Jord

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JONAS30

Jord

Inläggav JONAS30 » 2007-12-31 01:01

Hej,
kan någon på ett enkelt sätt förklara varför det finns jordade kontakter? Antar att det har med säkerhet att göra, men varför behöver vissa apparater och vissa inte?
Vilka risker utsätter jag apparaten/mig för när jag tar min jordade kontakt i ett ojordat uttag. Kan det ha någon påverkan på bild/ljud?

MVH Jonas

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-31 01:19

Det är mycket riktigt en säkerhetsfunktion. Jordledningen är ansluten till apparatens chassi och tanken är att om chassit av någon anledning skulle bli strömförande kommer ström att flyta genom jordledningen vilket leder till att säkringen går om strömmen är stor nog. I moderna elinstallationer finns också oftast jordfelsbrytare som bryter strömmen direkt ifall det börjar flyta ström genom jordledningen.

Ljudpåverkan i form av brum kan uppstå om man kopplar samman flera jordade apparater. Detta eftersom apparaterna är sammankopplade dels via sina jordledningar, dels via signaljord. Lösningen på detta problem brukar vara att man har jordat uttag till bara en av apparaterna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-31 01:23

Magnuz skrev: I moderna elinstallationer finns också oftast jordfelsbrytare som bryter strömmen direkt ifall det börjar flyta ström genom jordledningen.

Är det verkligen så? Är det inte snarare så att när det inte är balans mellan fas och nolla, t.ex när strömmen går från fas genom kroppen och ut i vattenledningen, som jordfelsbrytaren slår ifrån? Och i det fallet går det ju ingen ström i jordledningen.

Man ska dock inte förutsätta att det finns jordfelsbrytare, däremot bör man förvissa sig om att det gör det!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-31 01:33

paa skrev:Är det verkligen så? Är det inte snarare så att när det inte är balans mellan fas och nolla, t.ex när strömmen går från fas genom kroppen och ut i vattenledningen, som jordfelsbrytaren slår ifrån? Och i det fallet går det ju ingen ström i jordledningen.

Jag är inte hundra, men jag har varit med om att det gått att åtgärda "okynnesutlösande" (små krypströmmar) jordfelsbrytare genom att man helt sonika kopplar bort jorden. (Obs! Det här är alltså inget jag på något vis rekommenderar!)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-31 01:42

Magnuz skrev:
paa skrev:Är det verkligen så? Är det inte snarare så att när det inte är balans mellan fas och nolla, t.ex när strömmen går från fas genom kroppen och ut i vattenledningen, som jordfelsbrytaren slår ifrån? Och i det fallet går det ju ingen ström i jordledningen.

Jag är inte hundra, men jag har varit med om att det gått att åtgärda "okynnesutlösande" (små krypströmmar) jordfelsbrytare genom att man helt sonika kopplar bort jorden. (Obs! Det här är alltså inget jag på något vis rekommenderar!)

Jo osymmetrin kan naturligtvis uppstå via jordledningen också, men det är inte specifikt jordströmmen som kontrolleras och styr brytfunktionen, utan det att det "försvinner" ström som skulle gått tillbaka till nollan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-31 01:46

paa skrev:Jo osymmetrin kan naturligtvis uppstå via jordledningen också, men det är inte specifikt jordströmmen som kontrolleras och styr brytfunktionen, utan det att det "försvinner" ström som skulle gått tillbaka till nollan.

Det stämmer säkert, det ökar ju säkerheten högst påtagligt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-31 03:43

Ja, jordfelsbrytaren känner av skillnaden i ström mellan fas och nolla, vilken ska vara noll. Är den över en viss tröskel kan man anta att en del av strömmen som skickades ut i fasen inte kom tillbaka, utan har smitit iväg någon annastans. Det kan vara genom jordledaren, men också ut genom en människokropp till en diskbänk. Det är det senare jordfelsbrytaren i första hand är avsedd att skydda emot.

Skyddsjordade apparater har en extra jordledning som är förbunden med chassiet. Om något går fel i apparaten så att fasen kommer i kontakt med chassiet så går strömmen via jordledaren tillbaka till proppskåpet (där skyddsjord och nolla sitter ihop). Vanligen så går proppen då eftersom strömmen blir hög.

En del apparater är dubbelisolerade, dvs så bra isolerade att man inte anser att de behöver ha ett skyddsjordat chassie. Det kan vara just en extra bra isolering av de strömförande delarna, men det kan också vara så att apparaten har ett plasthölje och då finns det ju inget att skyddsjorda. Sådana apparater har inte någon jordledare utan en sån där platt "europakontakt" med bara två stift.

