall använda den till Apogee.
Dåliga rörförstärkare kan låta rätt mycket bättre än dåliga transistorförstärkare, men bra förstärkare är bra oavsett hur dom är konstruerade.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-18 18:29

Apogee skulle kanske kunna funka med rör. Inte värstingarna Diva och Scintilla men möjligen Calliper o dom andra. Många kör ju Maggisar med rör har jag för mig. Men då måste dom funka i låga impedanser. Quad II Forty har väl 2 ohms utgång om jag inte läste fel. McIntosh 275 steg har också hårda nypor om jag inte är helt fel ute.
Let forever be

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-18 18:36

Tillägg på Brumels post: mina Maggisar (MG1.4) är på 5ohm, så de bör inte vara så extremt svåra för rör. Kör dem på 25-klass-A-transistorwatt utan större problem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-19 02:14

Har haft en McIntosh 275 men den passade inte till elektrostater, för mycket diskantfall. Annars var den bra. Bytte till en McIntosh 2500 med utgångstrafos och den fungerade utmärkt, dock är det ett transistorsteg.

Återgå till Teknikforum