Teflonkoax med liten yta.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snubber

Teflonkoax med liten yta.

Inläggav snubber » 2008-03-29 18:39

Då jag under påsklovet (fördel av att arbeta som lärare) har arbetat med att "renovera" min musikanläggning så fick även sladdarna åka med i renoveringsarbetet.

Jag tog fasta på att en bra signalkabel skall ha minimal yta som kan ta upp störningar, och som av en händelse så hittade jag en rulle teflonkoax med ca 1.8 mm diameter och med en tunn innerledare (motsvarande Elfa nr: 55-940-07) inköpt på en elektronikauktion i Växjö för säkert över 10 år sedan. (Återigen ett bevis för att man aldrig skall kasta något). :oops: 8)

Efter att ha lött nya RCA-stift i mängder av sladdar så har jag både lyssnat och använt mina mätinstrument.
Mätmässigt så konstaterar jag att signaler som jag hänför till "brus och störningar" minskade med 6-8 dB (medelvärde integrerat under två timmar), jag har svårt att påstå att skillnaden är hörbar, men det låter inte sämre. :)

En orsak kan vara att när jag nu tillverkade kablarna "lagom långa" så minskade den totala kabellängden från 31 m till 20 m, så över 1/3 försvann. Jag har försteget 5 m från slutstegen så det blir lite kabel därmed.
Den kabel som rensades bort var olika kablar av "lågkapacitiv karaktär" med en ytterdiameter på 5-7 mm / part. Väl inspelad sladd från 80-talets senare hälft alltså. :wink:

Den kapacitiva belastningen ökade ca 10%, att det inte blev mer beror på att sladdarna blev avkortade med 1/3. Nu har jag ganska lågohmig drivning i mina försteg så någon påverkan på högre frekvenser kunde inte noteras. Resultaten känns så pass bra att jag funderar att byta all koax kring omkopplaren i försteget mot samma kabel.

Någon annan som provat med tunn teflonkoax?
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-29 20:25

Det torde väl vara längden av en ledare som går genom ett magnetfält som plockar upp induceringen, och inte bredden? Men troligen är väl skärmningen helt enkelt bättre på din nya kabel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-30 01:22

Kan det inte vara det att du sluppit oxideringen av de gamla kontaktdelarna ? D v s det är mest det du märker av ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-30 02:42

Hmm ... skall kolla och se i morgon vad det blir för resultat om jag byter tillbaka i ena kanalen. Skall se om det går att mäta en ökad resistans med det äldre kablaget, det bör nog gå att se med 4-trådsmätning.
Leif

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-12 23:19

Har nu mätt lite ...

RCA-kontakthylsorna har en resistans mellan 7 mohm till 25 mohm, beroende på hur hårt de nyper. Mittstiftet hamnade på 12 - 30 mohm.
Resistansen varierar mest beroende på mekanisk passform och är ungefär lika oberoende om kontakten kostat 2:- eller 20:-.
Mätte även på två kablar som suttit i ca 10 år utan att röras, den hade en kontaktresistans i samma intervall, dock så sjönk mittstiftet från 22 mohm till 14 mohm när kontakten åter kontakterades.

Så jag tolkar det att kontaktresistansen inte är avgörande.

Kabelresistansen ligger på ca 1 ohm/kanal för skärmen i den tunna koaxen, att jämföra mot ca 0.3 för de "grova" sladdarna. Mittledaren skiljer det dock en del på. Den tunna koaxen har ca 9 ohm/kanal i resistans i mittledaren, jämfört mot 1.7 ohm/kanal för de "grova" sladdarna.

Skall försöka att göra en uppskattning av ytan mellan smala och grova sladdar. Men störnivån steg igen i den kanal som hade de äldre grova sladdarna. Så jag tror nog att jag fortfarande håller på att ytan är avgörande ...
Mer info kommer när jag räknat lite och mätt vidare ...
Leif

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-12 23:56

Sehr intressantimuso. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-13 00:22

Jo det har man ju läst om att skärmningen blir effektivare om skärmen ligger närmare ledaren.

Hmm.. är det egentligen "skärmningen" som blir effektivare eller är det så att ju närmare de två ledarna ligger varandra desto mer lika blir alla instrålade störsignaler..?

/Peter

Återgå till Teknikforum