Konjugatlänkar för basresonansen i en högtalare verkar ganska ovanliga. Beror det bara på kostnaderna eller finns det andra nackdelar?
Undrar,
D
Moderator: Redaktörer
Keba skrev:Ja, det finns fördelar. Dels kan det nog trots allt vara bra för en del stärkare, men framförallt kan det vara helt nödvändigt i en del konstruktioner för att få till delningsfiltret. Iaf i mitt hembygge var det nödvändigt för att få önskad tonkurva. Det är faktiskt inte så dyrt, för man kan linda spolar med tunn tråd och använda elektrolytkondingar. Det ska ju ändå vara en del serieresistans i kretsen. Jag förutsatte nu att det hela rörde sig om en serieresonanskrets parallellt med baselementet för att kompensera impedanskurvan för impedanstoppen (topparna)
Naqref™ skrev:Skulle det finnas några fördelar att hantera den (de om det är en basreflexlåda)? Dämpfaktorn brukar vara som lägst i basen även för de mest dogmatiska rörstärkare.
Dahlqvist skrev:Keba skrev:Ja, det finns fördelar. Dels kan det nog trots allt vara bra för en del stärkare, men framförallt kan det vara helt nödvändigt i en del konstruktioner för att få till delningsfiltret. Iaf i mitt hembygge var det nödvändigt för att få önskad tonkurva. Det är faktiskt inte så dyrt, för man kan linda spolar med tunn tråd och använda elektrolytkondingar. Det ska ju ändå vara en del serieresistans i kretsen. Jag förutsatte nu att det hela rörde sig om en serieresonanskrets parallellt med baselementet för att kompensera impedanskurvan för impedanstoppen (topparna)
Nej, jag avsåg ett RCL nät parallellt med delningsfiltret för att impedansutjämna hela konstruktionen kring resonans. Basresonansen har ju sällan någon påverka på filtret eftersom den ligger så lågt ned i frekvens. Det är snarare baselementets induktans vid högre frekvenser som gör att en en RC-länk parallellt med baselementet blir nödvändigt för att kunna skapa ett fungerande lågpassfilter. (Eller?)
Keba skrev:F.ö. så misstänker jag att vissa förstärkarkonstruktioner kan bli instabila med en belastningsimpedans som varierar kraftigt med frekvensen. Har man en sådan stärkare är det nog väldigt bra att jämna till impedanskurvan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster