Grupplöptid

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Grupplöptid

Inläggav -Martin- » 2008-03-28 13:54

Hej govänner!

Tänkte dra igång en liten debatt kring det här med grupplöptid. Ja, jag vet att det säkert finns trådar där detta diskuterats tidigare, men jag orkar inte leta... :)

Är grupplöptiden att betrakta som en hörbar "fördröjning" eller är det
-som definitionen anger- bara lutningen (derivatan) av fasvridningen (map på frekvensen)? Kollar man t ex på en portad design så minskar ju grupplöptiden för de lägsta frekvenserna (efter att ha passerat "toppen"). Om grupplöptiden var att jämföra med en reell fördröjning borde den väl stadigt öka (dock avklingande) ända ner till DC(?)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-29 16:32

Svante?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-30 01:30

Ja?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Grupplöptid

Inläggav Svante » 2008-03-30 01:38

-Martin- skrev:Hej govänner!

Tänkte dra igång en liten debatt kring det här med grupplöptid. Ja, jag vet att det säkert finns trådar där detta diskuterats tidigare, men jag orkar inte leta... :)

Är grupplöptiden att betrakta som en hörbar "fördröjning" eller är det
-som definitionen anger- bara lutningen (derivatan) av fasvridningen (map på frekvensen)? Kollar man t ex på en portad design så minskar ju grupplöptiden för de lägsta frekvenserna (efter att ha passerat "toppen"). Om grupplöptiden var att jämföra med en reell fördröjning borde den väl stadigt öka (dock avklingande) ända ner till DC(?)

Aha.... :D

Jag pratade en gång med Kåre Mossberg om grupplöptid och han var rätt bestämd på att grupplöptid bara bör tolkas som en fördröjning om den var oberoende av frekvensen. Jag är benägen att hålla med.

Sen kan man förstås undersöka hörbarhet för grupplöptid och hur den hörbarhetströskeln varierar med frekvensen osv. Det finns svårigheter med det eftersom en variation av grupplöptiden oftast samvarierar med tonkurvan.

...men ändlinjen blir ändå att det är rätt lurigt att tolka grupplöptiden som en fördröjning, rakt av.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum