Undvika spela sönder PA-grejer...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laggie

Undvika spela sönder PA-grejer...

Inläggav Laggie » 2008-04-14 15:22

Hejsan.
Min kunskap om PA är begränsad, upplys mig!

Jo, på förstärkaren i en rigg sitter det en liten lampa som lyser rött då den börjar klippa. För att undvika att spela sönder högtalarna så ska man givetvis inte styra den högre.

Men hur kan man undvika att spela sönder högtalarna, givetvis kan ju de gå sönder även utan distad signal.

Finns det sensorer eller begränsare av något slag som kan förhindra detta. (tänk fulla kamrater på fest!)

Skulle vara kanon att slippa vara orolig varje gång min privata rigg ska användas av fulla tomtar och dess bröder.

/ Lars

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-04-14 17:21

justera nånstans i kedjan så det inte går att spela så högt.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-14 17:34

Säkringar i serie med högtalarelementen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
snubber

Re: Undvika spela sönder PA-grejer...

Inläggav snubber » 2008-04-14 17:43

Laggie skrev:Skulle vara kanon att slippa vara orolig varje gång min privata rigg ska användas av fulla tomtar och dess bröder.

/ Lars

Det finns bara ett säkert sätt, och det är att inte hyra ut till "fulla tomtar och dess bröder". :wink:

Jag monterade in en glödlampa i högtalarna, lampan fungerar som olinjärt motstånd. Spelar man "normalt" skall den inte lysa, spelar man "för högt" så börjar lanpan lysa varvid glödtrådens resistans ökar och en större del av den utmatade effekten hamnar över lampan.
Går prylarna sönder så funkar lampan dessutom som säkring.

Lite svår att räkna på dock då lampans resistans är starkt olinjär, så det får bli lite testande. Har för mig att jag hade 12 volt/ 21 watt på mitt enkla PA, men det var inte så väldans mycket watt. Jag skulle tipsa dig att testa med lite olika billampor.
Det finns även speciella motstånd för uppgiften, men lampor funkar ofta helt OK.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2008-04-18 17:46

Bort med säkringar odl, riggen ska ju fungera och tystnar den så ringer de ju på dig. Merjobb.
Du behöver en compressor eller limiter. Det är en pa-pryl som gör just det du frågar efter. De begränsar signalnivån efter din inställning för att förhindra klipp, höga ljudnivåer, begränsa dynamik m.m. Allt efter du önskar. compressor o limiter skiljer sig åt lite, men sök på nätet så får du info. Lycka till!

Edit: jo säkring kan ju vara bra om de ändrar i din compressor/limiter, men gör ett fint rack där all signal är färdigkopplad och endast närbrunn och högtalarkontakter, tex speakon, finns på baksidan. Bygg in så vissa saker inte går att komma åt. Glöm bara inte ventilation.

Återgå till Teknikforum