Hur funkar det här med känslighet och impendan? (plug-lurar)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Hur funkar det här med känslighet och impendan? (plug-lurar)

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-05 12:27

I en annan tråd letade jag efter hörlursförstärkare men har lagt planerna på is då jag tror jag kan hitta en bättre lur istället, som bättre passar mina behov.

För närvarande har jag Koss Spark Plug(som jag inte är nöjd med). Förutom mer välljud så vill jag också ha mer tryck, starkare volym iaf. Det underbara drivverket är SonyEricsson W880i som uppenbart är alldeles för klen.

Koss Spark Plug mäter 112 dB/mW i 16 ohm.

Men tyvärr hänger jag inte med riktigt, jag behöver hjälp.

1.Känsligheten förstår jag, men vissa anger olika känslighet i förhållande till spänning?

T.ex. Etymotic Research som skriver såhär:

1 kHz sensitivity (ER•4B/ER•4S): 108 dB SPL for a 0.79 V input
(90 dB @ 0.1 V; 100 dB @ 1mW)
1 kHz sensitivity (ER•4P): 108 dB SPL for a 0.2 V input
(102 dB @ 0.1 V; 106 dB @ 1mW)

2. olika impendans, tex 16 ohm eller 13,21,25,32 ohm. Vad innebär det för mig som lyssnare, i vilken lur får jag starkast ljud?

Min uppfattning är att känslighet och impendans ihop, men innebär det att tex en lur som har 112 dBs känslighet ihop med en impendans på 32 ohm låter svagare än en lur med tex 112 dBs känslighet med tex 13 ohm?

Vore tacksam om någon kan reda ut det hela till mig. Nu är det ju inget som säger något om välljudet, men det blir definitivt lättare att gallra om jag vet ovanstående uppgifter ihop med kostnad och lite reviews.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-05 16:45

Du ser skillnaden mellan V och mW, va? Effekt P=U*I=U*U/R, spänning U=roten ur P*I. Fast jag blandar alltid ihop det när det gäller ljud och förstärkning.

1 mW i 16 ohm är 0,126 V.

Det borde bli 114 dB vid 0,2 V, 111 dB vid 0,1 V. Fast det stämmer inte alls för Etymotic: 0,79/0,1 är bara 9 dB. Fast med SPL tar man kvadraten på skillnaden blir det bättre? Log(7,9*7,9)=1,8, dvs 18 dB.

116 dB vid 0,2 V och 110 dB vid 0,1 V.

Lite förvirrad...

---

Impedansen ställer mest krav på strömkapaciteten i förstärkare, så 32 och 13 ohm låter lika starkt om känsligheten är angiven för samma spänning. Dock hänger nog känslighet och impedans ihop indirekt via konstruktionen för lurarna.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-05 18:33

Om vi utgår från att en given effekt ska matas in i luren, då behöver den med hög impedans betydligt högre spänning. Portabla utrustningar har dåligt med spänning ombord och jobbar därför med lägre impedanser och lägre spänningsving på hörlursutgångarna. Därför borde hörlurar med låg impedans fungera bättre med de portabla utrustningarna.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-05 20:52

RogerGustavsson skrev:Om vi utgår från att en given effekt ska matas in i luren, då behöver den med hög impedans betydligt högre spänning. Portabla utrustningar har dåligt med spänning ombord och jobbar därför med lägre impedanser och lägre spänningsving på hörlursutgångarna. Därför borde hörlurar med låg impedans fungera bättre med de portabla utrustningarna.

TACK!

Det var precis detta jag ville veta. Dvs att jag skall leta efter en lur med låg impendans och hög känslighet.

Guldfisk har ju försökt redogöra hur man skall räkna, men jag hänger inte med riktigt(gjorde inte det på fysiklektionerna tyvärr, ngt jag ångrar bittert idag).

Det som Guldfisk kanske missade var att för den oinvigde så är ERB, ERS och ERP tre olika lurar i olika utförande, kanske därför dom redovisar olika resultat.

