Jag lämnade det här ämnet några år men nu medan jag bygger en ljusorgel tog jag upp det igen och fördjupade mig lite. Det är sjukt intressant. Jag bevisade till slut lite samband för mig själv med formler och resonemanget verkar hålla. Förmodligen kan jag nu börja sova om nätterna igen.
Jag har kommit fram till att det är spänningsderivatan som bestämmer strömmen genom en kondensator. Derivatan är ju en funktion både av frekvensen och amplituden som man enkelt kan se genom att titta på grafer i praktiken med t.ex. denna excellenta applikation:
http://web.comhem.se/~u38201378/sine/SineApp.html
Till beviset!
Definitioner:
C = kapacitans
Q = laddning
U = spänning
I = ström
t = tid
d = prefixet delta, (visar på differens)
Kapacitans är antalet laddningar som ryms i kondensatorn per volt den laddas med.
Kapacitans C=Q/U
Ström definieras som antalet laddningar som passerar i en ledare på en viss tid
Ström: I = Q/t , eller I = d(Q)/d(t) .
Derivatan av spänningen är hur fort spänningen ökar över kondensatorn
Spänningsderivata: U/t, eller d(U) / d(t)
Antalet laddningar som ryms i kondensatorn vid en given spänning uttrycks som Q=C*U . När spänningen över kondensatorn ökar måste antalet laddningar öka i den enligt:
d(Q) =C*d(U)
Ökar antalet laddningar i kondensatorn, måste det gå en ström till kondensatorn enlig I = d(Q) / d (t)
Vi kombinerar d(Q) = C*d(U) med I = d(Q) / d(t) och får:
I= C*d(U)/(d)t, eller I=C*d(U) / d(t)
Här ser vi att ju större derivatan d(U)/d(t) över kondensatorn är desto, större blir också strömmen över den. Det är så kondensatorn i ett spänningsdelarfilter "ser" på studs att frekvensen ökar.
Det här var det bästa sättet för mig att förstå hur ett delningsfilter fungerar. En kondensator "ser" ju inte frekvens, för den har ju givetvis ingen aning om när en ökande sinuskurva ska påbörja sin färd nedåt igen. Det här känns inte som svart magi längre.
Derivatan av en sinuskurva med en viss amplitud är ett kapitel för sig, men fanns i b.la. Matte D gymnasiematteböcker för den som är intresserad.