Rotel RB-1080, följder och vad göra efter kortslutning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sworks

Rotel RB-1080, följder och vad göra efter kortslutning?

Inläggav sworks » 2008-02-25 10:24

Hello

Ett missöde inträffade i helgen vid inkoppling av högtalarkabel h/v på ett slutsteg Rotel RB-1080.

Utav misstag kopplades höger minus till vänster minus och höger plus till höger plus (hur det gick till för att förväxla högtalarkablaget går jag inte in på). Med andra ord kortslutning av minus-minus och plus-plus för höger/vänster. (Höger minus till vänster minus, höger plus till vänster plus)
Därefter slogs power ON men naturligtvis kom inte ett uns av ljud ur högtalarna. När så felet iaktogs efter 5-10 minuter blev vi alla bleka och nervösa... Varken säkring eller protection löstes ut på steget så vi i samlingen hade aningar om att kanske slutsteget inte fick följdfel av misshandeln.

Omkoppling av högtalarkablar och säkerhetsgenomgång av omkoppling och därefter power ON. Steget gick igång och vi hörde ljud (musik) från högtalarna.

Nu skall det tilläggas att vi inte spelade på mer än viskningsnivå då det var sena natten vid inkoppling så någon mer normal "spisning" har inte gjorts efter missödet och steget är nu i läge Power OFF.

Så min fråga till teknikforumet är om någon mer teknisk kunnig kan ge utlåtande om slutsteget farit illa av felinkoppling? Är transport till verkstad för kontrollmätning som gäller och det innan vi slår på steget igen? Vad kan vi iakta för att direkt höra eller känna (värme, surr etc)om steget är trasigt (förutom att det inte ger ljud på respektive kanal)?

- Rikard

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-25 11:29

Hej!
Jag tror att 1080 har samma eminenta skyddskrets som storebrorsan 1090 så du ska inte behöva vara orlolig, spelar man väldigt tyst brukar inte ens kortslutningsskyddet lösa ut, det gör det vid viss strömrusning genom trissorna, jag skulle tror att du är helt home safe.

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2008-02-25 12:44

Lazyworm

Vet du hur skyddskrets löser ut?
Är det säkringen (på baksidan) som brinner av?

Om jag bara får gissa så är protectionfunktionen vid påslag av 1080 till för att minimera "puffen" som kan uppstå i högtalarna och därmed spara dem. Men jag kan ha helt fel här...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-25 13:39

Trallgökar. :wink:

Sannolikt har inget inträffat. Kör på om det fungerar. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Teknikforum