Men HUR stor skillnad kan jag räkna med. Jag lisar lite olika exempel:

Sparkplug: 112 dB/mW och 16 ohm
Altec Lansing UHP 336: 115 dB/mW och 13 ohm
Westone UM-1: 114 dB/mW och 25 ohm
UE Superfi 5i Pro: 119 dB/mW och 21 ohm
UE Superfi 3i Studio: 115 dB/mW och 13 ohm
UE Triplefi : 117 dB/mW och 32 ohm
Atrio M5: 112 dB/mW och 32 ohm.

Det sura är att jag hittar ingenstans vilken spänning och mW min w880i matar ut, det hade faktiskt varit intressant att veta. Tycker det är konstigt att jag inte är nöjd med Sparkplug:ens styrka(det är nästan så det räcker). Men samtidigt så skränar den luren något frukansvärt så jag funderar på ngt lite bättre.

Tacksam för hjälp!!!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-05 21:04

Jag brukar jämföra med min gamla Sony VM-5 (tidig DD-modell, -82) tror den var på 2 x 20 mW uteffekt, dagens bärbara är väl vanligen ca 5 mW.... nånstans där kanske?

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2007-12-05 21:34

Hej alla! Jag började skriva innan Fjonkan skrev sitt senaste inlägg, kan kanske bli lite rörigt.

Impedansen är en angivelse hur mycket ström luren drar vid en viss inspänning (båda mätta i rms eftersom att lurar och högtalare inte är resistiva laster). Angiven impedans är alltid sk nominell impedans, dvs ett ungefärligt värde inom audioområdet.
Varför man mäter känslighet per W övergår mitt förstånd eftersom en högtalare per definition är konstruerad för att SPL skall vara linjär mot inspänningen för alla frekvenser. Däremot pga impedansvariationer och fasvinklar så kommer den elektriska effekten att variera beroende på frekvens.
Därför hajar jag inte varför dom anger SPL/mW.

Min uppfattning är att känslighet och impendans ihop, men innebär det att tex en lur som har 112 dBs känslighet ihop med en impendans på 32 ohm låter svagare än en lur med tex 112 dBs känslighet med tex 13 ohm?

Nej, men det innebär att den med högre impedans drar mindre ström.
Det innebär inte någonting annat per definition. De två hänger dock ihop, en lur med hög känslighet har oftast låg impedans, jämfört med en i samma klass som har lägre känslighet, men det behöver inte alltid vara sant.

Det var precis detta jag ville veta. Dvs att jag skall leta efter en lur med låg impendans och hög känslighet.

Nej, det tycker jag inte!!!
Välj inte efter känslighet/impedans. Det skulle kunna vara så att din ltelefons förstärkare inte orkar driva för låga impedanser nämligen.
Den orkar inte förse dina lurar med den ström dom behöver, strömmen stryps så att säga. Villket yttrar sig som distorsion om det är så (men alla är inte lika känsliga för distorsion).

Det sura är att jag hittar ingenstans vilken spänning och mW min w880i matar ut, det hade faktiskt varit intressant att veta. Tycker det är konstigt att jag inte är nöjd med Sparkplug:ens styrka(det är nästan så det räcker). Men samtidigt så skränar den luren något frukansvärt så jag funderar på ngt lite bättre.

Jag kan lova dig att den teoretiska maximala uttefekten (ähum... "milliwatten" :)) från din telefon INTE är begränsningen i sammanhanget. Den kan ju driva såna däringa småhögtalare eller hur? Och riktiga "storlurar" borde den väl rimligtvis också klara? Sådana har i regel lägre känslighet. Mycket lägre.

Det kan också tänkas att dina lurar helt enkellt inte orkar med det ljudtryck du längtar efter, villket du också borde känna av som distorsion. Det låter skräp helt enkellt.

Men samtidigt så skränar den luren något frukansvärt så jag funderar på ngt lite bättre.

Verkar som det senare problemet tycker jag. Luren suger.

Värt att notera är att basen försvinner med KOSS-lurarna om dom inte sitter helt tätt. Pilligt var det för mig iaf.
Du gör rätt i att skaffa nya lurar hursomhelst.

