Olika kablar till olika signal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lazpete

Olika kablar till olika signal?

Inläggav lazpete » 2008-03-23 13:33

Hej alla, hoppas påsken varit trevlig.

Jag har en undring kring olika signalkablar på olika ställen i anläggningen, och om det skulle ha någon praktisk betydelse.
Tex i mitt fall, så har jag någon sorts Monster från klämmboxen till försteg (HK970), clas ohlson mellan försteg/slutsteg (Rotel rb-03) och lakrits mellan försteg och hörlursförstärkare (Pro-Ject HeadboxII).
Finns det något man kan tänka på när det gäller ev val av nya kablar till en sådan anläggning?

Skål
"Even a stopped clock is right twice a day."

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-23 15:31

Det går utmärkt att ha olika kablar, de påverkar inte varandra direkt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-29 15:54

Kaffekoppen skrev:Det går utmärkt att ha olika kablar, de påverkar inte varandra direkt.

Direkt?! Menar du indirekt påverkan?? Eller menar du direkt som i "inte alls"?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-03-29 16:07

nu blir det flummigt, men låt säga att jag har tre anlutningar jag vill göra, med RCA kabel; från klämbox till försteg, från försteg till slutsteg och från försteg till hörlursstärkare.
Om jag har tre olika kablar, och de mot förmodan är olika bra (jag vet, de kan antagligen inte vara det), var i denna kedja skulle den "sämsta" resp "bästa" sitta?
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-29 17:27

en amatörsmässig gissning: den bästa är väl den som har bäst skärm och bör väl placeras där den närmaste strömkabeln går

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-29 20:22

lazpete skrev:nu blir det flummigt, men låt säga att jag har tre anlutningar jag vill göra, med RCA kabel; från klämbox till försteg, från försteg till slutsteg och från försteg till hörlursstärkare.
Om jag har tre olika kablar, och de mot förmodan är olika bra (jag vet, de kan antagligen inte vara det), var i denna kedja skulle den "sämsta" resp "bästa" sitta?

Det torde vara lägre signalnivå från försteget än från klämboxen, så länge som du inte kör på full volym, och då borde väl bästa kabeln sitta där?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-30 01:20

Om man inte ligger på gränsen att klara belastningen så gäller väl bara att kabeln är tekniskt korrekt s a s (rätt ledare till rätt kontaktdel osv) och inte har glappkontakt eller oxidering ?
Mundus Vult Decipi

Återgå till Teknikforum