SCART FÖRGRENARE (Y)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

SCART FÖRGRENARE (Y)

Inläggav Ivil » 2008-04-03 12:48

Hej!
Jag har en gammal sony tjocktv som har alldeles för få RGB ingångar. Därför har jag köpt mig en scart förgrenare där jag tidigare kopplat in min xbox och dvd. Detta har funkat kanonbra, men när jag nu även har köpt mig en digitalbox så har jag beslutat mig för att koppla in digitalboxen och xboxen vida förgreningen till tv:n. (och köra dvd:n som composite scart tv:n andra ingång)
Av någon anledning får jag en grön bild då jag försöker att koppla in digitalboxen och någon av de andra två enheterna...konstigt...

Jag får alltså rgb att funka via förgrenaren om jag kör xbox och dvd,
men inte att fungera (grön bild) om jag har boxern inkopplad med någon av de andra enheterna

Har ni stött på något liknanade och har ni nån lösning.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-04-03 13:16

Är boxen inställd på att ge ut s-video istället för komposit eller RGB?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 13:20

Ger digitalboxen riktig bild när den är kopplad direkt till någon av ingångarna på TV:n?
Är scartväxeln kopplad till denna ingång?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-04-03 13:47

boxen är iställd på rgb och funkar klockrent om jag kopplar den direkt till tv:n...Den funkar tom om jag stoppar in den i förgreningen, men stoppar jag sedan in en till (xboxen, eller dvd:n) så blir bilden grön...

Notera att förgreningen funkar om jag kör xboxen och dvd:n i den, men då får jag ingen rgb bild på digitalboxen :D

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-04-03 15:24

Det låter som att din scartswitch gör något annat än låta en av ingångarna vara fullkopplad och den andra frånkopplad...

Kan de ha fuskat med någon av kontrollpinnarna så att den 3:e apparaten du kopplar in lurar tv:n att gå in i fel läge. Det spelar ingen roll vilken typ av utsignal som den icke-valda enheten skickar ut?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-03 15:38

Det är inte så att det är en förgrening utan omkopplare?
De funkar möjligen för att förgrena från en källa till flera skärmar, men ofta dåligt att kombinera flera källor till en skärm, eftersom utgångarna kommer att kortsluta varandra, mer eller mindre beroende på hur respektive källa frigör sina utgångar när denna är frånkopplad.
(I bland funkar bara ljudet, ibland funkar bara bilden, ibland funkar bägge men blir sämre, ibland kanske eventuellt fungerar det bra...)

Om det är en sådan där grunka med omkopplare kan det, som sagt, vara så att den inte kopplar om eller förmedlar alla signalerna som kan finnas i scarten (snål-konstruktion).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-04-03 16:36

japp det är en förgrenare...ingen switch. Så lösningen är att köpa mig en switch istället?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-03 22:33

Ivil skrev:japp det är en förgrenare...ingen switch. Så lösningen är att köpa mig en switch istället?

Skulle tro det!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-03 23:11

Känner igen detta. Köpte för ett tag sedan en Joytech Scart-switch med 4in/1ut (ScartRGB/S-Video/Composit/LRaudio/SPDIF). Jag kopplade digitalbox, DVD och D-Link mediaspelare, samtliga med ScartRGB via switchen och fick grön bild lite slumpmässigt. Det verkade bero på i vilken ordning man spänningssatte de olika enheterna. Funkade alltid efter första spänningssättning, men så fort någon enhet blev grön måste man starta om samtliga igen.

Den burken står nu på en hylla i garaget och skäms! Jag gav upp och kör nu DVD'n via S-Video istället och alla är nöjda med det. HDMI och platt-TV har ännu inte gjort entré. Tänkte köra slut på projektorlampan innan jag uppgraderar. Det är ju ändå roligare med ljud än med bild...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-04 08:13

Jo, förgrenare utan switch tillåter att apparaterna "kommunicerar" med varandra. Har själv en sådan och det kunde direkt konstateras att det själs signal även när anslutna apparater är avstängda.

Återgå till Teknikforum