RCA-> XLR

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shamrock

RCA-> XLR

Inläggav shamrock » 2008-03-13 01:52

Hej!

Jag har ett försteg med RCA utgångar till slutsteg, men slutsteget jag funderar på att köpa har bara XLR-ingångar.
Hur kopplar man ihop dessa?
Jag antar att man borde ha ett försteg med balaserade utgångar för att maximalt nyttja slutsteget, eller har jag fel?

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-13 07:50

Om man kopplar den kalla signalsidan till jord så får man ett osymmetriskt systen, så bygla mellan 1-3 i xlr-kontakten så funkar det.

Naturligtvis så får du inte fördelen av ett balanserat system då, men det är inte säkert att du fått det ändå. Det är tyvärr så att flera slutsteg har xlr bara för att det ser "proffsigt" ut, utan att ha en balanserad ingång.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-13 08:51

Har du möjlighet att modda utgången på ditt försteg? Ganska lätt gjort, nya kontakter samt ett eller två motstånd per kanal är vad om behövs.

/Peter

Användarvisningsbild
shamrock

Inläggav shamrock » 2008-03-14 01:02

Jag har läst på andra inlägg i detta forum att man ska sätta motstånd emellan, hur vet man vad dom sak vara på?
Att bygla 1 och 3 låter som den bästa lösningen, men då är det väl ett motstånd man bör bygla med.

Jag har ingen lust att labba lite på måfå, man borde kunna gå vetenskapligt fram, jag vet inte hur bara.

Jag kollade idag och jag kan få ett par kablar färdiga för 2000 kr, det låter ganska mycket, men å andra sidan kostar detta försteg och slutsteg närmare 25000 kr.

Janne

Användarvisningsbild
tvett

Re: RCA-> XLR

Inläggav tvett » 2008-03-14 01:06

shamrock skrev:Jag antar att man borde ha ett försteg med balaserade utgångar för att maximalt nyttja slutsteget, eller har jag fel?

För att minimera störningars påverkan på kabeln mellan för- och slutsteg.
Att "maximalt utnyttja slutsteget" låter som en hifitidningsfloskel i det här sammanhanget.
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Teknikforum