Thomas_A skrev:Har försökt förstå vad det är som gör att jag har fått 25 mV och 12 ohms resistans på högtalarutgången i min förstärkare efter haveri. Den andra kanalen mäter 0 mV och omätbar resistans. Till saken hör att höger kanal har fått nya utgångstrissor som inte är matchade enligt gängse metodik.
Vad jag förstått bestäms dock utgångsimpedans/resistans genom att mäta spänningsfallsskillnaden med och utan last (vilket jag inte gjort). Jag har bara mätt resistansen mellan +/- med en multimeter.
Så mina frågor!
1. Vad har jag egentligen mätt ovan?
2. Utgångsresistans (eller impedans) beror på den serieresistans eller interna resistans som finns efter en strömkälla, eller?
3. I princip fungerar en strömkälla och en förstärkare likadant, föruom att försärkaren alltid är i AC?
4. Vad är det för komponenter som påverkar utgångsresistansen i en förstärkare (solid state)?
Någon som kan förklara i enkla termer så vore jag tacksam!
Thomas
1. Du har mätt spänningen på utgången när multimetern kör in en svag ström i förstärkaren. Förmodligen klarar förstärkaren att kompensera för den lilla strömmen nästan fullständigt, vilket gör att den spänning som ohmmetern mäter är förstärkarens offsetspänning (med någon skalfaktor). Siffran på ohmmetern blir gallimatias. Edit: Om du byter polaritet vid mätningen så får du förmodligen en annan siffra.
2. Nja. Alltså en normalt motkopplad förstärkare ses nog bäst som en spänningskälla med en liten utresistans på i ~0,1 ohm.
3. Som sagt, spänningsgenerator, och den kan oftast leverera DC på utgången. Däremot sitter det som regel ett filter på ingången som hindrar en DC-insignal att nå utgången.
4. Utgångstransistorerna och emittermotstånd, men framför allt motkopplingsgraden.
5. Om du verkligen vill mäta utimpedansen bör du göra så här:
Kortslut förstärkarens ingång. Tag ett motstånd på 100 ohm. Koppla det i serie med utgången och sedan till en signalgenerator, tex datorn. Ställ signalgeneratorn på tex 1 kHz. Mät spänningen över signalgeneratorn (U1) och spänningen över förstärkarens utgång (U2), och gör det AC-kopplat. Man kan tex använda ljudkortet som AC-voltmeter. Utimpedansen är ungefär 100*U2/U1.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.