Vad gäller valet mellan två ovanstående lurar så bör vi verkligen ta impedansen i beaktning:

Impedance (ER•4B/ER•4S): 100 Ohms nominal
Impedance (ER•4P): 27 Ohms nominal

100 Ohm är ganska hög impedans. Så hög att det faktiskt uttryckligen står att den kräver hörlursförstärkare för att fungera i portabla sammanhag. 4P har en mer rimlig impedans och är den du skall välja om valet står mellan ovanstående.

Men är du ute efter välljud så bör du leta efter ett par som inte är in-ear tror jag. Och prova dig fram för allt i världen! Specar är alltid kryddade lite extra. Och det är det subjektiva som räknas i slutändan, hur nöjd du är alltså. Prova dig fram!

Oj det vart ett lång inlägg! Lycka till! /Doktorn

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-06 01:57

Hej, tackar för all respons. Jag skall skriva lite varför denna tråden uppkommit och mina erfarenheter, så kanske det skall vara lättare att komma till någon slutsats.

Seriös portabel lyssning började för mig med bärbar MD-spelare, en Panasonic som jag tyckte hade bra ljud. Till den hade jag ett par Koss Porta Pro.

Därefter skaffade jag en Ipod Gen 2 som också hade bra ljud, men inte riktigt lika bra som Panasonicen. Men den lirade fint ihop med Porta Pro.

Därefter så blev det mkt SE K750i, man hade telefon alltid med sig, den funkade ihop med Portan(om jag inte minns fel) och även bra ihop med Spark plug(så bra det antagligen kan bli).

Sen uppdaterade jag till w880i, märkte direkt av skillnaden i uteffekt jämfört med alla ovanstående spelare. Med original SE-lurar så låter det som att basen är tillbakahållen och det låter nästan som att när basanslaget slår så dör övriga frekvenser, inte bra alltså, hemskt att lyssna på. Därefter testade jag med Porta pro, men märkte att den inte kunde spela lika starkt som ovanstående spelare, jag var inte nöjd med trycket helt enkelt. Därefter har jag testat med Spark plug och det gav ett bättre resultat. För säkerhets skull så testade jag ett par Philips Hp890(inte så bra dom heller, men det är fullstor lur). Även där krävs mer uteffekt enligt mig.

Jag är en hands-on kille, jag lyssnar och testar, inte så elektroniktekniskt kunnig som man önskar, men lär mig så smått.

Så min slutsats var att skaffa mig en extern portabel hörlursförstärkare för att kunna driva tex Porta Pro, men kom på andra tankar då bl.a. koffe rekommenderade AKG k412p som hade en känslighet på 125db/mW. I samma stund så antog jag att det borde finnas pluggar med samma känslighet. Jag gillar pluggarna, man kan alltid ha dom i fickan med sig om man vill lyssna, alltid redo. Så därför kan jag tänka mig att lägga lite pengar på en bra Plugg, men jag vill ta reda på vilken som ger mest tryck(inte för sakens skull) för att jag vill inte uppleva samma sak som med Porta Pro, dvs att det känns inte tillräckligt. Därför vill jag få reda på hur det hänger ihop.

Doktorn, tackar för din ambition, men jag hänger egentligen inte med helt och hållet, måhända att jag är lite trög(bare with me) men ställer lite dumma frågor här nere:

Om en lur med högre impedans drar mindre ström så borde detta vara ultimata alternativet till en portabel enhet?

När jag läste om hörlursförstärkare så förstod jag det som att ju större impedans så var det mer troligt att man behövde förstärkare, stämmer detta?

För närvarande så spelar telefon bäst med luren som har lägst impedans, dvs 16 ohm(spark plug) då Porta har 60 ohm och Hp890 har 32 ohm. Så om varför telefonens förstärkare inte klarar av lägre impedanser, varför låter det då starkast?

Angående externa högtalare till telefon så stor det inte nämnt ngt om vilken effekt dom har osv. Däremot står det att dom drivs av telefonens batteri, vilket kan innebära att dom är aktiva?

Bena gärna ut SPL? Alla nämner inte det i sina specar.

Men det där med impedans, vill man varken ha för hög eller för låg, jag har lite svårt att hänga med? (trög kanske?)

Bas finns det i överflöd i Spark plug, men luren lämnar övrigt att önska, mellanregister och uppåt är tillbakadragna och måste oftast EQ:as för att framstå normalt. Så det är liksom inte bara bas och tryck jag är ute efter, men samtidigt vill jag inte finna mig själv att alltid maxa volymen utan att vara nöjd.

Slutligen skulle jag jättegärna vilja lyssna på samtliga, men många finns nog inte i Sverige som jag förstått. Sedan kan jag tycka att In-ear lurar är lite personligt, dom sitter faktiskt inne i öronen, vem vill prova dom när 300 pers har haft dom?

Förstår att In-ear inte är det ultimata, men jag tycker det är smidigt och det finns faktiskt en uppsjö med lurar/tillverkare, så jag tror att jag kan iaf höja nivån från Spark plug märkbart. Det är en In-ear jag vill ha, iaf just nu.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-06 03:40

Fjonkalicious skrev:
Därefter så blev det mkt SE K750i, man hade telefon alltid med sig, den funkade ihop med Portan(om jag inte minns fel) och även bra ihop med Spark plug(så bra det antagligen kan bli).

....

Jag är en hands-on kille, jag lyssnar och testar, inte så elektroniktekniskt kunnig som man önskar, men lär mig så smått.

Samma här, hands on och inte stor erfarenhet av riktigt jättebra/dyra grejer - men har länge använt portabelt ljud i olika former och kan dela med mig av mina praktiska och högst ovetenskapliga erfarenheter :)

Har dock ännu ej testat in-ear eller telefoner särskilt mycket alls.

Min erfarenhet säger mig:

- att den där Spark Plug är på tok för billig, helt enkelt. Lurar till det priset kan luras med vad som verkar vara bra bas, men sedan upptäcker man bristerna, som du gjort, inte minst i övriga register. Kass diskant osv.

- kolla lurar av olika sort, i prisklassen åtminstone ca 300:- (och uppåt) Väsentlig skillnad från alla lågprislurar oavsett märke. Jämför karaktär och framför allt passform/komfort. (kanske inte så stora skillnader för olika in-ear..?)

- Jag skulle snarare gå efter t.ex. frekvensomfång och membran/magnettyp än just impedans. Känslighet också möjligen, men sånt går som sagt hand i hand, bedöm helheten. Sladdkvalitet t.ex.

Spark plug har 10-20000hz och hela 112(!?) i känslighet, 16 ohm. Mysko. En Sony i samma prisklass (101:-) har 12-22000hz (108bd, 16ohm).

Eftersom Koss bara mest tycks ha låg/mellanpris så skulle jag, om jag ville ha in-ear, kanske hellre spana in Sony MDR EX71SL för ca 339:- Lagom pris, 6 - 230000hz (åt rätt håll!) 16ohm, 100db(vet ej om känsligheten kan vara lägre av naturliga skäl för in-ear?)

Vad gäller känslighet så tror jag (med brasklapp enl ovan för in-ear!) att ett värde på ca 106-110 vid 16 ohm är fullt ok för att kunna spela högt och bra med praktiskt taget vilken apparat som helst.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2007-12-06 17:13

Hmmmm.....
Nej Fjonkan, det stämmer nog som du säger att den helt enkellt är för klen. Ingen "barnspärr" som du missat (finns en i min IPod iaf)?
Jag kunde bara inte tänka mig en musikmobil som inte orkar med ett par Porta Pro. Det är ju liksom själva referensen tycker jag.
Suck på Sony Ericsson. När ska dom göra mågot riktigt bra?
Det skulle iofs kunna vara en kombination av båda problemen, får låg spånningsförstärkning i förstärkaren, samt ävan dålig förmåga att driva låga impedanser.
Jag tvivlar hur som helst på att du kan hitta ett par lurar med signifikant högre känslighet än Spark Plug. Iaf känslighet mätt i SPL (Sound Pressure Level, "decibellen") per volt. SPL per effekt är något annat.

Du får ursäkta min något sarkastiska smiley i mitt förra inlägg, det är ganska många som blandar ihop enheter och storheter. Ofta ser man någon skriva "herzen" istället för frekvensen "ohmen" istället för resistans/impedans etc.

