Moderator: Redaktörer
brimstone skrev:Det är en intressant frågeställning. Jag hör hela tiden folk som talar illa om om hemmabiorecievrar när det gäller stereoåtergivning men jag har aldrig sett någon förklara på ett bra och rimligt sätt vad det är som är så dåligt med dem. Jag har därför hittills förhållit mig väldigt skeptisk när det gäller uttalanden om hemmabiorecievrars "dålighet".
Richard skrev:brimstone skrev:Det är en intressant frågeställning. Jag hör hela tiden folk som talar illa om om hemmabiorecievrar när det gäller stereoåtergivning men jag har aldrig sett någon förklara på ett bra och rimligt sätt vad det är som är så dåligt med dem. Jag har därför hittills förhållit mig väldigt skeptisk när det gäller uttalanden om hemmabiorecievrars "dålighet".
Utalanden kommer ofta från hifitidningar, handlare och personer som äger väldigt dyra stereoanläggningar.
Kännetecknande för dessa uttalanden från dessa källor är att de nästan aldrig vill blindtesta det de påstår.
Men, visst finns det väldigt dåliga hemmabioreceivers- likaväl som det finns väldigt dåliga dyra apparater.
De ekonomiska förutsättningarna gör dock att en väldigt dyr pryttel har bättre förutsättningar att låta väldigt bra, än en billig apparat har.
Detta är dock absolut inte en tumregel.
Allt beror på kocken ( konstruktören av förstärkaren. )
H. Richard.
Ragnwald skrev:De inbyggda slutstegen håller mycket bra klass, men receivrarna saknar main in, så de kan inte användas när man delar med externt filter för multibassystem.
Ragnwald skrev:De inbyggda slutstegen håller mycket bra klass, men receivrarna saknar main in, så de kan inte användas när man delar med externt filter för multibassystem.
Moment-23 skrev:Ragnwald skrev:De inbyggda slutstegen håller mycket bra klass, men receivrarna saknar main in, så de kan inte användas när man delar med externt filter för multibassystem.
Menar du extern delning för att låta flera basar stötta fullregisterfrontar?
Annars har man väl den "vanliga" delningen vid 80hz och LFE kanalen till basen? LFE kanalen kan väl för övrigt splittas till i alla fall två basar? Eller har jag fått det hela om bakfoten?
Ragnwald skrev:Moment-23 skrev:Ragnwald skrev:De inbyggda slutstegen håller mycket bra klass, men receivrarna saknar main in, så de kan inte användas när man delar med externt filter för multibassystem.
Menar du extern delning för att låta flera basar stötta fullregisterfrontar?
Annars har man väl den "vanliga" delningen vid 80hz och LFE kanalen till basen? LFE kanalen kan väl för övrigt splittas till i alla fall två basar? Eller har jag fått det hela om bakfoten?
De som inte tycker att de interna slutstegen räcker till för mellanregistret, har antingen väldigt svårdrivna högtalare eller så spelar de normalt på väldigt stark ljudnivå och är rädda för att drabbas av komprimering/dist som ju kan fördärva elementen.
Normalt brukar ju dessa receivrars steg vara på runt 100W och det går utmärkt att få till klippning om man vill.
Vovven skrev:Spinner gärna vidare på denna tråd men nu med rörförstärkare. En sådan leverera som regel betydligt mindre effekt och oftast med mycket mer distortion, ända hävdas det att dessa låter bättre än motsvarande transtorförstärkare. Jag tillhör nog denna kategori som gillar "rörljud" men kan inte ur ett teknisk perspektiv förklara denna skillnad.
oa51 skrev:Ett visst mått av prylfixering kan väl inte helt uteslutas....<Snip>
Slutligen tycker vissa av oss att det är kul med en massa sladdar att koppla härs och tvärs

jockewe skrev:oa51 skrev:Ett visst mått av prylfixering kan väl inte helt uteslutas....<Snip>
Slutligen tycker vissa av oss att det är kul med en massa sladdar att koppla härs och tvärs
Kände mig sååå träffad,
det låter faktiskt bättre med Classé för/slutsteg än det gör med Pioneer ax10, men sladdarna - Är det inte tjusigt?
Max_Headroom skrev:Många hembiorecivers har för små slutsteg. I princip alltid ett gäng som är lika stora typ: 7x90W. Bättre hade varit 3x200W + 4x30W.
jockewe skrev:
Moment-23 skrev:Max_Headroom skrev:Många hembiorecivers har för små slutsteg. I princip alltid ett gäng som är lika stora typ: 7x90W. Bättre hade varit 3x200W + 4x30W.
Ja, det återspeglar väl förhållandet mellan fram och bakkanaler. Men jag måste ändå säga att jag tror det finns de (som jag tex) som pga barn och sambo aldrig kommer i närheten av sådana effekuttag. Jag använder idag en nad på 2x80w och jag har aldrig kunnat spela högre än "kl 10". Volymratten startar på kl 7, så det finns ju ganska mycket mer att hämta.
Håller du med om att slutstegen i sig inte är dåliga utan bara att de inte räcker till för riktigt höga volymer, och att om man har mer modesta volymkrav så klarar man sig fint med de inbyggda stegen?
Jag känner till sådana som trots häpnadsväckande vänlig prislapp ljudkvalitetsmässigt kan konkurrera med riktigt högklassiga fristående slutsteg, i varje fall om man inte behöver effekter på flera hundra watt.
Moment-23 skrev:Håller du med om att slutstegen i sig inte är dåliga utan bara att de inte räcker till för riktigt höga volymer, och att om man har mer modesta volymkrav så klarar man sig fint med de inbyggda stegen?
Moment-23 skrev:jockewe skrev:oa51 skrev:Ett visst mått av prylfixering kan väl inte helt uteslutas....<Snip>
Kände mig sååå träffad,
det låter faktiskt bättre med Classé för/slutsteg än det gör med Pioneer ax10, men sladdarna - Är det inte tjusigt?
Jösses![]()
Den där svarta boxen, vad är det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster