Moderator: Redaktörer
Tänk på att alla utag i samma rum måste vara jordade, du kan inte bara sätta in ett jordat uttag i ett rum utan du måste byta alla uttagen till jordade!JockScott skrev:Ska snart flytta in i ett hus där vi kommer ha ojordade uttag. Där vi bor nu är det jordade och jag använder ett slags nätfilter/fördelare och grova jordade stömkablar.
Vilka nackdelar är det med ojordat i väggen då allt anat är med jordade kontakter.
Planen är att såsmåningom dra en egen fas till väggkontakten(jordad) men det blir längre fram till nästa vinter.
rqu skrev:Tänk på att alla utag i samma rum måste vara jordade, du kan inte bara sätta in ett jordat uttag i ett rum utan du måste byta alla uttagen till jordade!JockScott skrev:Ska snart flytta in i ett hus där vi kommer ha ojordade uttag. Där vi bor nu är det jordade och jag använder ett slags nätfilter/fördelare och grova jordade stömkablar.
Vilka nackdelar är det med ojordat i väggen då allt anat är med jordade kontakter.
Planen är att såsmåningom dra en egen fas till väggkontakten(jordad) men det blir längre fram till nästa vinter.
Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!
rqu skrev:Det räcker inte gott med just det uttaget, det är inte jag som hittat på det utan elsäkerhetsverket!Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!
Från: Vad är jordat och ojordat?
rqu skrev:Det står ju tydligt, "Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum". Man får inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Har du fler uttag i rummet måste alla vara jordade eller alla vara ojordade. Strunt i samma, du kommer få samma svar från en elektriker om du ber någon sätta in ett jordat uttag till dig i ditt rum!
Men det kanske det kan vara värt om man vill få det bästa ljudet!!!zvenzzon skrev:Risken ligger i att om en ojordad apparats höljde blir spänningsförande så är det inte så bra om intilligande apparathöjen är skyddsjordade. Tar man i bägge samtidigt blir det farligare än om ingen hade varit skyddsjordad.
JockScott skrev:
Dvs. en egen jordad fas har ingen koppling till övriga (ifall det finns) ojordade uttag. Om fel uppstår i detta leder strömmen tillbaka och proppen går i proppskåpet. Vad övriga uttag i huset än gör så finns det ingen risk för fara.
Men nu är detta INTE vad tråden handlar om utan vad ojordade uttag ger för nackdelar rent tekniskt för stereoutrustningen som är jordad i övrigt.
JockScott skrev:Vilka nackdelar är det med ojordat i väggen då allt anat är med jordade kontakter.
Jag vill bara säkerställa att hifidårarna här på forumet överlever sin hobby! Jordat är ju bra om man har skärmade nätkablar, annars så är ju skärmen inte inkopplad.JockScott skrev:Finns det överhuvudtaget intresse att svara på frågan som gäller för tråden eller ska vi glömma hela tråden?
edit: det kom visst ett svar medan detta inlägg skrevs
JockScott skrev:Finns det överhuvudtaget intresse att svara på frågan som gäller för tråden eller ska vi glömma hela tråden?
edit: det kom visst ett svar medan detta inlägg skrevs
RogerJoensson skrev:JockScott skrev:Vilka nackdelar är det med ojordat i väggen då allt anat är med jordade kontakter.
Det är väl bara fördelar hifimässigt.
Överspänningsfilter kan du ha ändå både efter uttaget och i elcentralen.
Jord riskerar bara att ställa bara till med jävelskap, särskilt när man som i hifisammanhang kör ljudet obalanserat.
Det är ju ren lyx att slippa jordade uttag!
Det är därför man ska ha en sån här antenn-grunka!Svante skrev:Håller inte med.
Jag blåste en TV en gång för att jag inte hade jordade uttag. Idag sitter det ofta små avstörningskondensatorer mellan fas och nolla inuti apparaterna. Det betyder att det kommer ut 115 V på skyddsjorden/chassiet om apparaten inte ansluts till skyddsjord. Kondensatorerna är visserligen små, så det går inte så mycket ström när man belastar spänningen, men det är iaf tillräckligt för att blåsa en scartingång märkte jag.![]()
Det gäller alltså när man kopplar ihop en skyddsjordad apparat (med 3 tåtar i nätsladden) med en apparat som får jord någon annastans ifrån, tex centralantenn.
Jordat är ju bra om man har skärmade nätkablar, annars så är ju skärmen inte inkopplad.
Dina fina tjocka skärmade nätkablar kommer inte förhindra in och utstrålning eftersom skärmen inte är inkopplad till jord. Det är en nackdel.JockScott skrev:Jordat är ju bra om man har skärmade nätkablar, annars så är ju skärmen inte inkopplad.
Jag har bra skärmade nätkablar, de är tjocka och fina och beroende på jämförelse dyradvs. inte tunn svart standardakabel. Jag vill veta vad som är nackdel eller ev. fördel med just denna koppling med jordad utrustning (nätlist, kabel etc.) mot ojordade uttag.
Det övriga, kopplingen kommer göras av kvalificerat folk som vet vad de gör och talar om för mig vad jag ev. måste göra. Men det är ev. en senare fråga. Nu är det nuläget Ojordat mot jordad utrustning som gäller. Inget annat.
rqu skrev:Det är därför man ska ha en sån här antenn-grunka!
Andra för eller nackdelar är svåra att säga något om eftersom vi inte vet vilka typer av filter du har, vissa filter bygger väl på att de är inkopplade till jord?
Då får du koppla in en störskyddstrafo, då är grejorna galvaniskt åtskilda och det kan inte gå några strömmar emellan dig och andra jordade föremål...Svante skrev:rqu skrev:Det är därför man ska ha en sån här antenn-grunka!
Kvarstår faktum att alla chassierna blir spänningsförande med 115 V... Det killade faktiskt inte så lite i fingrarna när jag höll i chassie och ett element samtidigt. Bzzt.
rqu skrev:Då får du koppla in en störskyddstrafo, då är grejorna galvaniskt åtskilda och det kan inte gå några strömmar emellan dig och andra jordade föremål...Svante skrev:rqu skrev:Det är därför man ska ha en sån här antenn-grunka!
Kvarstår faktum att alla chassierna blir spänningsförande med 115 V... Det killade faktiskt inte så lite i fingrarna när jag höll i chassie och ett element samtidigt. Bzzt.
silvervarg skrev:Om du skall köra ojordat till att börja med så kolla upp de apparater som har jordad anslutning. Kör varje sådan apparat för sig en stund och mät sedan spänningspotentialen i chassit mot en jordpunkt (t.ex. ett element).
Om någon av apparaterna får en väsentligt skild jordpunkt mot elementet och du sedan kopplar ihop dess jord via en nätlist med andra apparater med jordad anslutning så kommer du att kunna dra upp dessas jrodpunkt också.
Dvs bäst att mäta sig fram ordentligt.
Jag hade samma fundering som dig förut att bara sätta in ett jordat uttag med egan fas i ett rum. Jag pratade med en elektriker och han sa klart att det fick han inte göra utan att jorda hela rummet. Dessutom så är man tvungen att allt på samma säkring skall vara jordat eller ojordat. Dvs om man jordar ett rum så kan man behöva jorda ett annat rum också som ligger på samma säkring.
Tänk på att även uttagen i taket på ett rum räknas samman med eluttagen. Dvs om du vill jorda eluttagen så måste du jorda takuttagen också.
I mitt fall så löste jag det med att låta jorda två rum, så nu slipper jag problem med ojordade datorer och stereoanläggningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster