Hur funkar det med push-pull montering av fläktar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus

Hur funkar det med push-pull montering av fläktar?

Inläggav Magnus » 2008-05-09 00:30

Hur påverkas luftflödet när en fläkt pumpar in luft och en annan drar ut den ?

om fläktarna är olika stora ?

Jag har nu en 60x60 fläkt på min projektor som jag vill sänka varvtalet på. varför jag behöver montera en extra fläkt (80x80) som trycker in luft. Alternativet är att ta bort 60x60 fläkten och montera 2st 80x80 fläktar.....

Vad kan tänkas vara bäst ?

bild på objektet
lilla fläkten (sitter ett kort i utrymmet...)
Bild

stora fläkten utanpå

Bild
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-09 00:53

Jag kan inte svara, rent konkret, mer än att jag sökte lite info kring det där med termisk/termik och kylning, eller vad det nu kallas, av chassien för ett gäng år sedan nu.
Det var effektiv (och tyst, jag gick mot strömmen :) kylning av datorchassie som var på tapeten för mig.

Jag hittade inga svar som direkt rörde just mitt användningsområde, men i liknande sammanhang verkade man sträva efter en del saker.

Bland annat att om möjligt undvika så kallade "hot spots" där värmen från ingående, uppvärmd (efter en stund) luft samlas i turbulenta virvlar i hörn etc...

Och sedan så var kontentan (kortfattat) av det jag fick ut att: varm luft stiger, kall luft ligger lägre - vilket i mitt fall (super-miditower) gav en 80mm nedre fläkt (fram) som blåste kall-luften in i lådan, och TVÅ 80mm fläktar upptill (bak) så att det också blev en sugande effekt, för att dels få bort varmluft, dels så att kalluften från den nedre fläkten just var så kall som den kunde bli, längre... eller nåt i den stilen.
Jag vill minnas att det var helt klart att "man" skulle sträva efter att ha en större/högre/fetare luftgenomströmning genom utsuget däruppe efetrsom värmen stiger, och av ovan nämda orsaker. Runt 70% över den den ensamma fläktens kapacitet, eller nåt i det området, har jag för mig var önskvärt.

kan dessvärre inte personligen stå för om det är absolut vetenskapligt korrekt...

MEN - Det funkade bra och helt i klass emd förväntningarna iaf.

Vet inte om det ger dig några direkta direktiv, men det verkade inte finnas fler kloka råd för stunden iaf, även om jag misstänker att det dräller med kompetens i området härinne :)
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-09 09:00

i så långt som möjligt försök ha stora fläktar. stora fläktar flyttar mer luft per varv och kyler mer vid samma varvtal och kan därför köra på lägre varv. Stora fläktar har dessutom ofta ett "vänligare" ljud, dvs lite dovare och mindre "tjutigt" ljud. Montera dom inte stumt mot lådan utan använd gummibussningar.

Det kan vara bra att ha övertryck i lådan så du får in mindre damm. Sen beroende på hur det ser ut kan det vara bra att montera upp "vägledare" inne i lådan så luften kyler det den ska.

bra och enkla gummifästen kan vara http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334030

men kolla gärna in www.silentpcreview.com också. där står allt du behöver veta för att fixa en tyst låda (datorer i deras fall men värme är värme..)
Mvh
Magnus

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-05-09 09:15

Jag skulle vilja hävda att idealt sett blir tryckförmågan den dubbla, men om de hamnar nära varandra kan de säkert påverka varandra (strömning).

Huruvida den dubbla tryckförmågan även resulterar i dubblering av flöde beror på 'strömmningsmotstånd'.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-09 10:28

olika fläktar har olika pumpkurvor, dvs flöde / tryck förhållande.

Därför är det inte helt lätt att säga vad som händer.

Men om du bygger så att en fläkt blåser in, och en suger ut seriekopplas de och du kommer få ett större luftflöde eftersom trycket fläkten ger ökar.

Bygger du så att båda blåser ut eller suger ut blir det samma resultat .

Utan att ha mätdata , fläktkurvor mm är det omöjligt att säga vilket som är bäst.

För minimal ljudnivå, koppla så många så stora fläktar du får plats med.
Varva ner.

Kraniet har goda råd också. Jag har tillämpat dem på ett chassi till en dator jag byggde svintyst en gång. 3 st 120 mm fläktar på 7 V. De hördes endast om man satte örat intill.

luftflödeskanaler som blåste luft över processorns kylfläns.

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-09 17:28

Japp, nutida tysta datorer är just väldigt tysta, jämfört med exempelvis den förra "tysta" jag försökte bygga med medel då stående till buds.

Den jag byggde nyligen, exempelvis, är groteskt mycket mer effektiv än den gamla, och därför mycket varmare, men sanningen att säga - knäpptyst, i stort.
Just ovan nämnda gummibussningar, upphängningar, större fläktar (samma kapacitet, lägre varvtal, tystare) och tyst men effektiv grafikkorts-kylning (större fläkt i kombination med luftavlednings-"kanaler", koppar rör och socklar etc...) samt borttagna "småfläktar" utbytta mot passiva kylprofiler... sånt gör uppenbarligen susen det :)

Allt detta i kombination med inblås>utsug är ruskigt effektivt. Jag är överlycklig :)
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-09 20:09

tack tack :) hmm lite krångligt är det :?

för att göra det lite ytterligare komplicerat så verkar enda vettiga utloppet vara genom 60x60 fläkten.

kör 80x80 fläkten på 5v nu och 60mm på 12, provar nog att sänka 60mm också...... :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-05-12 00:44

Att ha en fält som trycker in luft och en som suger ut luft ger visserligen en något högre luftflöde än enbart en fläkt, men inte så mycket att de motiverar den högre ljudnivån man får från 2 fläktar.
Om de pga sin placering låter lika mycket så är det att föredra en fläkt som blåser luft på den punkt som behöver kylas.
I de flesta sammanhang kan dock en utblås-fläkt längst bak på lådan vara mycket gynnsammare placerad för att ljudet från fläkten skall kunna dämpas effektivt.

Ofta kan man montera en fläkt innuti en låda och därmed dämpa bort flera dB innan ljudet når ut från lådan. Om man sätter in lite dämpmaterial på strategiska platser i lådan kan man ofta dämpa några dB till.

Mina erfarenheter kommer främst från datorbyggande och aktivt deltagande på Siten SilentPCReview.com samt inhämtande av en rejäl dos grundläggande fakta från andra ställen på nätet.
T.ex. så sitter jag nu på en NMP (no moving parts) dator och surfar och skriver detta. Den är nästan helt tyst. Ett litet svagt surrande ljud kan höras från en spole i nätdelen (vibrationer mellan lindningarna) om man lägger örat nära det kretskortet.
På normalt avstånd till datorn (ca 40cm) så är det inte hörbart i ett tyst rum på natten.

Återgå till Teknikforum