Hårddiskinspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Hårddiskinspelare

Inläggav n3mmr » 2008-03-16 12:31

Börjar tröttna på att ta fram, hitta plats att va på, koppla upp, osv...
Så jag söker en "small, selfcontained hard disk recorder" för 4 eller fler samtidiga kanaler.

Billig och liten och enkel att alltid ha beredd ovanför bandspelarna.

Datorbaserat kan duga, men bara om det är med en liten bärbar och ljuddelarna kan stoppas in inuti datorn, typ Echo Audio I/O.

Annars en enkel hårddiskinspelare som inte tar mycket plats och är trivial att spela in med, och ta med. Typ H4 zoom men med fler kanaler in än 2.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Re: Hårddiskinspelare

Inläggav BAMBAM » 2008-03-19 11:40

Jag har för mig att H4 kan moddas till att spela in 4 kanaler
http://www.ambisonia.com/author/umashankar
Jag kommer int åt siten just nu...
- B

n3mmr skrev:Börjar tröttna på att ta fram, hitta plats att va på, koppla upp, osv...
Så jag söker en "small, selfcontained hard disk recorder" för 4 eller fler samtidiga kanaler.

Billig och liten och enkel att alltid ha beredd ovanför bandspelarna.

Datorbaserat kan duga, men bara om det är med en liten bärbar och ljuddelarna kan stoppas in inuti datorn, typ Echo Audio I/O.

Annars en enkel hårddiskinspelare som inte tar mycket plats och är trivial att spela in med, och ta med. Typ H4 zoom men med fler kanaler in än 2.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-19 13:03

Själv har jag börjat använda en sådan här Tablet PC:

Bild

I den har jag stoppat in ett ljudkort från Digigram:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/VXpocketv2.pdf

Är en lättviktigt och tyst kombination utan fläktar men ändå så pass kraftfull att den klarar editering och inspelning bra. Allt inköpt begagnat efter visst letande. Lite bökigt kablage till ljudkortet men det kan man "slakta" till något lämpligare. Kablaget är rätt dyrt om man tvingas köpa det som reservdel. Fantommatning saknas för den som vill spela in från mikrofoner. Fantommatning görs ändå med fördel från batterier eller så kör man med mikrofoner som går på inbyggt batteri (kan ge lägre störnivå).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-03-20 17:47

PC-Card - ljudkort blir ju som mest 2 kanaler... Åtminstone med Echo Audio Indigo IO.

Jag kan lägga till

Fostex D-90, D-160, D108, D824 (1624/2424)

Edirol R-4 Pro, R-44 (rena 4-kanalare med mickingångar) verkar hittills närmast det jag söker. R4 med Solid State SATA - disk, kanske? Men billigt blir det inte.

Vet nån nåt mer???

H2 Zoom kan bara spela in i 4 kanalsmod från sina inbyggda mickar, så man måste modda den mekaniskt.
Sen står det att man INTE kan ansluta nånting till line in, ext mik osv i 4-kanalsmod. Det låter som om den stänger av 4-kanalsmoden om man försöker.
Konstigt, men inte märkligare än andra krumbukter tillverkare sysslar med för att produkterna inte ska kunna användas till nåt i ett prissegment ovanför....

Tascam HD-P2... Tänk om den fanns som 4-kanalare.

H4 Zoom ska jag uppenbarligen vara glad att jag missade att köpa.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-03-20 18:15

En Aaton Cantar X2 vore nått för dig! Kostar bara aaningen mer än en Zoom H4! :wink:

En Sound Devices 744Tskulle oxå vara lämplig och kostar bara rimligt mycket mer än en H4.. :oops: 8)

Men som det heter i sagan; vill man bli fin får man lida pin!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-03-20 19:04

ptr skrev:En Aaton Cantar X2 vore nått för dig! Kostar bara aaningen mer än en Zoom H4! :wink:

En Sound Devices 744Tskulle oxå vara lämplig och kostar bara rimligt mycket mer än en H4.. :oops: 8)

Men som det heter i sagan; vill man bli fin får man lida pin!

/ptr

Hur mycket kostar dom då?? Det är ju StellaVox-varning på alltihop...
1 eller 2 miljoner???

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-03-20 21:16

Det är StellaVoxkvalitet på bägge produkterna, men priserna inte alls så; Aaton Cantar X2 kostar ca. 125000:- + moms SD 744T är mycket billigare, typ 36000:- + moms .. Så inga oöverkommliga grejjor alltså.. :wink:

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-21 21:27

n3mmr skrev:PC-Card - ljudkort blir ju som mest 2 kanaler... Åtminstone med Echo Audio Indigo IO.

Jag kan lägga till

Fostex D-90, D-160, D108, D824 (1624/2424)

Edirol R-4 Pro, R-44 (rena 4-kanalare med mickingångar) verkar hittills närmast det jag söker. R4 med Solid State SATA - disk, kanske? Men billigt blir det inte.

Vet nån nåt mer???

H2 Zoom kan bara spela in i 4 kanalsmod från sina inbyggda mickar, så man måste modda den mekaniskt.
Sen står det att man INTE kan ansluta nånting till line in, ext mik osv i 4-kanalsmod. Det låter som om den stänger av 4-kanalsmoden om man försöker.
Konstigt, men inte märkligare än andra krumbukter tillverkare sysslar med för att produkterna inte ska kunna användas till nåt i ett prissegment ovanför....

Tascam HD-P2... Tänk om den fanns som 4-kanalare.

H4 Zoom ska jag uppenbarligen vara glad att jag missade att köpa.

Digigram VXPocket 440 klarar fyra kanaler. Vitsen med PC är ju att editeringar kan göras i samma maskin. Själv kör jag med Soundforge 9 för ljudhanteringen.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-10 08:45

Avid M-audio fire wire kostar ca 2000 . Den finns på musikafärer.
Vår inhandlades på Förstärkar Doktorn vid St. Eriksplan i huvudstaden.
Den har stereo rca ingångar vilket är ett stort + .

Det följer med också en gratisversion av Live lite också. men den kan du ju tanka gratis från nätet. Klarar 4 st stereokanaler åt gången.
därefter får dui spara. och lägga lager på lager.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-04-10 14:31

Poppen skrev:Avid M-audio fire wire kostar ca 2000 . Den finns på musikafärer.
Vår inhandlades på Förstärkar Doktorn vid St. Eriksplan i huvudstaden.
Den har stereo rca ingångar vilket är ett stort + .

Det följer med också en gratisversion av Live lite också. men den kan du ju tanka gratis från nätet. Klarar 4 st stereokanaler åt gången.
därefter får dui spara. och lägga lager på lager.

Vilken pryl är det du tänker på?

Det finns ett par stycken som skulle kunna passa in på din beskrivning.

Men jag sökte alltså standalone-saker som inte behöver nån dator.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-10 15:10

Titta på t.ex. Alesis HD24 eller Tascam DV-RA1000HD.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-04-13 17:00

RogerGustavsson skrev:Titta på t.ex. Alesis HD24 eller Tascam DV-RA1000HD.

Fan vet om inte Alesis HD24 är kostnadseffektivast.

Hur är kvaliteten på AD resp DA i den?

Återgå till Teknikforum