Moderator: Redaktörer
norman skrev:Blir det inte viss skjuvning i limslitsarna när ljudvågen går genom konen? Isåntfall borde de minska konuppbrytningen en del (men kanske orsaka lite mer distortion..?)
Asvent skrev:Slitsarna i sågklingan tror jag finns där för att spärra vibrationer från att fortplanta sig ner till spindeln och vidare in i maskinen.
avr7000 skrev:Slitsarna på scanspeakbasarna... om jag inte minns fel är följande:
Man har mätt uppbrytningsfenomen och partialsvängningar i konen och sedan räknat ut ett listigt mönster av skurna slitsar som sedan förseglats från baksidan med typ dämplim, slitsar som minimerar uppbrytningsfenomenen och ger ett renare ljud.
Mvh
Stefan
Naqref™ skrev:Komplettering. Man har mätt med laserinterferometer och mätt var uppbrytningarna är som störst. Där har man skurit upp konen med laser och sedan fyllt i konen med dämpande matarial. Allt för att förhindra uppbrytningarna som kan bli pinsamt märkbara med så styva koner med så begränsad dämpning i surrounden.
paa skrev:Naqref™ skrev:Komplettering. Man har mätt med laserinterferometer och mätt var uppbrytningarna är som störst. Där har man skurit upp konen med laser och sedan fyllt i konen med dämpande matarial. Allt för att förhindra uppbrytningarna som kan bli pinsamt märkbara med så styva koner med så begränsad dämpning i surrounden.
Nackdelar då?
Naqref™ skrev:Glömde en nackdel. Utstrålningen blir inte helt rotationssymmetrisk.
Naqref™ skrev:Men jag tror det ska mätas snart på någon av dessa modeller.
Användare som besöker denna kategori: Adhoc och 16 gäster