Raukman skrev:Ja, undrade mest i allmänhet.
Prylar som inte drar så myckte ström kan man ju köra genom en spartrafo, men t ex. ett slutsteg funkar ju inte riktigt lika lätt, trafon blir ju i såna fall enorm, och brummar säkert en hel del...
Ja det har du nog rätt i att många har dubbla lindningar, det borde ju inte va rimligt att behöva göra grejer speciellt för europa, enklare vore ju att bara byta ett par kablar!
Det jag var mest sugen på var förstärkare från carver, och dom använder ju en lite speciell switchning, så jag antar att där så är det inte bara att
byta lindning.
//Peder
en spartrafo är betydligt mindre för ett givet VA-tal än en vanlig transformator pga sin konstruktion. Och en 1000VA spartrafo klarar 1000VA kontinuerligt, du drar definitivt inte 1000VA kontinuerligt i din förstärkare (om det inte är mega-klass-A) .
Tror iofs de flesta tillverkare kör med trafos med endast en lindning, avsedd för rätt primär så fort de kommer upp i lite volymer. En två-primärstrafo är dyrare ju... små serier är dyra att ha olika trafos liggande så där kan det löna sig.
min tanke, men den måste nog verifieras är att ett switchat nätaggregat borde gå lätt att köra på 120V 50 Hz eftersom det sitter en likriktare och en kondensatorbank först på nätet. Om det inte känner av nätfrekvensen (vilket inte är så vanligt) likriktas ju växelspänningne och då spelar givetvis dess frekvens inte in. Lite googling kanske? Är man haj på det kanske det går att modifiera till 230V ?