Hjälp önskas till en horn newbe...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Hjälp önskas till en horn newbe...

Inläggav avr7000 » 2007-11-26 14:52

Alla bygger ju Tangband....
Så jag får väl oxå göra ett försök :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

TangBand W3-871S
Sinus Glasfiberhorn som faktiskt.se är gjorda för konelement.

Tänkte till att börja med köra dem tillsammans med mina basmoduler (som klarar att delas högt)

* Hur djupt ner kan man köra ett horn i denna storlek?
(24dB/oktav delning)

* Skulle det vara bra att fixa lite baffel runt hornöppningen?

* Skulle det vara bra om denna baffel i så fall var olikformad, dvs hade lite olika avstånd mellan baffelkant och hornkant i olika riktningar?

* Lyssnar man on-axis på sådana här eller finns det nån fördel med att t ex vinkla in dem lite?

* Elementet ensamt går ju ganska högt upp i frekvens, sabbar hornet diskantåtergivningen på något sätt?
(Jag tänker i o f s ev. lägga till en "toppdiskant" riktad lite uppåt för att få lite trevlig takreflex...)

* Kan man uppskatta hur mycket hornet förstärker elementets verkningsgrad?

Fler frågor kommer säkert...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-26 18:14

det där är väl en form av waveguide? horn används väl ihop med en kompressionsdriver? :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-11-26 18:27

Jag försökte faktiskt simulera fram ett frontladdat horn till W3:an (Som väl egentligen borde heta bakladdat. Elementet sitter ju längst bak på hornet.) i Hornresp, men hade svårt att få till det som jag ville ha det. För att det ska klara av att spela högt upp i frekvens så måste tydligen volymen mellan elementet och hornetets början vara så liten som möjligt.
Back in black!

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-26 19:18

Jag har inte lyckats någe fenomenalt med hornhögtalare hittills, men jag ska ändå ge dig några tips på den farliga gränsen till det tumregelmässiga:

* Hur djupt ner kan man köra ett horn i denna storlek?
(24dB/oktav delning)
Nånstans mellan 500Hz och 2kHz.
Var inte girig med den undre gränsfrekvensen, utan välj ett större horn om det låter dåligt när du delar så lågt som du skulle vilja.

* Skulle det vara bra att fixa lite baffel runt hornöppningen?
Nej. Tänk på det som att det eventuellt skulle vara bra att ge hornmynningen en rundad kant (något som förstås är lättare när hornet är runt istället för rektangulärt). "Lite baffel" liknar en rundad kant mer än ingen baffel alls i det här fallet.

* Elementet ensamt går ju ganska högt upp i frekvens, sabbar hornet diskantåtergivningen på något sätt?..
Hornet begränsar bandbredden både uppåt och nedåt jämfört med att spela elementet i en vanlig baffel (om det spelar linjärt då).

* Kan man uppskatta hur mycket hornet förstärker elementets verkningsgrad?
Jag tror att det är 6dB i det frekvensområde där hornet verkligen agerar horn. Men man ska ju hålla reda på det där med vad som är känslighet och verkningsgrad, och hur allt hänger ihop, och det gör inte jag. :lol:

Återgå till Teknikforum