Hur stor utimpedans på ett slutsteg är "lagom"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Hur stor utimpedans är lagom?

1 ohm nominellt (och kanske att +/- 1 ohm på det är ok)
1
8%
0,1 ohm nominellt (och helt bättre än +/- 0,1 ohm)!
10
83%
0 ohm (max 0,02 ohm)
1
8%

Antal röster : 12

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-14 16:05

Den som inte följt den förra tråden får nu i varje fall möjlighet att
komma med lite input!

Min invändning mot ultralåga impedanser är flerfaldig men här är
en av dem (som jag var inne på bara lite löst i förra tråden):

Den som undrar varför det är så lätt att slutsteg med extremlåg
utimpedans går söner vid kortslutning kan fundera på detta:

En utgångsoffset på 20 mV och en utimpedans om 0,001 ohm,
det blir 20 A det... Då slår gnistorna. Om dessa 20 A flödar ur
en transistor som håller ungefär 0 V ut (närmare bestämt de där
nämnda 20 mV) får den därtill en full matningsrail över sig och
den situationen är mycket värre än att pumpa ut 20 A i t ex en
4 ohmslast.

Varför? Jo:

Säg att förstärkaren ifråga har en matningsspänning på +/- 80
volt,och att den lastas med 4 ohm. Då kommer den ena transistor-
halvan spelandes fullt utstyrd sinusvåg (800 W) drabbas av en
medeleffektförlust om sisådär 110 W (400 W peak nås kortvarigt
två gånger under den halv period som transistorn används).

110 W är ju en del effekt, men det är inte värre än att det är rätt
lätt att bygga en förstärkare som klarar det. Det behöver ju inte
vara bara en transistor i totempolens ena halva. ;)

Om förstärkaren tvingas lämna 20 A ut på grund av kortsluten
utgång i signallöst tillstånd emellertid, är det mycket värre, för
då blir förluteffekten i halvan hela 80 V * 20 A = 1600 W! Det är
det svårare att få förtärkaren att klara...

Om man ökar utimpedansen till 0,1 ohm emellertid, blir det bara
0,2 A ut vid kortis (fortfarande 20 mV utgångsoffest) och det är ett
mindre problem. Effektutvecklingen i den utsatta slutstegshalvan
stannar vid 16 W. :)

Då kanske det kan vara värt att förlora runt 0,2 dB i klippspänning
i 4 ohms last?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-03-15 20:34, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-14 16:31

utgångsimpendansen skall inte vara större än att SOA för transistorerna utgångssteget aldrig överstigs under några som helst villkor :)

vilket är precis vad Ingvar beskriver (80V och 20 A kräver rejält många transistorer om inte SOA skall överskridas)

nu är det väl rätt svårt att få en utgångsimpendans på 1 mohm om man inte använder extremt kablage och väldigt stora kontakter på förstärkaren, tex. Å andra sidan kanske man har en förstärkare vars förstärkare har mindre SOA

0.1 ohm känns som en vettig avvägning mellan förluster och skydd mot skador.

dessutom hjälper inte det inbyggda strömbegränsningen i detta fallet.
Orsaken är ju att denna ofta fungerar genom att "stjäla" drivningen till utgångstransistorerna. Men eftersom vi inte har ngn signal in finns det ingen drivning att stjäla...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-14 17:32

Exakt!

Och detta är ett märkvärdigt livaktigt missförstånd hos många effektförstärkarkonstruktörer som jag pratat med - men inte nog med det:

Dessutom som hjälper inte ens en strömbegränsning som kan aktivt strypa de transistorer som behöver strypas (alltså åstadkomma en styrsignal och inte bara ta bort musiksignalen) eftersom strömgränsen för det signallösa tillständet ju måste läggas löjligt lågt för att rädda transistorerna. Närmare bestämt nedåt någon enstaka ampere. Och sådana strömgränser kommer ju att göra förstärkare praktiskt oanvändbar.

Jag skulle vilja påstå att det är nödvändigt att en förstärkare skall kunna klara att leverera åtminstone 35 A under normala omständigheter, och att begränsningen till det därtill helst skall ske genom att matingen svackar.