Jag hoppas verkligen att någon av dom begåvade här på forumet som faktiskt kan räkna på saker joinar in i diskussionen snart!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-06 22:32

Jag hoppas också på att någon kan hjälpa mig att reda ut mitt problem.

Hittade förresten dessa precis, verkar passa mitt behov, kanske inte direkt en "hifi" produkt iom att den skickar över Bluetoothprotokoll men samtidigt så kanske jag kringgår problematiken då den har inbyggd förstärkare.

http://www.audiocubes.com/category/Head ... hones.html

Behöver än dock hjälp med de andra frågor, mkt tacksam för hjälp.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-07 14:58

Bump :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-12-07 23:41

Ett stort problem med öronpliggar och in-ear lurar är att specifikationerna ofta är väldigt långt ifrån sanningen. Det säljer att ha "bra" siffror, och de flesta kunder bryr sig inte om ifall de inte stämmer alls.
Prova t.ex. att spela en testsignal 1kHz och spela sedan på samma volyminställning en testsignal på t.ex. 25Hz. Om luren är specad till att gå till t.ex. 6Hz så borde den spela ungefär lika högt på dessa testtoner.
Resultatet är slående.

Nästa sak är att impedansen är långt ifrån rak. Tyvärr så visar normalt ingen tillverkare denna information. Om utgångssteget har en viss impedans så påverkar det utresultatet rejält.

Än viktigare är passformen av luren i ditt öra. Tyvärr är detta väldigt individuellt, och inga tester som andra personer har gjort kan ge dig speciellt mycket hjälp här. InEar lurar av lite bättre klass brukar komma med flera storlekar på utbytbara delar som gör att de oftast går att få att passa relativt bra.
Om du provar en billig lur av en tillverkare och den passar riktigt bra så skulle jag satsa på en dyrare lur av samma tillverkare.

När det gäller Koss Spark Plug så anses den vara extremt mycket sämre än dess föregångare Koss the Plug.
Däremot en musikmobil som inte kan spela bra med Koss Porta Pro skulle jag anse vara en graft deffekt konstruktion och helt enkelt lämna tillbaka den.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2007-12-08 00:06

Fjonkalicious skrev:Jag hoppas också på att någon kan hjälpa mig att reda ut mitt problem.

Hittade förresten dessa precis, verkar passa mitt behov, kanske inte direkt en "hifi" produkt iom att den skickar över Bluetoothprotokoll men samtidigt så kanske jag kringgår problematiken då den har inbyggd förstärkare.

http://www.audiocubes.com/category/Head ... hones.html

Behöver än dock hjälp med de andra frågor, mkt tacksam för hjälp.

Mvh

Filip

Din telefon innehåller en förstärkare den också. Frågan är om just den här är bättre?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-12 00:09

Försöker lyfta med lite kurvor, det brukar väl de flesta här inne gå igång på:

Här är 4 lurar , varav 3 är intressanta, Porta Pro har jag som referens för min egen skull:

http://graphs.headphone.com/graphCompar ... =0&graphID[]=615&graphID[]=465&graphID[]=627&graphID[]=165

Samma lurar som mäter Impedans:

http://graphs.headphone.com/graphCompar ... =3&graphID[]=615&graphID[]=465&graphID[]=627&graphID[]=165

Distorsion:

http://graphs.headphone.com/graphCompar ... =1&graphID[]=615&graphID[]=465&graphID[]=627&graphID[]=165

Vad säger ni nu då? 8)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-12-12 00:48

Jag använder en iPod Nano gen2 när jag inte är hemma. De bifogade låtsashörlurarna åkte i sophinken redan första dagen. Testade lite olika hörlurar; Koss Sparkplug tyckte jag inte om, använde ett tag Sony Fontopia MDR-E931LP (10-23 000Hz 108.0dB/mW 16ohm) för ca 350kr men använder uteslutande Sennheisers CX300 i dag (18-21000Hz 112dB(1kHz 1Vrms)) för 349kr på Siba. Siffrorna säger mig inte mycket - jag använde öronen. Väl värt att prova... :wink:
semper simplicissima solutio

Återgå till Teknikforum