Sen finns det äldre apparater som inte är skyddsjordade, och som inte är dubbelisolerade. De har en stor propp som inte passar i ett jordat uttag. De kan alltså inte användas i kök eller badrum och inte heller i nyare installationer (man monterar regelmässigt jordade uttag i nyinstallationer numera).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-12-31 12:42

Ojordade apparater brukar få en spänning i chassiet relativt jord. Detta är väl p.g.a. läckströmmar i nätdelen. Spänningen kan vara över 100 volt, men strömmen är väldigt lite. Vissa apparater har högre ström tillgängligt än andra. Kan kännas i kroppen om man tar på chassiet och samtidigt i något jordat föremål. Det går också ibland att få gnistor (långvariga) genom att hålla en kabel (SCART!) lite löst mot apparaten.

Hur står får denna ström vara?
Borde väl vara specat för att en apparat skall få vara CE märkt.

//Michael

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-31 13:25

Jo, tidigare var strömmen specad av det störst värdet på Y-kondensatorn till 4.7 nF. Har inte kollat hur standarden är skriven idag, men troligen ingen större skillnad.
Normalt är värdet 2.2 nF, en konding från respektive terminal till jorden.
Spänningsdelning gör sedan att man får halva nätspänningen i höljet, men med väldigt lite ström.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-12-31 13:35

Jag fick lite pirr i fingrarna i min förra lägenhet, när jag kopplade in digitalboxen så var den jordad via antennkabeln och kabeltv-nätet. Brum fick jag också! En galvanisk åtskiljare till antennen så var problemet löst...

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-31 13:50

Jo ... jord är svårt ... vill man ha koll på vart jorden "finns" så kan man koppla in en 1:1-transformator med mittutag på sekundärlindningen (2X115 V) och då definiera den potential man får på höljet. Oftast den ultimata kopplingen, men den kräver ett diciplinerat användande av nätkontakter om det skall bli en bra lösning. :roll: :wink:

Då får man både ett galvaniskt gränssnitt och en definierad potential på alla höljen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-31 14:45

Mich skrev:Ojordade apparater brukar få en spänning i chassiet relativt jord. Detta är väl p.g.a. läckströmmar i nätdelen. Spänningen kan vara över 100 volt, men strömmen är väldigt lite. Vissa apparater har högre ström tillgängligt än andra. Kan kännas i kroppen om man tar på chassiet och samtidigt i något jordat föremål. Det går också ibland att få gnistor (långvariga) genom att hålla en kabel (SCART!) lite löst mot apparaten.

Hur står får denna ström vara?
Borde väl vara specat för att en apparat skall få vara CE märkt.

//Michael

Nja, det här gäller väl inte ojordade apparater, utan jordade apparater som ansluts i ett ojordat uttag? Ojordade apparater har ingen förbindelse mellan chassie och nätspänning.

Det är lite lustigt det där om man har flera jordade apparater som sitter med en jordad skarvdosa i ett ojordat uttag. Då multipliceras den där strömmen med antalet apparater, och då kan det bli en del pirr i fingrarna.

Konstigt egentligen att man får lägga kondingar sådär mellan fas och chassie. Vad är de bra för egentligen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-31 15:10

Tror att kopplingen har sitt ursprung i hur strömmar flyter i en nätansluten kollektormotor där stommen är "fri". Den typ av motorer som är/var (?) vanligast i "konsumentapparater" typ dammsugare etc.

Sedan är ett störningsfilter där man först har en "X"-kondensator följd av en impedanshöjande induktans, för att avslutas med tvänne "Y"-kondensatorer till jord en effektiv kompromiss för att bygga ett filter som funkar för störningar åt både "in" och "ut" samt för symmetrisk och osymmetrisk störning beroende på vilken induktans man använder, därför har det blivit ett "standardfilter".
Senast redigerad av snubber 2007-12-31 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-12-31 16:44

Svante skrev:Nja, det här gäller väl inte ojordade apparater, utan jordade apparater som ansluts i ett ojordat uttag? Ojordade apparater har ingen förbindelse mellan chassie och nätspänning.

Det gäller både och, men på olika sätt. För en jordad apparat så kommer chassiet att hålla sig väldigt nära jord, ty den är jordad via skyddsjord. Den omtalade lilla strömmen 'försvinner' via skyddsjordledaren. En ojordad apparat kan mycket väl ha förbindelse mellan chassie och nätspänning. Ej direkt, men indirekt. Ett bra exempel är ljud och bild apparater :) Ta t.ex. en DVD-spelare och anslut enbart 230V kabeln till den. Kolla sedan om du har någon spänning mellan jord och apparat hölje. Varning: Testa helst inte genom att dra strömmen genom kroppen. Jag har som sagt råkat ut för apparater med, vad jag tycker, för hög ström. Jag fick strömmen mellan två fingrar på samma hand, det räckte!

//Michael

Återgå till Teknikforum