Schemaritningsverktyg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Schemaritningsverktyg

Inläggav Morello » 2007-11-30 12:32

Nu startar vi en tråd enligt rubrik!

Vad har ni för favvoritprogam för att rita?

Orcad Capture är min favvorit. Det är ett genomkontempelrat system praktiskt fritt från buggar.

Sämsta junket jag testat är PADS Logic från Mentor Graphics, som verkar vara nått gammalt DOS-program man gjort ett windows-skal till.
Samma firma har ett program som heter DX Designer, vilket skall testas inom kort. Jag är dock skeptisk.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-30 12:38

Denna:

http://www.cadsoftusa.com/

Enkel att använda och göra egna symboler med.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-11-30 20:55

Jax skrev:Denna:

http://www.cadsoftusa.com/

Enkel att använda och göra egna symboler med.

http://www.freepcb.com/
och
http://veecad.com/

Den senare är lite speciell. Kolla!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Schemaritningsverktyg

Inläggav Michael » 2007-11-30 21:17

OrCAD Capture 7.20

Morello skrev:Det är ett genomkontempelrat system praktiskt fritt från buggar.
Vilken version kör du?

//Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-30 21:40

Schema: Papper och penna.
Layout: EdWin (inte bra men lagligt).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

MacBruce

Re: Schemaritningsverktyg

Inläggav MacBruce » 2007-11-30 21:40

Morello skrev:Nu startar vi en tråd enligt rubrik!

Vad har ni för favvoritprogam för att rita?

1) McCAD http://www.mccad.com/

2) gEDA http://www.geda.seul.org/

--

manw

Inläggav manw » 2007-11-30 22:13

För privat bruk hemma, har jag använt ExpressPCB www.expresspcb.com som är gratis och innehåller en schemaeditor som är enkel att använda, lägga till egna symboler etc. Tycker det blir ursnygga schemor snabbt o mycket enkelt.

Innehåller också ett enkelt kortläggningsprogram som funkar bra för konstruktioner med mindre komplexitet (inget auto-route etc.), lätt är det också att skapa nya footprints och knyta till symbolerna i schemat. Nackdelen är att det går inte att exportera i något vedertaget format, eller nätlista. Tanken med att programmet är gratis är att man skall beställa svindyra kort från dem. Men jag har använt det på ett sådant sätt att skriva ut en film och köra en fotografisk process därifrån.

Har också tittat lite på TinyCAD tinycad.sourceforge.net som verkar intressant. Det ingår i en hel svit http://tinycad.sourceforge.net/Links.html tillsammans med bland annat FreePCB och en Spice applikation.

Kom inte speciellt långt med den för jag förstod aldrig hur man skulle sätta pin-nummer på komponenterna för att kunna exportera en nätlista.

Kanske skulle man kunna skapa en användargrupp för denna programsvit på Faktiskt :wink:

En kolega på förra uppdraget/företaget där jag var rekomenderade något som heter "GEDA" eller "GNU EDA", men detta skall enbart gå att köra på UNIX/Linux burkar.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-30 22:49

manw skrev:En kolega på förra uppdraget/företaget där jag var rekomenderade något som heter "GEDA" eller "GNU EDA", men detta skall enbart gå att köra på UNIX/Linux burkar.

gEDA går nog att köra på "det mesta" numera; själv kör jag paketet under Mac OS X. Det är nog annars ett av de få programpaket, där utvecklingen av Windowsvarianter har släpat efter.
--

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-12-01 07:20

EdWin (fullversionen). Har använt den sen mitten på 80 talet då den hette EE designer. Det finns naturligtvis många kompetenta program, varav jag bara provat några på senare år. Är rätt nöjd med programmet och dess utveckling. Idag är ju alla moduler väl utvecklade.

Skulle vara roligt om naqref kunde utveckla sin åsikt om EdWin lite.

Sten R

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-12-01 18:29

jag började lära mig PADS logic , men har testat Orcad. Och tycker det är rent skit faktiskt. Samma sak med de andra stora.

PADS är bäst. Även om det är ett windows skall på ett dosprogram.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-01 18:56

Jag körde EdWin proffessionellt ett halvår och tyckte den var riktigt bra.

Till´vardags använder jag sPLAN för att rita schema och sPRINT för mönsterkortslayout. Inga finesser.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-01 21:23

Jag har inte caddat kretskort på 15 år nu, men jag minns med viss förtjusning hur jag körde programmet HiWire II på en 486:a. Det hade schemaritning och kretskortslayout med autorouter och fixade en layout med kanske 20-talet digitala kretsar på kanske en kvart. Om det gick igen vill säga. Annars fick man flytta en krets litegrann och köra igen.