Så då är vi tydligen två som tycker att 0,1 ohm är en lämplig utimedans att standardisera. :)

Någon annan som tycker något?

Vh, iö

- - - - -

PS. 1 milliohm ut är rätt lågt, men jag har stött på förstärkare som ligger nedåt det. Hårt motkopplade och med rimligt grov kabel till anslutningspanelen så hamnar man ungefär där, och det är inte ovanligt att de går sönder på ett hujj om man kortsluter utgången om så bara för ett ögonblick. Inget vidare bra tycker jag.

(En koppartråd med en area om 2,5 mm^2 har en resistans om sisådär 6,8 ohm för en km. 0,001 ohm motsvarar alltså ungefär 15 cm sådan kabel. Drar man med 10 mm^2 (vilket jag har sett förekomma) så kan man kosta på sig hela 60 cm kabel (t-o-r nota bene) för att passera 0,001 ohm. Så visst går det.)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-03-14 22:52

Har inte riktigt greppat sambandet mellan utgångs impedans & dubbling av effekten vid halva last impedansen.Är det så att en förstärkare som dubblerar effekten vid halvering av last impedansen har för låg utgångs impedans & det därför är olämpligt?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-15 00:07

Snarare är det nog så att du får en "för liten effektiv/praktiskt brukbar effekt" för pengarna.(bang for the buck) !
:cry:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-15 01:25

Hmm, får man göra en analogi. Som alla analogier är den inte helt perfekt, men ändå tänkvärd tycker jag.

Att ha en fullt utstyrd förstärkare som "dubblar" ner till 1 ohms last kopplad till en 8 ohms högtalare är ungefär som att köra en bil i 70 km/h på ettan. Det finns inte marginal att köra mycket fortare än så utan att varvtalsbegränsningen träder in. Det motsvarar klippning.

Om man i stället växlar till fyran så kan man få ut mer hastighet och klarar sig ifrån varvtalsbegränsningen.

I analogin så är växellådan som utgångstransformatorn på en rörförstärkare. Man anpassar motorns förmåga att ge varvtal och vridmoment så att man kan få ut så mycket effekt som behövs i den aktuella lasten. Detta är i någon mening ekvivalent med att anpassa förstärkarens förmåga att avge utspänning och ström i den aktuella lasten.

Nu gillar jag egentligen inte analogier som inte är helt vattentäta, och det är inte den här, men det kanske ändå kan ge en känsla för vad jag tror att Ingvar menar med att det är dålig ingenjörskonst att bygga "dubblande" förstärkare (eller hur han nu sa det).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-15 02:20

Svante !

Nu häng ja ta mej tusan int riktig mä om dä
va så att dä va mitt inlägg som du svara på ? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-15 06:07

Njae, alltså... Vad man måste skilja på här är yttre och inre utimpedans.

Precis som om det vore entydiga begrepp... Det är de inte. Men ändock.

En förstärkares yttre utimpedans bestämmer hur nivån varierar med belastningen, men den bestämmer inte klippnivån, som istället bestäms av den inre utimpedansen, eller vi kanske rättare bör kalla det för nätdelens impedans, och minnas bör vi också, att den har minst en tidskonstant. Eller om vi vill kan vi kalla den för dess intrinsiska utimpedans. Sen finns det ytterligare en utimpedans man kan diskutera, nämligen den oemotkopplade utimpedansen, men varför blanda in den och göra det onödigt komplicerat? Det skall man förstås aldrig göra (det onödigt komplicerat alltså, bara så mycket som är nödvändigt), men däremot kan det vara förnuftigt att göra klart att det är mera komplicerat. Men det har jag ju gjort nu. Så bra då.

Kort sagt: Utimpedansen, den yttre alltså, kan väljas helt fritt och har inte med klippspänningen alls att göra. Man kan konstruera en mucket mjuk förstärkare med en ultrastyv nätdel om man vill, eller tvärtom. Man kan till och med göra en förstärkare med oändlig utimåedans, som trots det klipper vid högre spänning i en lägre impedans!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-03-15 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-15 13:09

Laila skrev:Svante !

