Fråga om högtalarplacering och sladdar!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Fråga om högtalarplacering och sladdar!

Inläggav Moment-23 » 2007-11-29 16:22

1.
Jag har relativt nyligen köpt ett par dali ikon5 som jag tycker låter
trevligt tillsammans med nad c352. I broschyren till högtalarna står det tydligt att dessa inte ska vinklas innåt utan peka rakt fram.
Jag har observerat att många här på forumet föredrar invinklade högtalare.
Min fråga är då: Är dessa dali anorlunda konstruerade än de högtalare som skall vinklas innåt? Om, ja, vad är det i konstruktionen som skiljer?
Dali ikon5 har ju dubbla diskanter (vanlig + banddiskant) och dessa sprider rätt bra vad jag förstått. Är det detta som gör att de kan lyssnas på "från sidan" utan att ljudet försämras?

2.
Jag har ett kabelvelvete hemma som jag försöker åtgärda. Det är både stömkablar, signalkablar och högtalarkablar som ormar sig överallt i stereobänken på ett fult sätt.
Min fråga är: Kan man, utan att påverka ljudet, rulla ihop ström-, signal- och högtalarkablar och dra ihop med buntband så att man får vettiga längder som man lättare kan placera i bänken?
Eller blir det negativ påverkan på ljudet i samtliga eller i något fall?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-29 18:51

Det kan vara vettigt att ha lågsignalkablarna för sig. Jag har också för mig att åttor är bättre än ringar för högtalarkablar (lindad kabel = spole). Stereokabelpar kan väl tvinnas för att inte spreta och få lite bättre störhantering.

*Går och spanar bakom stereon - får huvudvärk*

Jag har försökt ordna härvan, men eftersom det är en rullhurts med TV ökar oordningen stadigt.

På sätt och vis är fetare och styvare dyrkablar bra, eftersom de inte trasslar ihop sig lika lätt som lakrits med vänner. Mina Supra Classic 1.6 ser så bleka och skrynkliga ut där de löper från högtalarna (först inuti stativen). Förlängningssladden till grenuttaget bytte jag till en stiligt mönstrad strykjärnssladd, som tyvärr drar till sig damm.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-29 18:55

guldfisk skrev:Jag har också för mig att åttor är bättre än ringar för högtalarkablar (lindad kabel = spole).

Det spelar inte så stor roll då båda ledarna är med i "spolen". Det blir 2 spolar ihop i motfas vilket tar bort induktansen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2007-11-30 00:32

Vad gäller Dalis rekommendation att inte vinkla högtalarna har nog inget att göra med de dubbla diskanterna. Jag har ett par Suite 3.5 som manualen säger ska stå rätt fram också. De har bara en diskant.

Jag har också funderat på om det är en speciell konstruktion som gör att de inte ska vinklas in. Är det någon kunnig på forumet som vet hur det ligger till?

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-11-30 00:43

Man kan få ett bättre impulssvar om högtalarna inte är invinklade, kanske en sämre frekvenskurva. Men med tanke på var rummet gör med frekvenskurvan villket som så spelar det ingen större roll.

Men hallå! testa :wink:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-30 01:15

Vissa högtalare är voicade så att dom har en jämn frekvenskurva lite off axis. On axis klingar dom ljust. Lösningen gör att man kan erhålla en "bättre" energirespons eller total utstrålning av ljud i rummet.

/Peter

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-11-30 12:18

Tack för svaren.

Om jag förstått det rätt så är alltså vissa högtalare konstruerade för att lyssnas på off axis? Det ger alltså en rakare frekvenskurva än om man lyssnar on axis?

Ang. sladdarna så var jag nog lite otydlig. Jag menar inte att jag ska linda ihop alla sladdar tillsammans utan att jag vill rulla ihop ström, signal och högtalarkablarna separat i varsinna snygga rullar, ihophållet med buntband, för att lättare kunna placera och dölja dem i bänken.

Men då är frågan om det är lämpligt (=icke ljudförstörande) att rulla ihop dessa tre typer av kablar (separat i varsinna rullar)?
Om, ja, ska man ha någon minsta radie på "rullen", tex för en vanlig strömkabel?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-30 12:29

Moment-23 skrev:Men då är frågan om det är lämpligt (=icke ljudförstörande) att rulla ihop dessa tre typer av kablar (separat i varsinna rullar)?
Om, ja, ska man ha någon minsta radie på "rullen", tex för en vanlig strömkabel?

Rulla ihop dem du men håll en diameter på ett par decimeter för att inte belasta kablarna mekaniskt i onödan.
- Militant slacker

Återgå till Teknikforum