Hej alla! Jag började skriva innan Fjonkan skrev sitt senaste inlägg, kan kanske bli lite rörigt.
Impedansen är en angivelse hur mycket ström luren drar vid en viss inspänning (båda mätta i rms eftersom att lurar och högtalare inte är resistiva laster). Angiven impedans är alltid sk nominell impedans, dvs ett ungefärligt värde inom audioområdet.
Varför man mäter känslighet per W övergår mitt förstånd eftersom en högtalare per definition är konstruerad för att SPL skall vara linjär mot inspänningen för alla frekvenser. Däremot pga impedansvariationer och fasvinklar så kommer den elektriska effekten att variera beroende på frekvens.
Därför hajar jag inte varför dom anger SPL/mW.
Min uppfattning är att känslighet och impendans ihop, men innebär det att tex en lur som har 112 dBs känslighet ihop med en impendans på 32 ohm låter svagare än en lur med tex 112 dBs känslighet med tex 13 ohm?
Nej, men det innebär att den med högre impedans drar mindre ström.
Det innebär inte någonting annat per definition. De två hänger dock ihop, en lur med hög känslighet har oftast låg impedans, jämfört med en i samma klass som har lägre känslighet, men det behöver inte alltid vara sant.
Det var precis detta jag ville veta. Dvs att jag skall leta efter en lur med låg impendans och hög känslighet.
Nej, det tycker jag inte!!!
Välj inte efter känslighet/impedans. Det skulle kunna vara så att din ltelefons förstärkare inte orkar driva för låga impedanser nämligen.
Den orkar inte förse dina lurar med den ström dom behöver, strömmen stryps så att säga. Villket yttrar sig som distorsion om det är så (men alla är inte lika känsliga för distorsion).
Det sura är att jag hittar ingenstans vilken spänning och mW min w880i matar ut, det hade faktiskt varit intressant att veta. Tycker det är konstigt att jag inte är nöjd med Sparkplug:ens styrka(det är nästan så det räcker). Men samtidigt så skränar den luren något frukansvärt så jag funderar på ngt lite bättre.
Jag kan lova dig att den teoretiska maximala uttefekten (ähum... "milliwatten"

) från din telefon INTE är begränsningen i sammanhanget. Den kan ju driva såna däringa småhögtalare eller hur? Och riktiga "storlurar" borde den väl rimligtvis också klara? Sådana har i regel lägre känslighet. Mycket lägre.
Det kan också tänkas att dina lurar helt enkellt inte orkar med det ljudtryck du längtar efter, villket du också borde känna av som distorsion. Det låter skräp helt enkellt.
Men samtidigt så skränar den luren något frukansvärt så jag funderar på ngt lite bättre.
Verkar som det senare problemet tycker jag. Luren suger.
Värt att notera är att basen försvinner med KOSS-lurarna om dom inte sitter helt tätt. Pilligt var det för mig iaf.
Du gör rätt i att skaffa nya lurar hursomhelst.
Vad gäller valet mellan två ovanstående lurar så bör vi verkligen ta impedansen i beaktning:
Impedance (ER•4B/ER•4S): 100 Ohms nominal
Impedance (ER•4P): 27 Ohms nominal
100 Ohm är ganska hög impedans. Så hög att det faktiskt uttryckligen står att den kräver hörlursförstärkare för att fungera i portabla sammanhag. 4P har en mer rimlig impedans och är den du skall välja om valet står mellan ovanstående.
Men är du ute efter välljud så bör du leta efter ett par som inte är in-ear tror jag. Och prova dig fram för allt i världen! Specar är alltid kryddade lite extra. Och det är det subjektiva som räknas i slutändan, hur nöjd du är alltså. Prova dig fram!
Oj det vart ett lång inlägg! Lycka till! /Doktorn