Nu häng ja ta mej tusan int riktig mä om dä
va så att dä va mitt inlägg som du svara på ? :D

Hehe, nej det beror nog på att jag egentligen svarade på inlägg i en annan tråd, tror jag, så det är not inte så konstigt. Jag försökte nog bara ge en annan infallsvinkel på det där med ström- kontra spänningsstark förstärkare.

Men om det inte hjälper så glöm det, analogier är som sagt bra ibland, men man ska inte försöka att se alltför djupa meningar i dem om det inte funkar på en gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-15 13:31

Jag tyckte det var en bra liknelse i varje fall!

De flesta "ultra High End-förstärkare" kör på fel växel, och kommer därför inte upp i den maxfart som de hade klarat om de försetts med rätt växellåda.

Det som gör att liknelsen haltar är naturligtvis att den yttre utimpedansen i förstärkarfallet kan ges valfria egenskaper oavsett den inre. Så är ju inte fallet för bilen, vars acceleration upp till toppfarten är beroende av vald utväxling.

Men - man kan justera liknelsen en smula, och tänka sig en bil med en sådan där remjohan-växellåda. Den felväxlade förstärkaren motsvaras då av en remjohan som är spärrad så att den inte kan växla upp tillräckligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-15 13:46

Jag förespråkar slusteg som konstruerats för praktiskt bruk och ej för konstiga tester i hifi-blaskor.

Tex inses ju lätt att ingen frisk människa utsätter sina högtalare för 500 W RMS långvarigt, vilket gör att vi kan sluta oss till att inte dimensionera för sådant våldsamt användande. (påverkar tex. kylsänkor och kraftaggregat etc. etc.)

Programmaterial med låg spetsfaktor spelas typiskt med relativt låg peak och medeleffekt och högdynamiskt material spelas i förekommande fall med stor peakeffekt, men - nota bene - med relativt låg medeleffekt. :!: :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-15 20:26

Och ditt svar på frågan...

...är vaddå?

Kan förresten säga att jag förstås håller med mig om det du skrev, men tycker det vore
intressant om du hade lust att utveckla det du skrev. :)

I vilken impedans tycker du att det är rimligt att maximera slutstegets statiska* uteffekt?
4 ohm? 2 ohm? 1 ohm 0,5 ohm? Eller en bråkdel av en ohm, som hos de där dubblande
förstärkarna? :?

En annan sjävklar följdfråga är: Hur många uF anser du vara lämpligt att ha per matnings-
spänningshalva, i en icke-bryggad förstärkare?

(Eller om du föredrar: Vilket tidskonstant mot en 4-ohmslast kan vara lagom?)

Vh, iö

- - - - -

*Talar dock fortfarande inte om kylkapacitet, utan bara om impedanser. Eftersom det ju är som du skrev - att det enda programmaterial som behöver riktigt stor uteffekt från förstärkarna, är sådan som har låg medelnivå.

roren

Inläggav roren » 2008-03-17 19:52

Intressant diskussion, Tack.
Du ( I.Ö) skriver inledningsvis att din invändning mot ultralåga impedanser
är flerfaldig. Kanske vi får ta del av dom andra aspekterna senare ?

Ni pratar ju här om väldigt små utimpedansar och jag kan förstå dess
inverkan vad gäller sluttrissornas leverne vid t.ex. kortslutning. Men vid
vilka impedanser kan man förvänta sig hörbara skillnader ? Jag har förstått
att ett låg Q:igt bas högtalarsystem kan få hjälp att gå djupare om det drivs
med en aning impedans, Höjer väl det totala Q värdet.

Ser fram emot att läsa fortsättningen.

Tack

Rolf

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-17 21:27

IngOehman skrev:Njae, alltså... Vad man måste skilja på här är yttre och inre utimpedans.
---
En förstärkares yttre utimpedans bestämmer hur nivån varierar med belastningen, men den bestämmer inte klippnivån, som istället bestäms av den inre utimpedansen

Hm. Jag har nog bara tänkt på den "yttre" tidigare, den som ändrar tonkurvan efter högtalarens impedans. Själva utgångsstegets impedans, eller?

Resonemanget ovan, gäller det enbart den "inre" utimpedansen? När man pratar om "dämpningen" i dämpfaktorn, är det där den impedansen kommer in?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-18 04:19

Tråden handlar (egentligen) endast om den yttre utimpedansen.

Frågan om effektdubbling vid impedanshalvering handlar endast om
den inre utimpedansen däremot!

Att den senare råka komma upp i tråden är helt okej dock, och visar
väl att det här inte är alldeles enkla frågor för alla. Det är mycket bra
att de som undrar något tar upp de frågor de har! :)

Även om tråden egentligt bara handlar om vad som är en vettig yttre
utimpedans, så är självklart alla andra frågor som ställs för att hjälpa
upp frågeställarens kunskap välkomna. :D

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-18 13:58

Almen skrev:
IngOehman skrev:Njae, alltså... Vad man måste skilja på här är yttre och inre utimpedans.
---
En förstärkares yttre utimpedans bestämmer hur nivån varierar med belastningen, men den bestämmer inte klippnivån, som istället bestäms av den inre utimpedansen

Hm. Jag har nog bara tänkt på den "yttre" tidigare, den som ändrar tonkurvan efter högtalarens impedans. Själva utgångsstegets impedans, eller?

Resonemanget ovan, gäller det enbart den "inre" utimpedansen? När man pratar om "dämpningen" i dämpfaktorn, är det där den impedansen kommer in?

Vi talar om utgångsimpedans, dvs den impedans man ser om man tittar med elektriska ögon på slutstegets utgång. (Zut)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-18 14:10

OK gubbs, då är jag med. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-18 15:54

För att svara på Ingvars fråga:

Jag tycker en utgångsimpedans i krokarna 0 till 0,1 ohm är adekvat.

Resterade frågor är komplexa och tarvar mer indata.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-18 16:18

Jag tycker förstärkare ska konstrueras för det ändamål som den ska
användas till 8) :lol:

Alltså, ska man driva en lågohmig last (säg 2 ohm nominellt) så bör man ju
ha en förstärkare med tillräckligt låg utimpedans för att inte dämpfaktorn
(Zlast/Zut) ska bli så låg att det kan påverka frekvenskurvan hörbart. Den
får heller inte vara så extremt låg att förstärkaren riskerar att elda upp sig
själv vid kortslutning under en kort period.

Så en utimpedans kring 0,02 ohm om man måste driva lågohmiga laster,
annars högre. Säg upp till 0,1 ohm (20-20 kHz).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-19 01:37

Är lasten 2 ohm minimum (med impedanstoppar som går oändligt högt) så renderar en utimpedans om 0,1 ohm tonkurvefel som ändå håller sig inom +/- 0,25 dB sisådär (om jag får göra ett snabbt överslag i huvudet).

Kanske tycker man det är okej, kanske gör man bedömningen att det är otillräckligt? Men å andra sidan kan man ju fråga sig om det är rimligt att laster ser ut på det viset.

I vissa fall är det nog det (t ex för att driva vissa bandhögtalare eller elektrostathögtalare som liksom blir så svåra laster "naturligt") men då är det ju ändå inget som hindrar att högtalaren faktiskt kan konstrueras för att ha rätt tonkurva - i just den situationen att den drivs med 0,1 ohm.

I själva verket så är det troligare att det händer om det finns en standard för utimedansen. ;) Saknas en sådan standard blir det däremot med säkerhet hörbara klangskillnader med en sådan högtalare, beroende på vilket förstärkare man väljer att använda (alltså utöver andra karaktärsskillnader som kan finnas mellan olika förstärkare).

I andra fall kanske den extremlåga belastningsimpedansen är en konsekvens av en (av olika skäl vald) koppling. T ex fyra parallellkopplade basmoduler, eller något liknande.

Och då undrar jag - vad är vitsen med att driva de fyra modulerna med en kanal? Vore det inte naturligare att använda en stereoförstärkare och driva två med varje kanal? En tvåkanalig förstärkare som kan driva säg 40 V RMS i 4 ohm, är ju troligare att finna till rimligt pris, än en enkanalig som kan driva 2 ohm till samma spänning.

Kort sagt: Det finns sällan varken någon ekonomisk vinning eller något fysikaliskt argument (inte ens bärbarhet, för förstärkares höljesstorlek och vikt är typiskt snarare proportionell mot totaleffekten än mot antalet kanaler) för att i parallellkopplingsfallet tillgripa en lågohmslastbar förstärkare, jämfört med att dela upp i flera förstärkare.

