i helskotta den skulle kunna fungera bra.
Är det meningen att man ska sitta 8 meter från
högtalarna så de börjar sprida o bete sig som en
punktkälla? enligt pappret är det ett 6-vägs system också..
jösses
Är det bara JAG, eller är dom skvatt galna?

Moderator: Redaktörer
Nä.luminous skrev:Själv har jag inte förstått meningen med att använda två diskantelement som delas mot varandra högt i frekvens. Det borde väl knappt innebära några fördelar alls...
luminous skrev:Själv har jag inte förstått meningen med att använda två diskantelement som delas mot varandra högt i frekvens. Det borde väl knappt innebära några fördelar alls...
Jag använder själv två diskantelement för att få en bredare diskant front. Jag delar vid 7KHz/24dB. Det konstiga med von schwieikert är väl att diskanterna sitter ovan på varandra.
Högre effekttålighet och högre upplösning
Det är just den högre delningen med samma storleksordning på avståndet mellan elementen som gör att det blir en enorm skillnad. Vertikalspridningen får ett helt annat utseende med en massa smala "fingrar", jämfört med 5 lober för en normal delning mellan mid/diskant/mid.Det är väl ingen direkt skillnad mellan att ha tweeter-supertweeter-tweeter än att ha mid-tweeter-mid.... samma princip, olika hög delning.
Martin skrev:Det är just den högre delningen med samma storleksordning på avståndet mellan elementen som gör att det blir en enorm skillnad. Vertikalspridningen får ett helt annat utseende med en massa smala "fingrar", jämfört med 5 lober för en normal delning mellan mid/diskant/mid.
Nattlorden skrev: Alla VSA-högtalare är ju byggda enl. principen att stråla som inversen på mikrofon.
Naqref skrev:Nattlorden skrev: Alla VSA-högtalare är ju byggda enl. principen att stråla som inversen på mikrofon.
Det betyder att om man utgår ifrån en omnidirektionell mikrofon så ska högtalaren inte stråla alls![]()
![]()
Vad är det som är speciellt med hans filter? Tro mig, man ber om spridningsproblem om man delar högt i frekvens och/eller använder flera diskanter.Nattlorden skrev:Stämmer i normalfallet... men Von Schweikert brukar inte ha de mest standardbetonade filtren... tror inte han skulle göra något på en toppmodell som var sämre än hans vanliga Global Axis Integration Network-filter i de mindre modellerna. Alla VSA-högtalare är ju byggda enl. principen att stråla som inversen på mikrofon.
Nattlorden skrev:Speciellt efter IÖ's avhopp, men troligtvis även innan, så kan jag tryggt konstatera att det inte finns någon här som kan lika mycket om högtalarkonstruktion som Albert Von Schweikert. Sorry boys, but it's a fact...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster