Acceleration factor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Acceleration factor

Inläggav Jocke » 2008-03-22 10:31

Jag brukar kolla lite på Gravesens hemsida och fick anledning att kolla vidare på AudioTechnology´s hemsida. Det verkar ju vara välrenommerade herrar som ligger bakom företaget. En intressant detalj är ju att de mäter storleken på elementen via konstorlek och inte genom storleken på korgen. Det leder ju till att deras 5" har en konyta som en ordinär 6,5". Men det är klart att man har ju en förkärlek för att "få till det" med låga kostnader och det hittar man inte här!

Nåväl, de uppger att deras element är snabba och anger "Acceleration factor" för elementen. Vi har ju diskuterat det här med snabba basar tidigare så jag funderar över vad man kan tänka sig att värdet grundar sig på.

Exempel: http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|135|||

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-22 10:51

Mja, söker man på acceleration factor på deras sida får man bara upp en massa datablad. Jag gissar att de bara har angett siffran för elementen utan att förklara den någonstans (orkar inte leta igenom alla databladen, jag kan förstås ha fel i det)

Hursom, om jag ska spekulera i vad acceleration factor betyder så skulle det kunna vara Bl/Mms, dvs hur mycket acceleration man får för en viss ström i det masskontrollerade området. Enheten borde vara (N/A)/kg=kgm/(s² A kg)=m/(s² A), i databladen ser den ut att vara dimensionslös.

Hursomhelst, om det är som jag tror så har parametern ingenting med upplevd "snabbhet" att göra, däremot är den ganska nära relaterad till känsligheten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-22 11:00

Jag har ju varit inne på det här spåret tidigare men inte lyckats få något gehör för att det skulle spela någon roll. Hade någon teori om att mindre element hade större Bl/Sd och mindre Mms/Sd. Om man kollar igenom databladen som finner man att accelerationsfaktorn följer storleken på elementen.

Om värdet nu är i princip utan betydelse kunde man ju tycka att dessa herrar skulle hålla sig för goda för att fabricera en parameter utan att specificera betydelsen av den!

Fast det kanske handlar om marknadsföring och att bygga ett varumärke. Det blir ju alltid lite mer intressant om det är lite hemligt!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-22 11:10

Nja, utan betydelse är den väl inte, den säger ju nåt om känsligheten, indirekt.

Men om du är nyfiken kan du väl prova på några av databladen om inte Bl/Mms stämmer med värdet på acceleration factor. Det stämde på det lementet som du länkade till iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-22 11:15

läser man på Zaphaudio så ser man att audiotechnology inte är så värst bra. inte om man tar med priset i beräkningen. han verkar iaf föredra SS eller tom Peerless eller Seas före AT.

Personligen vet jag dock inte vad jag ska tro. men dyra det är dom ju :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-22 12:04

Svante skrev:Nja, utan betydelse är den väl inte, den säger ju nåt om känsligheten, indirekt.

Känslighet är ju ett vedertaget begrepp! Hur har de tänkt att man ska använda accelerationsfaktorn? Massa och motor är också begrepp som går att tillämpa och ta hänsyn till i konstruktionen.

Kraniet skrev:läser man på Zaphaudio så ser man att audiotechnology inte är så värst bra. inte om man tar med priset i beräkningen. han verkar iaf föredra SS eller tom Peerless eller Seas före AT.

Han är ju ofta kritisk till prisvärdheten för SS också! När man nagelfar element med diverse mätningar är det ju inte sällan man hittar guldkorn med hög kvalitet till hyggligt pris så det är inte så lätt att motivera sig att lägga stora pengar på sk exklusiva element om de inte är överlägsna på avgörande punkter.

Jag vill inte sabla ner på dyra element utan bara peka på att det inte är helt självklart att "kvalitet kostar". Vi gör ofta tankefelet att sätta en varas pris i relation till produktionskostnaden. Priset sätts av vad marknaden är beredd att betala. Ska man då in i med en produkt i högprissegmentet så är naturligtvis mytbildning med tidigare okända begrepp en viktig del av marknadsföringen. Många avde tilltänkta kunderna har faktiskt inte verktygen för att avgöra kvaliteten, ja förutom öronen då!

/Jocke

Återgå till Teknikforum