Men mest av allt vill jag bara säga att jag såklart håller med dig. Självklart bör förstärkare (liksom allt annat!) vara konstruerat för sitt ändamål. Det finns dock inget som hindrar att man har en standard som säger att förstärkares standadiserade utimpedans är 0,1 ohm, men att man ändå gör förstärkare för specifika system som har helt andra egenskaper.

T ex en som är konstruerad (KlassAB eller varför inte KlassD?) för att matas av 12 volts-batteri (=uppåt 14 volt under laddning) och mata högtalare med en nominell impedans om 0,5 ohm. För bilbruk kan det vara en förnuftig lösning som gör att man slipper switchomvandare för att boosta spänningen men ändå får ut en redig uteffekt (uppåt 40W utan bryggad arkitektur). I det fallet väljer man troligen en annan utimpedans än 0,1 ohm. Att högtalarkablarna behöver vara oerhört kraftiga tror jag ingen missar att reflektera över. ;)

Eller något annat exempel. En standard betyder inte alltid att det är man är tvungen att följa, bara att det finns något att följa. :)

Morello skrev:För att svara på Ingvars fråga:

Jag tycker en utgångsimpedans i krokarna 0 till 0,1 ohm är adekvat.

Resterade frågor är komplexa och tarvar mer indata.

Förbaskat bra svar!

Du undviker tumreglerna med bravur!

Kan tillägga att jag är mycket glad över att du svarade på just huvudfrågan. Håller också med dig om att den andra frågorna kräver mera indata, men du får gärna välja ansatser därvidlag fritt. Använda hypotetiska indata alltså. Jag är ju ändå mest intresserad av människors resonemang och tankar, snarare än att få förenklade svar serverade.

Så resonera gärna runt de komplexa frågorna, Morello!

Låt mig starta med ett miniresonemang, som du kan ta avstamp från, låta dig inspireras av eller helt ignorera till förmån för ett helt eget. Alla infallsvinklar är helt ok (även att avstå från att resonera om det självklart, du kan ju ha något mycket viktigare att göra)! Så här kan jag hur som helst tänka mig att resonera:

F: Om man vill ansluta två parallellkopplade högtalare, t ex för två olika rum, är det då ett specialfall att tycka att slutstegens utimpedans bör vara lägre än 0,1 ohm?

S: Jag tycker inte det, eftersom man får förmoda att aldrig båda paren är inkopplade samtidigt om det är seriös lyssning på G, och dessutom är 0,1 ohm fortfarande så lågt att klangfelens hörbarhet kan ifrågasättas även med två parallellkopplade välkonstruerade 8-ohmshögtalare.

F: Om man anslutit stereofoniska 8ohms-basar (säg min impedans 6 ohm, max oändlig, bara för att ta i lite...) till ett förefintligt stereoslutsteg, och sedan vill skaffa ett par till och ansluta dem parallellt för att få mera ljudtryckskapacitet, är det då viktigt att förstärkarens utimpedans är lägre än 0,1 ohm?

S: Jag tycker inte det, eftersom tunkurveskillnaderna elektrisk in i bassystemen blir mindre än +/- 0,07 dB! Är basmodulkonstruktionen optimerad för att användas i ett antal om 1,4 basmoduler* på en förstärkare med en utimpedans om 0,1 ohm, blir tonkurvefelet när man använder 1 par eller 2 par mindre än 0,04 dB! (i båda fallen).

Vh, iö

- - - - -

*Sådana antal kan man självklart i praktiken inte ansluta, men får nöja sig med heltal. ;) Men - det visar ändå att man som högtalarkonstruktör (med hjälp av lite trivialt tankearbete) faktiskt kan optimera en konstruktion således att tonkurveavvikelsen från systemets nomenella tonkurva vid ALLA frekvenser blir mindre än 0,04 dB (!) - både när man ansluter ett system ensamt och två system parallella till en förstärkare med den föreslagna standadiserade utimpedansen 0,1 ohm.

Återgå till Teknikforum