Programmet gick under DOS i maximal upplösning på 1024x768 pixel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-01 21:39

Microwave Office... :wink:
Funkar faktiskt också för LF.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-12-01 23:37

Nu när jag har tänkt efter, så skulle jag också vilja rekommendera LTSPICE/SWITCHERCAD III och BodeCAD från Linear Technology:

http://www.linear.com/designtools/software/

"SwitcherCAD™ III is a high performance Spice III simulator, schematic capture and waveform viewer with enhancements and models for easing the simulation of switching regulators. Our enhancements to Spice have made simulating switching regulators extremely fast compared to normal Spice simulators, allowing the user to view waveforms for most switching regulators in just a few minutes. Included in this download are Spice, Macro Models for 80% of Linear Technology's switching regulators, over 200 op amp models, as well as resistors, transistors and MOSFET models. "

"BodeCAD™ works together with SwitcherCAD™ to perform large signal AC analysis automatically and extracts the bode plot of the power system. The user only needs to insert a voltage source in the feedback path and BodeCAD will invoke SwitcherCAD to do FFT analysis over the desired frequency range."

Båda är gratis och av mycket hög kvalitet. SwitcherCAD kan inte bara användas för switchade regulatorer utan är mer ett generellt eletronikverktyg.
--

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-12-02 00:54

Jag använde PCAD under många år, Orcad har jag aldrig kommit riktigt överens med, det fick bli lunch servetter och penna. PCAD fungerade direkt under DOS 3.x och var ett komplett system från schema till Gerber filer med PSpice och diverse andra analysprogram. Det var på 80-talet, Orcad var så sent som 2002, fransk version, vilekt gjorde det något mer komplicerat.

manw

Inläggav manw » 2007-12-04 09:49

Känns som syftet med att rita schema har varierat lite för skribenterna i de olika inläggen. Man kanske får lite olika svar beroende på vad man skall använda det till?

-> Rita snyggast möjliga schema för dokumentation.
-> Skapa nodlista för att lägga ett mönsterkort.
-> Skapa nodlista för Spice simulering.

För att dokumentera DIY så använder jag just denna ExpressSCH som jag nämner ovan, blir snyggt och är mycket lätt att använda.

För att göra simuleringar så använder jag LTspice gratisprogramvara, är trevlig och behändig att köra Spice, men ur dokumentationshänseende så tycker jag schemaeditorn suger. Detsamma gäller väl Orcad Capture/PSpice som jag körde någon version tidigare, själva ritprogrammet gillade jag inget vidare, men för att köra Spice så var det i alla fall "okej".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-12-04 10:33

rikkitikkitavi skrev:jag började lära mig PADS logic , men har testat Orcad. Och tycker det är rent skit faktiskt. Samma sak med de andra stora.

PADS är bäst. Även om det är ett windows skall på ett dosprogram.

PADS logic hanterar inte hirarkier med bussar och är således snudd på oanvändbart. Dessutom är redigering av scheman synnerligen tidskrävande då komponenterna "hoppar iväg" när man klickar på dem.

Vidare är Logic så fullt med buggar att man häpnar. Tex ändras textens storlek relativt gridden som funktion av zoom-läge. Jag har påtalat en hel del av detta för distrubutören.

Räknar man dessutom in prset om 14 kkr/licens framstår det hela som rent bondfångeri.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-04 10:47

Jag använder EAGLE Layout Editor. Enkel att använda, även om jag saknar en del funktioner. Men vad fan, det är gratis så länge man klarar sig med 80x100mm kort med max 4 lager. Och det gör jag.

Programet finns för linux och windows. För en relativt rimlig summa kan man köpa en privat licens för hobbybruk. Det finns varianter för profsen också med massor av lager och jättestora kort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-04 19:46

Jag använder helst MicroSim 8.

Det köptes in av OrCad för massor med år sen. Därefter köptes OrCad av Cadence.

OrCad 10.2 har jag använt och det har bättre interface till PCB designer än MicroSim.

Men schemaritning och pSpice är för mina ändamål helt överlägset med MicroSim.

SPECCTRA autorouter är inte så dumt men jag brukar vilja hjälpa till manuellt, speciellt med placeringen av komponenterna.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-12-04 21:24

Ja, Microsim (sedermera Orcad Schemtics) är en fantastisk editor i många avseenden, men den saknar möjlighet för hirarkier och är inte lämplig för komplexa system.

Vi kommer att testa Mentor graphics PADS DX Designer på jobbet. Vi får se om det är ett bra system. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2007-12-05 15:34

Använder Cadint som jag anser vara prisvärt !
Har även en antik Cadstar Maxi PC som körs i dos på en 486 !!
Den senare är primitiv men lättanvänd

Återgå till Teknikforum