Moderator: Redaktörer
Asvent skrev:Hej!
Vem är "Höken"?
Martin
lilltroll skrev:AR modeller är klart bättre än 3-punkters DÁppolito.
Svante skrev:lilltroll skrev:AR modeller är klart bättre än 3-punkters DÁppolito.
Ja, det är nog under förutsättning att man har en riktigt bra modell av talspoleinduktansen. Jag minns från mina egna försök med den enklare modell som finns i Basta! att modellbristen fick detektionen att skruva på de skruvar den hade, vilket gjorde att tex Re blev alldeles fel. Eller, ja, iaf någon ohm fel. d'Appolito är sund såtillvida att man mäter bara kring resonansen och om talspoleinduktansen spökar till det så gör den det inte där.
lilltroll skrev:Svante skrev:lilltroll skrev:AR modeller är klart bättre än 3-punkters DÁppolito.
Ja, det är nog under förutsättning att man har en riktigt bra modell av talspoleinduktansen. Jag minns från mina egna försök med den enklare modell som finns i Basta! att modellbristen fick detektionen att skruva på de skruvar den hade, vilket gjorde att tex Re blev alldeles fel. Eller, ja, iaf någon ohm fel. d'Appolito är sund såtillvida att man mäter bara kring resonansen och om talspoleinduktansen spökar till det så gör den det inte där.
Nja, alltså jag anpassar bara i frekvensområdet mellan 0 - f0 Hz.
Om jag har ett litet modellfel så kan jag faktorisera AR modellen och identifiera fs Qts,Qms,Qes samt Re utifrånfrån polynomkoef.
Från analogin ser vi att vi har den mekaniska modellen i serie med den elektriska dvs Be/Ae+Dm/Cm=(BmCm+AmDm )/AmCm.
Polynomfaktoriseringen särskiljer nu AM samt Cm då jag kan identifiera ena konjugatparet i AM, vilket ger oss fs, Qts Qms Qes utan skuggeffekter från Le. Dessutom fås även Re ut utan att vi behöver mäta vid frekvensen 0 Hz vilket inte göres med ett ljudkort.
Jag gör alltså inte mitt modellbygge på det inspelade datat, utan ifrån den skattade impedansen och LMS fit. På det sättet kan jag kombinera modelllen för talspolen som inte passar att beskriva på polynomform ifrån den mekaniska delen som låter sig väl beskrivas, nåväl i alla fall TS identifiering utifrån polynommodellen.
Annars är jag inne i en never ending story. Vad är Re egentligen? (Felskattat Re ger fel Q), vad tillhör den mekaniska världen och vad tillhör den elektriska världen (När Le smyger sig in så påverkas Q och fs om generatorimpedansen är låg)?
Svante skrev:Re är fö DC-resistansen, och den mäter man lämpligast med en ohmmeter.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Re är fö DC-resistansen, och den mäter man lämpligast med en ohmmeter.
Fast mäter man den på högkänsliga element med stora membran i miljöer med ljud så kan det bli lite svårt ibland.
Svante skrev:lilltroll skrev:Svante skrev:lilltroll skrev:AR modeller är klart bättre än 3-punkters DÁppolito.
Nja, alltså jag anpassar bara i frekvensområdet mellan 0 - f0 Hz.
Om jag har ett litet modellfel så kan jag faktorisera AR modellen och identifiera fs Qts,Qms,Qes samt Re utifrånfrån polynomkoef.
Från analogin ser vi att vi har den mekaniska modellen i serie med den elektriska dvs Be/Ae+Dm/Cm=(BmCm+AmDm )/AmCm.
Polynomfaktoriseringen särskiljer nu AM samt Cm då jag kan identifiera ena konjugatparet i AM, vilket ger oss fs, Qts Qms Qes utan skuggeffekter från Le. Dessutom fås även Re ut utan att vi behöver mäta vid frekvensen 0 Hz vilket inte göres med ett ljudkort.
Jag gör alltså inte mitt modellbygge på det inspelade datat, utan ifrån den skattade impedansen och LMS fit. På det sättet kan jag kombinera modelllen för talspolen som inte passar att beskriva på polynomform ifrån den mekaniska delen som låter sig väl beskrivas, nåväl i alla fall TS identifiering utifrån polynommodellen.
Annars är jag inne i en never ending story. Vad är Re egentligen? (Felskattat Re ger fel Q), vad tillhör den mekaniska världen och vad tillhör den elektriska världen (När Le smyger sig in så påverkas Q och fs om generatorimpedansen är låg)?
Ja, jo, det går ju att fiffa till det.
Re är fö DC-resistansen, och den mäter man lämpligast med en ohmmeter.
Svante skrev:Ja, jag menar ju att om du inte har absolutkalibrerat mätsystemet så är du ute på hal is i alla fall. Re är ju en av de få storheterna som är lätt att mäta och där det är lätt att ha koll på hur stor noggrannheten är.
Jag tror inte (förrän jag ser det) att en impedanskurveanpassning kan pricka rätt på Re med samma precision som en multimeter. Om du kalibrerar ditt mätsystem med ett precisionsmotstånd på kanske 10 ohm, och sedan gör modellanpassningen och jämför mot multimetervärdet så ger jag mig på att det skiljer en hel del. Tills jag har sett motsatsen, vill säga.
lilltroll skrev:Mitt dilemma ligger mer på om Re är 5.72 ohm eller 5.78 ohm, att Rms inte är well behaived, samt att Cms är speciell.
phon skrev:Multimeter å multimeter .... min Meterman (den jag hade på labben, 1500:- ) går inte att mäta Re på en högtalare med. Den är så känslig för buller som kommer in via konen att det bara står och fladdrar. Med de andra multimetrar jag har på jobbet så skiljer det mer än en halv ohm för samma element. Jag skulle definitivt behöva något bättre. Får väl snida ihop en brygga .... eller vänta på Lilltroll .......
Svante skrev:lilltroll skrev:Mitt dilemma ligger mer på om Re är 5.72 ohm eller 5.78 ohm, att Rms inte är well behaived, samt att Cms är speciell.
Men alltså... 5,72 eller 5,78 ohm... Inte kan du påstå att du har den precisionen i dina mätningar? Om du får 5,74 ohm och ohmmetern visar 5,3 ohm så bör du väl inte ange Re med två decimaler?
Då får du ta till fyrtrådsmätning, i båda fallen.
Svante skrev:
2. Låt algoritmen peta på Re. Anpassningen till impedanskurvan blir bättre, men värdet på Re blir fel eftersom modellen inte är perfekt kring f0. När Re är fel blir värdena på Qts etc fel. Dessutom; om man i efterhand ändrar Re (i Basta!) till det verkliga värdet, blir kurvanpassningen sämre än om kurvanpassningen hade tvingats till best fit med Re förbestämd.
Ettan hänger på att kalibreringen är riktig, men det måste den ju vara i varje vettigt mätsystem iaf.
Tvåan är en sån där typisk signalprocessarapproach. "Jag bryr mig inte om verkligheten, men får kurvan att passa på tiondelen". Det brukar kunna ge hur tokiga resultat som helst.
lilltroll skrev:OK, Svante innan du fortsätter och mopsa dig![]()
![]()
Svante skrev:Kursen i Högtalarkonstruktion som jag håller i förkortas "HöK".
Svante skrev:lilltroll skrev:OK, Svante innan du fortsätter och mopsa dig![]()
![]()
Jag mopsar mig aldrig.![]()
Användare som besöker denna kategori: Trassel och 16 gäster